Štát chce priblížiť elektronické služby občanom v štyroch životných situáciách

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) pripravuje návrh zákona o niektorých opatreniach na zlepšovanie dostupnosti elektronických služieb pri riešení vybraných životných situácií. Zameraný bude na proaktívne riešenie štyroch prioritných životných situácií ako strata a hľadanie zamestnania, kúpa nehnuteľnosti na bývanie, kúpa a vlastnenie vozidla a tiež začatie podnikania v rozsahu voľnej živnosti, resp. založenia jednoosobovej spoločnosti s ručením obmedzeným. Ministerstvo predložilo predbežnú informáciu o príprave zákona na pripomienkovanie, trvať bude do 10. augusta. Pripomienkovanie návrhu zákona sa má začať v budúcom mesiaci.
Plánované opatrenia majú obyvateľom uľahčiť prístup k vybraným elektronickým službám orgánov verejnej moci a zabezpečiť proaktívnu komunikáciu štátu k občanom a podnikateľom. „Cieľom právnej úpravy je vytvoriť legislatívny rámec pre spájanie služieb do kompaktných celkov, ktoré umožnia jednoduchú cestu občanov za vybavením konkrétnej životnej situácie,“ vyplýva z predbežnej informácie. Vytvorené podmienky podľa materiálu budú v súlade so zámerom dôsledného napĺňania protibyrokratických opatrení štátu.
Po zmene predpisov by už občania nemuseli vypĺňať údaje, ktoré už štát eviduje, jednotlivé formuláre budú jednoduchšie, štát bude ľudí proaktívne informovať notifikáciami o stave vybavenia podania, ale aj o jeho povinnostiach a možnostiach, ktoré môže v aktuálnej situácii využiť. Tam, kde to bude možné, úpravou postupov a efektívnou výmenou údajov vo verejnej správe zavedú proaktívne služby pre občanov bez potreby iniciovania podania z ich strany.
„V súčasnosti je využívanie elektronických služieb štátu na nízkej úrovni. Na centrálnu integračnú platformu elektronických služieb štátu sa v roku 2020 prihlásilo len 280-tisíc unikátnych používateľov. Počet fyzických osôb, ktoré sa rozhodli aktivovať si elektronickú schránku na doručovanie úradných dokumentov, je len 150-tisíc,“ uviedlo ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie. Podľa neho bez aktivovanej elektronickej schránky nie je plnohodnotná elektronická komunikácia so štátom možná.
Ústredné orgány štátnej správy a samosprávy prevádzkujú spolu viac ako tritisíc koncových služieb, pričom ich kvalita a vzhľad sa navzájom odlišujú. Úpravy jednotlivých služieb sú podľa ministerstva nekoordinované, absentuje pohľad na služby z perspektívy občana, ktorý potrebuje vyriešiť konkrétnu životnú situáciu. Na úspešné ukončenie elektronického podania sú bežne vyžadované aj informácie a dokumenty, ktoré už štát vlastní. Povinnosť predkladať papierové výpisy postupne odstraňuje tzv. zákon proti byrokracii, nové zmeny majú spresniť procesy orgánov verejnej správy a odstrániť viaceré informačné povinnosti a bariéry na ceste občana konkrétnou životnou situáciou.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články

Ministerstvo vnútra uviedlo do ostrej prevádzky elektronickú peňaženku, ktorá umožňuje mať občiansky a vodičský preukaz v mobilnom telefóne. Nová služba je dostupná od 15. apríla prostredníctvom mobilných aplikácií eDoklady a eIdentita pre operačné systémy iOS aj Android. Zatiaľ sa však elektronické doklady dajú využiť len v obmedzenom rozsahu.

Hlava katolíckej cirkvi, pápež František, sa po viac než piatich týždňoch opäť ukázal na verejnosti. V nedeľu 23. marca sa veriacim prihovoril po modlitbe Anjel Pána z balkóna svojej izby v rímskej nemocnici Gemelli. Poďakoval za modlitby a duchovnú podporu, zároveň udelil prítomným i všetkým veriacim požehnanie.

Na 34 košických základných školách (ZŠ) budú tento týždeň zápisy do ich prvého ročníka. Týkajú sa detí, ktoré do 31. augusta 2025 dovŕšia šesť rokov a dosiahnu školskú spôsobilosť. Takisto platia aj pre deti, u ktorých nastal odklad školskej dochádzky.