Návštevníci Mestského parku budú môcť obdivovať život v jazierku z nového móla (FOTO)
Jazierko v mestskom parku vzniklo počas revitalizácie parku v rámci EHMK v roku 2013. Vtedy bolo vybudované aj mólo, ktoré umožňuje prechádzať sa nad hladinou jazierka a obdivovať vodný život pod aj na hladine jazierka. Obľúbené miesto Košičanov, kde sledovali a kŕmili kačky aj koi kapry alebo sa organizovali rôzne podujatia a súťaže, musela Správa mestskej zelene v Košiciach pre rekonštrukciu uzavrieť.
Správa mestskej zelene v Košiciach (SMsZ) pravidelne monitorovala stav móla pre zvyšujúci sa počet porúch a pripravovala jeho rekonštrukciu. Po dôkladnej prehliadke v septembri usúdili, že po letnej sezóne nastal čas začať s plánovanou obnovou, keďže poškodenie krycích dosiek a drevených nosníkov vlhkosťou, výrazne pokročilo. Preto v rámci prípravných prác na zahájenie rekonštrukcie, mólo uzavreli. Hoci ide o jednu z najvyhľadávanejších miest v Mestskom parku, počas prác nebude prístupné, aby chránili zdravie a bezpečnosť návštevníkov.
Prípravné práce sa naplno rozbehnú už v aktuálnom týždni. Najviditeľnejšou zmenou bude zníženie hladiny jazierka o necelý jeden meter, aby mohli vyčistiť a pripraviť budúce stavenisko. Počas trvania prác budú dohliadať, aby fauna a flóra jazierka neutrpela škody. Znížená hladina bude iba na nevyhnutne potrebný čas trvania prác a na mieste sa nebude manipulovať s nebezpečnými látkami pre vodné živočíchy.
Pri obnove ochranných náterov, ktoré môžu byť realizované iba na mieste, vykonajú všetky preventívne opatrenia na ochranu jazierka. Okolie móla je už ohradené výstražnou páskou a návštevníkov o zákaze vstupu informujú vyvesené oznamy. Bohužiaľ má SMsZ skúsenosť, že návštevníci pásky upozorňujúce na nebezpečenstvo a zakazujúce vstup strhávajú a preliezajú. Preto chcú apelovať na ľudí, aby zákaz vstupu v okolí móla pre vlastnú bezpečnosť rešpektovali, hoci ich môže znížená hladina lákať.
„S odstraňovaním podlahy móla začneme na konci aktuálneho týždňa. Podľa našich odhadov, si obnova vyžiada uzavretie móla približne na šesť týždňov. Postup prác v tomto období môže pribrzdiť počasie, ale dúfame, že nám bude prijať a celkovú obnovu móla stihneme zrealizovať do konca novembra,“ povedal prevádzkovo-technický námestník SMsZ, Peter Vrábel.
Pri rekonštrukcii nepôjde iba o kozmetické úpravy, ale o dôkladnú obnovu, pri ktorej sa vymení celá nosná konštrukcia aj povrch móla. Náklady na nákup materiálu na obnovu sú predbežne vyčíslené na 16 000 € s DPH. Opravu bude Správa mestskej zelene v Košiciach realizovať vo vlastnej réžii s využití svojich remeselníkov a pracovníkov.
Okrem úplného nahradenia pochôdznej podlahy móla, je v pláne aj výmena nosných drevených konštrukcií, ktoré sa za cieľom spevnenia celej konštrukcie a predĺženia životnosti podlahy nahradia odolnejšími kovovými kotviacimi prvkami. „Pôjde o zmenu, ktorá zlepší naše možnosti aj v prípade budúcich opráv móla. Tie sa po zmene budú realizovať náhradou poškodenej časti medzi opornými bodmi. Vďaka tomu zmiznú z móla aj ľuďom známe záplaty v jeho podlahe,“ vysvetlil Michal Baľo, vedúci Technického úseku SMsZ.
Zdroj: SMsZ
Odporúčané články
Čo majú spoločné Košice a HBO? Odpoveďou je režisér Dominik Bari. Možno je vám toto meno známe. Ako prvý Slovák sa so svojím dokumentom Ojmiakon pred pár rokmi kvalifikoval na Oscara v kategórii Najlepší krátky dokumentárny film. Tentoraz svoje filmárske umenie povýšil na úplne iný level. Natočil celovečerný dokumentárny film o slovenskej autičkárskej mafii v spolupráci s HBO.
Mestské lesy Košice vybudujú dve vodozádržné protipožiarne nádrže. Nádrže budú mať dreveno-kamenné prehrádzky, ich objem bude 250 a 230 metrov kubických. Ako mestské lesy informovali, nádrže sú navrhnuté v lesoparku na území, kde je vysoké riziko požiaru.
Vodiči jazdiaci z Podhradovej smerom do Kavečian a naspäť vedia, že najhorším úsekom na tejto trase je takzvané „esíčko” v dĺžke 400 metrov. Táto časť komunikácie je nielen úzka, ale aj v nevyhovujúcom stave, čo pravidelne spôsobuje nebezpečné situácie a hrozbu kolízií najmä pri prejazde autobusov MHD.