fbpx
logo
  • Menu
  • Správy
  • Komentár
  • Košice
  • Politika
  • Zaujímavosti
  • KRPZ Košice

2. 2. Erik/Erika

logo
Domovská stránka
Ekonomika
  • Doprava
  • Informatika
  • Poisťovníctvo
  • Reality
Kultúra
  • Divadlo
  • Film a TV
  • Hudba
  • Knihy
  • Umenie
Ľudia
  • Názory
  • PODCAST
  • Príbehy
  • Rozhovory
Šport
  • Basketbal
  • Cyklistika
  • Futbal
  • Hokej
  • Iné správy zo športu
  • KHL
  • MOTOR šport
  • Ostatné športy
  • Tenis
  • Vodné športy
  • Vodný slalom
Štýl
  • Bývanie
  • Cestovanie
  • Gastronómia
  • Hobby
  • Iné
  • Technológie
  • Tipy na výlety
  • Záhrada
  • Zdravie
Správy
  • Showbiznis
  • Slovensko
  • Správa dňa
  • Svet
  • Vojna na Ukrajine
Zaujímavosti
  • Anketa
  • História
  • Recepty
  • Zábava
  • Zaujímavosti
Redakcia
  • Inzercia
  • O nás
  • Kontakt

Odoberajte novinky priamo do vášho emailu.

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislatívy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačidlo “odhlásiť sa z newslettra” v každom e-maile.

Napište nám Sledujte nás
  • Podmienky používania
  • Štatúty súťaží
  • Press kit
  • RSS feed
  • GDPR
/ Téma dňa / Poslanec Dečo: DPMK je pred kolapsom!
Téma dňa
18.09.2017 | 22:16

Poslanec Dečo: DPMK je pred kolapsom!

Búrlivú debatu na včerajšom zasadaní mestského zastupiteľstva vyvolal pôvodne nezaradený bod, ktorý navrhol poslanec Ján Dečo (na snímke hore).
Poslanec Dečo: DPMK je pred kolapsom!

Búrlivú debatu na včerajšom zasadaní mestského zastupiteľstva vyvolal pôvodne nezaradený bod, ktorý navrhol poslanec Ján Dečo (na snímke hore). Vyhlásil totiž, že Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) je pred finančným a personálnym kolapsom!

Poslanec, ktorý je zároveň členom Dozornej rady DPMK, vychádzal zo správy, ktorú vypracovala mestská komisia. Jej cieľom je posúdiť potreby dofinancovania podniku. Riaditeľ DPMK ju zriadil na základe uznesenia mestského zastupiteľstva, ktoré ho tým poverilo. Členmi komisie boli interní aj externí pracovníci firmy, ale aj odborári a zástupca mesta.

Na každý kilometer doplácajú 27 centov

V zhrnutí správy komisie sa podľa slov poslanca Deča doslova píše: „Dopravný podnik nemá dostatok finančných prostriedkov na obnovu svojho majetku. Nemá peniaze na investičné plánovanie, a to sa dlhodobo neplní. Úverová zaťaženosť je príliš vysoká, takže onedlho si s podnikom budú banky môcť robiť akékoľvek rošády,“ uviedol Dečo.

Celkové náklady na jeden vozokilometer dosahujú podľa neho 2,47 eur. Dotácie od mesta sú vo výške 1,06 eur na vozokilometer. Podnik má aj príjmy z predaja cestovných lístkov, ale napriek tomu predstavuje strata 27 centov na každý vozokilometer. „Na prvý pohľad to nie je vysoké číslo, ale keď to vynásobíme objednanými výkonmi v objeme približne 15 miliónov vozokilometrov ročne, dostaneme stratu 4,049 milióna eur,“ tvrdí mestský poslanec. 

Príklad z Ostravy

Podľa informácií zo správy komisie, ktorej členovia sa snažili určiť výšku potrebného dofinancovania DPMK, treba porovnať údaje s dopravnými podnikmi porovnateľných miest. Porovnateľná je napríklad česká Ostrava.

„Ak by sme mali dosiahnuť rovnakú úroveň financovania ako ostravský dopravný podnik, museli by sme dotáciu zvýšiť o 24 percent. My ju však zvyšujeme o dve percentá. Dopravcovia potrebujú okolo 20 miliónov ročne, my im schvaľujeme 16 miliónov,“ vyratúva J. Dečo.

Rezervy sú, samozrejme, aj priamo v podniku, ale prví by si mali priznať chybu za súčasnú situáciu poslanci mestského zastupiteľstva a vedenie mesta. 

„Práve od zastupiteľstva čakám, že z neho vyjde iniciatíva na riešenie dofinancovania a ďalších problémov priamo v dopravnom podniku. Môže sa stať, že pred Vianocami bude zrazu napríklad 200 vodičov práceneschopných a potom budeme mať v meste naozaj veľký problém,“ upozorňuje poslanec. 

Ľubo Ferko

Priemerný vek vodičov je 50 rokov  Stabilita a atraktivita nosných profesií v podniku je katastrofálna, píše sa v záveroch správy, ktorú ešte musia analyzovať odborné referáty na magistráte. Ide najmä o vodičov autobusov, ktorých chýba najviac. Nedávne opatrenia DPMK prispeli k čiastočnému vyriešeniu, ale to nestačí.   „Personálny kolaps môže naozaj nastať. Atraktivita povolania vodiča autobusu je nízka, zamestnanci odchádzajú. Priemerný vek vodičov je okolo 50 rokov. Toto sa malo riešiť už dávno. Čakáme, že mesto podnik dofinancuje, ale máme pripravené aj ďalšie kroky, o ktorých teraz nebudeme hovoriť,“ tvrdí šéf odborov dopravného podniku Ivan Horváth.  Ešte nedávno si museli adepti na prácu vodiča autobusu platiť získanie oprávnenia sami. Dnes sú v DPMK radi, ak mladému mužovi vodičák môžu zaplatiť. Ako hovorí J. Dečo, stáva sa aj to, že takýto vodič pracuje v dopravnom podniku len krátko, aby získal potrebnú prax pre prácu kamionistu. Potom odchádza aj za cenu, že peniaze za vodičské oprávnenie vráti.    (FER)

Priemerný vek vodičov je 50 rokov

Stabilita a atraktivita nosných profesií v podniku je katastrofálna, píše sa v záveroch správy, ktorú ešte musia analyzovať odborné referáty na magistráte. Ide najmä o vodičov autobusov, ktorých chýba najviac. Nedávne opatrenia DPMK prispeli k čiastočnému vyriešeniu, ale to nestačí.

„Personálny kolaps môže naozaj nastať. Atraktivita povolania vodiča autobusu je nízka, zamestnanci odchádzajú. Priemerný vek vodičov je okolo 50 rokov. Toto sa malo riešiť už dávno. Čakáme, že mesto podnik dofinancuje, ale máme pripravené aj ďalšie kroky, o ktorých teraz nebudeme hovoriť,“ tvrdí šéf odborov dopravného podniku Ivan Horváth. Ešte nedávno si museli adepti na prácu vodiča autobusu platiť získanie oprávnenia sami. Dnes sú v DPMK radi, ak mladému mužovi vodičák môžu zaplatiť. Ako hovorí J. Dečo, stáva sa aj to, že takýto vodič pracuje v dopravnom podniku len krátko, aby získal potrebnú prax pre prácu kamionistu. Potom odchádza aj za cenu, že peniaze za vodičské oprávnenie vráti.  

(FER)


Stav je stabilizovaný, tvrdia dopravcovia

Podľa primátora Richarda Rašiho boli niektoré vyjadrenia poslancov na adresu mesta a dopravného podniku demagogické. 

„Dopravný podnik nie je pred kolapsom. Chceme spoločnosť dofinancovať tak, aby sa vyhla akýmkoľvek problémom,“ uviedol Raši, podľa ktorého bol problém s vodičmi, no vedenie podniku robí všetko pre to, aby normálne fungoval. Podľa Rašiho sa ešte komisia na riešenie problémov DPMK stretne a na základe jej záverov dôjde k navýšeniu financovania v rozpočte na rok 2018.

foto: Veronika Janušková
foto: Veronika Janušková

Dopravný podnik situáciu považuje v súčasnosti za stabilizovanú.

„Nedostatok vodičov je problém viacerých dopravcov. Pripájame sa k iniciatíve Združenia dopravcov Slovenska, ktoré sa snaží o zmenu legislatívy ohľadne minimálneho veku vodiča autobusu. Budeme naďalej pokračovať v aktivitách zameraných na získanie nových, ale aj stabilizáciu súčasných vodičov,“ uvádza DPMK v reakcii na včerajšie vystúpenia poslancov. 

„Každý rok predkladáme reálne požiadavky vo forme finančného plánu, ktorý je vybalansovaný. V júli boli členovia komisie požiadaní o predloženie návrhov na výšku dotácie mesta. Boli predložené materiály jednotlivých členov komisie a posledné pracovné stretnutie sa uskutočnilo 8. septembra,“ píše v stanovisku DPMK.

Dopravný podnik postúpil materiály na naštudovanie a pripomienkovanie odborným útvarom mesta a do orgánov spoločnosti. Následne budú predložené na zasadnutie Mestského zastupiteľstva. „K záverom komisie sa v tejto chvíli vyjadrovať nebudeme,“ doplnil DPMK.

Robo Hakl

Bezodná diera, v ktorej nie je systém?

Do búrlivej debaty o DPMK sa na rokovaní zastupiteľstva zapojili viacerí mestskí poslanci. Prinášame vám niektoré ich názory.

Ján Jakubov: „Nie je pravda, že do podniku sa dlhodobo nefinancovalo. Za posledných sedem rokov tam prišlo viac financií ako za dvadsať rokov predtým.“

Igor Jutka: „Suma, ktorú budú dopravcovia žiadať, sa bude pohybovať v miliónoch eur. Treba sa zamyslieť aj nad tým, ako sú dobudované všetky tri trakcie MHD v Košiciach a či sú všetky potrebné.“

Alfonz Halenár: „Mali by prestať politické nominácie do vedenia DPMK. Treba tam profesionálov a treba hovoriť aj o tom, že robia výkony vo verejnom záujme, takže podnik nemôže byť ziskový. Trend je taký, že MHD zažíva pokles všade a je úlohou mesta, aby propagovalo výhody cestovania MHD oproti individuálnej doprave.“

Jaroslav Polaček: „Komisia je len divadielkom, ako vytĺcť pre DPMK peniaze. Podnik je bezodná diera, v ktorej nie je systém.“

(FER)

 

KOŠICE: DNES
18.09.2017
Zdieľať:

Najnovšie články

Thumbnail
Košice
02.02.2023 | 8:38
Vo februári sa pripravte na ďalšiu policajnú akciu
Thumbnail
Košice
01.02.2023 | 14:03
Obrovská novinka na Ťahanovciach! Všetko, čo zatiaľ vieme
Thumbnail
Slovensko
01.02.2023 | 13:10
Galéria, ZOO, ale aj múzeá ponúkajú Košičanom bezplatné vstupy
Thumbnail
Košice
01.02.2023 | 13:05
V Košiciach vzniklo jedno z najmodernejších zariadení sociálnych služieb
Thumbnail
Košice
01.02.2023 | 13:04
Umelecké diela Košičanov sa vystavia v múzeu
Thumbnail
Správy
01.02.2023 | 12:55
Stav mostov je žalostný, župa zakúpi dočasný rozoberateľný most
Thumbnail
Košice
01.02.2023 | 12:28
Akčná naháňačka na KVP, v aute našli neznáme látky
Zobraziť ďalšie články

Horoskop

Baran

Do nového roka vstúpte s odvahou a odhodlaním. Január vám prináša šancu urobiť to, čo už dlho odkladáte. Do úvahy berte ale aj možné prekážky ale vaša snaha bude stáť za to.

Zobraziť ďalšie horoskopy
KOŠICE:DNES
1 2
1 / 1
1 2
Správy
  • Showbiznis
  • Slovensko
  • Správa dňa
  • Svet
  • Vojna na Ukrajine
Šport
  • Basketbal
  • Cyklistika
  • Futbal
  • Hokej
  • Iné správy zo športu
  • KHL
  • MOTOR šport
  • Ostatné športy
  • Tenis
  • Vodné športy
  • Vodný slalom
Kultúra
  • Divadlo
  • Film a TV
  • Hudba
  • Knihy
  • Umenie
Zaujímavosti
  • Anketa
  • História
  • Recepty
  • Zábava
  • Zaujímavosti
Štýl
  • Bývanie
  • Cestovanie
  • Gastronómia
  • Hobby
  • Iné
  • Technológie
  • Tipy na výlety
  • Záhrada
  • Zdravie
Ľudia
  • Názory
  • PODCAST
  • Príbehy
  • Rozhovory
KOŠICE:DNES logo
  • Inzercia
  • Napište nám
  • Kontakt
  • Podmienky používania
  • Štatúty súťaží
  • Press kit
  • RSS feed
  • GDPR
Code & Design by WebOps | Copyright © 2023 KOŠICE: DNES ONLINE, družstvo | Všetky práva vyhradené
Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a dát je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona.
Zdroj TASR: Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.
Zdroj SITA: Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Spravujte súhlas so súbormi cookie
Cookies používame na optimalizáciu vašich webových stránok a našich služieb.
Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovať možnosti Administrácia služieb Spravovať predajcov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Predvoľby
{title} {title} {title}