07.10.16

Stará košická železničná stanica

Šimková
Cecília Šimková
vedúca vydania televízie KOŠICE:DNES
Zdieľať článok:

Železničnou stanicou v Košiciach prejdú denne tisíce ľudí. Ako vyzerala kedysi, si pamätá málokto. Našťastie existujú archívy, pamätníci a zberatelia starých fotografií.

Medzi Hornádom a ramenami Mlynského potoka sa ešte v 19. storočí rozprestierali Mestské lúky. Tvorili ich skôr mokrade a jarky, ktoré však boli postupne vysušené a upravené do podoby parku (dnešný Mestský park). 

V roku 1857, pred príchodom cisára Františka Jozefa I. s manželkou cisárovnou Alžbetou, známou ako Sissi, upravilo mesto celú plochu mestských lúk, vybudovalo cesty a postavilo tu dobový pavilón v švajčiarskom štýle. Všetky úpravy naznačovali, že kultivácia mestských lúk povedie k tomu, aby z nich bol verejný sad. Do jeho rozvoja výrazne zasiahla a celý proces urýchlila práve železnica. „K jej stavbe prispelo v roku 1859 aj mesto, ktoré rozsiahle lúky darovalo Potiskej železnici. Týmto činom pomohlo výstavbe železníc a prepojeniu Košíc s mestami Uhorska,“ približuje Ján Gašpar, riaditeľ Štátnej vedeckej knižnice v Košiciach. V priebehu rokov 1859 – 1860 tam Potiská železnica vybudovala trať spájajúcu Košice s maďarským Miškolcom.

Prvá železnica v Košiciach

Prvý vlak po nej prišiel do Košíc už v júli 1860. Šlo však len o skúšobnú jazdu. Pravidelne po nej začali vlaky jazdiť v auguste. Vtedy bola postavená aj prvá železničná stanica. Ako vyzerala, vieme len z niekoľkých dobových malieb a kresieb.

Stará košická železničná stanica dýchala vznešenosťou
Stará košická železničná stanica dýchala vznešenosťou

Pokrok aj komplikácie

Situovanie železnice do východnej časti Mestských lúk vyvolalo obavy. Železnica pretrhla komunikačné väzby a zabránila, aby výstavba nových štvrtí a domov pokročila až k rieke Hornád. Okrem toho priniesla so sebou ďalšie rušivé prvky, s ktorými bojovalo nejedno európske mesto. Popri trati aj stanici sa vytváral nerovnako široký pás špecifických železničných stavieb, teda rôzne závory, sklady či výhybkárne. Tie ignorovali zástavbové a sídliskové pomery.

Pamätáte si na budovu pošty?

V roku 1886 pribudla k stanici budova pošty a v roku 1891 bola upravená aj centrálna staničná budova. Starú halu nahradila nová dvorana navrhnutá v štýle francúzskej novorenesancie. „Projektoval ju budapeštiansky architekt Jozef Hubert. Bola to veľmi pekná budova, ktorú si ešte mnohí Košičania môžu pamätať. Zbúraná bola v roku 1974 po tom, čo postavili súčasnú staničnú budovu,“ hovorí Gašpar.

Ruch na promenáde

Železnica tiež ukončila premenu mestských lúk na verejný sad. Hlavnou promenádou parku a novým železným mostom cez Mlynský náhon sa priblížila k mestu a zdôraznila krížnu os tvorenú Mlynskou a dnešnou Alžbetinou ulicou. 

Spojnicou medzi mestom a železničnou stanicou bola oddávna promenáda dnešného Mestského parku. Dodnes ňou denne prejdú tisícky ľudí pri príchode a odchode z nášho mesta. Mestský park sa tak stal krásnou vysunutou čakárňou stanice.
Spojnicou medzi mestom a železničnou stanicou bola oddávna promenáda dnešného Mestského parku. Dodnes ňou denne prejdú tisícky ľudí pri príchode a odchode z nášho mesta. Mestský park sa tak stal krásnou vysunutou čakárňou stanice.

Tvorba parku sa odvíjala od promenády ako komunikačnej spojnice medzi mestom a železnicou. Okolo parku bola od počiatku obvodová cesta pre jazdcov a povozy. Najväčší ruch sa sústredil na promenáde, pri ktorej vyrástol kiosk (dobový obchod). Neskôr ho prerobili na reštauráciu a kaviareň. „Okrem toho boli v parku jazierka, na ktorých sa dalo člnkovať, korčuliarsky pavilón a tenisové kurty. Bolo to miesto, kde to žilo, kde sa ľudia stretávali a bavili sa,“ približuje zberateľ a pamätník František Máday. Postupom času z parku odkrajovalo neustále sa rozrastajúce mesto. Dobudovali sa ďalšie prístupové cesty k stanici, zaviedla sa pouličná železnica. 

Koniec starej éry

Stará budova železničnej stanice slúžila do roku 1974. „Pamätám sa, ako som začal študovať v Prahe. V decembri som odchádzal ešte zo starej stanice a vracal som sa v januári už na novú. Tú starú potom v jarných mesiacoch zbúrali. Históriu sme si vtedy tak nevážili,“ spomína riaditeľ Štátnej vedeckej knižnice. Podľa Mádaya je to obrovská škoda: „V niektorých mestách, myslím, že aj v Budapešti, ponechali priečelie a niektoré časti starej budovy a k nim dobudovali novú, modernejšiu stavbu. V Košiciach sme to tak nerobili, tu sa vtedy veľa búralo.“

 

Nová vs. stará? 

Košice sa po aktuálnej rekonštrukcii budú môcť pýšiť modernou, čistou a priestrannou stanicou, akú má máloktoré mesto.

Pamätníci a milovníci histórie sa zhodujú, že z fotografií a starých pohľadníc železnice dýcha vznešenosť a krása. Niekto by sa možno chcel priviezť vlakom času do starých Košíc, vystúpiť na drevené nástupište, zísť schodíkmi na promenádu, medzi dámske slnečníky a mužov vo frakoch. Počuť orchester z hudobného altánu či šum Hornádu pod železným mostom. A čo vy?

História Košíc v TV
Sledujte  pravidelnú reláciu o histórii Košíc v premiére každý utorok po vydaní Magazínu v televízii KOŠICE:DNES
 

 

Foto: www.kosice.sk, www.facebook.com/Kaschau.Kassa.Kosice.fotografie

 

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettra a odoberajte novinky z KOŠICE:DNES

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislativy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačítko "odhlásiť sa z newslettra" v každom e-maile.

Diskusia

Používaním stránok KOŠICE:DNES.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.Viac info

súhlasím