Školy chcú fondy na asistentov pre problémových žiakov
Do výzvy projektu ministerstva školstva na vytvorenie pracovných miest asistentov učiteľa, školských psychológov a špeciálnych pedagógov sa prihlásilo osem košických základných škôl.
Poslanci mesta Košice, ktoré je zriaďovateľom školských zariadení, im v pondelok schválili vyše 62-tisíc eur ako spolufinancovanie nákladov, ktoré z väčšej časti pokryjú nenávratné finančné príspevky z Európskeho fondu sociálneho rozvoja. Úlohou nových zamestnancov škôl bude zabezpečiť, aby deti, ktoré majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, mali rovnaký prístup k vzdelaniu ako ostatní žiaci.
Projekt spracovala tiež Základná škola na Požiarnickej ulici. Jej riaditeľka Antónia Mündelová opisuje, že počet žiakov s rôznymi poruchami učenia alebo správania narastá.
Začlenenie do kolektívu
„Ide nám o vytvorenie takých podmienok, aby sa každé dieťa bez výnimky cítilo v škole dobre, aby do nej chcelo chodiť, aby ju považovalo za svoju. Chceme dosiahnuť plnohodnotnú účasť všetkých žiakov na vzdelávaní a začleniť ich do bežného kolektívu,“ povedala.
Aj na Základnej škole Ľudovíta Fullu sa podľa riaditeľky Kataríny Martiňákovej popri deťoch s vynikajúcimi výsledkami nájdu aj takí, ktorým sa až tak nedarí a potrebujú pomoc a podporu. Sú to žiaci s poruchami učenia ako je dyslexia, dysgrafia či dysortografia.
„Ak sa nám podarí získať financie, budeme vedieť zabezpečiť na tri roky špeciálneho pedagóga, školského psychológa a žiakom i učiteľom na hodinách budú pomáhať traja asistenti učiteľa,“ povedala Martiňáková.
Aj pomoc pre nevidiacich
Základná škola Gemerská sa orientuje na žiakov, ktorí sú nevidiaci alebo zrakovo postihnutí. Riaditeľ Štefan Koľ chce cez projekt zabezpečiť zamestnancov, ktorí sa venujú najmä týmto žiakom. „Práca asistentov učiteľa v týchto triedach je podľa našich skúseností vysoko efektívna. Naším cieľom je zabezpečiť túto pomoc viacerým žiakom,“ dodal.
Ministerstvo školstva vysvetľuje, že úlohou špeciálnych školských zamestnancov je pripravovať učebné pomôcky žiakom a vyučujúcim. Myslí sa tým prepis úloh, testov alebo písomných textov do formátov vhodných pre žiakov so zrakovým, sluchovým alebo telesným postihnutím.
„Ich úlohou je aj zabezpečovať úpravu prostredia žiaka na základe odporúčaní lekára, rodiča, dieťaťa,“ uviedla hovorkyňa rezortu Ivana Skokanová.
Školský psychológ vykonáva orientačnú psychologickú diagnostiku detí a žiakov, poskytuje individuálne alebo skupinové poradenstvo, konzultácie zákonným zástupcom a pedagogickým zamestnancom škôl. Ministerstvo školstva vyčlenilo na podporu týchto projektov na základných školách 50 miliónov eur.
Belehradská 21, Gemerská 2, Janigova 2, Krosnianska 4, Ľudovíta Fullu, Maurerova 21, Polianska 1, Požiarnická 3, Staničná 13
Jana Hrabčáková
Foto: veja, Peter Hric
Odporúčané články
Počas štvrtka 18. apríla 2024 sa otvorila sezóna v obľúbenej komunitnej záhrade na Laboreckej 2 v mestskej časti Košice-Západ. Na priaznivcov čakali viaceré povinnosti od doplnenia zeminy až po starostlivosť o okrasné kvety.
Príprava fontán v Košiciach pre novú sezónu je v plnom prúde. Pracovníci zo Správy mestskej zelene v Košiciach už niekoľko týždňov usilovne pracujú, aby boli košické fontány pripravené na nadchádzajúcu sezónu. Hovorca Správy mestskej zelene (SMsZ) v Košiciach Marek Lukáč uviedol, kedy budú košické fontány spustené.
Hokejová Tipos extraliga spoznala svojho prvého finalistu, ktorým sa stali hokejisti Nitry. Príležitosť vytvoriť finálový pár s corgoňmi mala Spišská Nová Ves, ktorá v Steel Aréne nastúpila s mečbalom, ten ale oceliari odvrátili výhrou 4:1 a vynútili si rozhodujúci siedmy duel.