Košičania sa môžu tešiť na kartu, ktorá dokáže viac!
Nezisková organizácia Mestská karta Košice plánuje priniesť novinku, ktorú si Košice ako mesto európskeho formátu zaslúžia. Košickú mestskú kartu asi netreba nijako zvlášť predstavovať. Funguje už od roku 2013 a v súčasnosti ju využíva viac ako 80-tisíc Košičanov na prepravu mestskou hromadnou dopravou. Nová karta však obyvateľom nášho mesta nebude slúžiť len na tento účel.
Bude užitočným nástrojom, ktorý oproti doteraz ponúkaným službám poskytne ďalšie výhody – ako lacnejšie cestovanie, online správa, zľavy v stovkách obchodov… Stane sa každodenným spoločníkom.
Užitočná karta pre všetkých
„Takmer dva roky prebiehali prípravné práce a analýzy toho, ako podobné kartové systémy fungujú vo svete. Naštudovali sme projekty z Londýna, Amsterdamu, Tel Avivu, Brna, Ostravy. Stretli sme sa s množstvom predstaviteľov miest v zahraničí a veríme, že už zakrátko Košičania budú môcť využívať mestskú kartu, ktorú nám budú závidieť aj ostatní,“ povedala Michaela Karaffová, riaditeľka neziskovej organizácie Mestská karta Košice.
Prvým krokom k novým možnostiam modernizovanej košickej mestskej karty bude vytvorenie rozsiahlej a silnej siete partnerov. Vďaka nej budete so vstupenkami z exkluzívneho predpredaja vstupovať na kultúrne a športové podujatia, platiť ňou za parkovné a možné ju bude použiť aj ako čitateľský preukaz do knižnice.
Jej hlavným cieľom je slúžiť ako užitočná karta, ktorá Košičanom pomôže v celom meste. Čím silnejšia bude sieť partnerov, tým výhodnejšie bude pre občanov vlastniť mestskú kartu. Košičania zároveň jej pravidelným využívaním podporia partnerov zapojených do projektu. „Za týmto účelom bola zriadená internetová adresa www.partnerkarty.sk, kde nás záujemcovia o spoluprácu môžu kontaktovať,“ dodáva M. Karaffová.
Väčší potenciál
Výhodou oproti starej mestskej karte je aj to, že jej budúcnosť nespočíva iba vo forme klasickej plastovej karty, ale tiež vo forme mobilnej aplikácie či webového riešenia tak, aby držitelia mali komfort obsluhy karty k dispozícii 24 hodín sedem dní v týždni. Novú kartu si objednáte z pohodlia vášho domova. Môžete ju takisto spravovať online. To znamená, že si jednoducho, cez internet, dobijete kredit alebo obnovíte mesačník. Ak budete chcieť, vaša karta sa dobije aj automaticky, a to z vášho účtu v banke. Nebude to len obyčajná „čipovka“. Jej cieľom je aj uplatnenie si zliav v širokej sieti partnerov. Vďaka nej budete exkluzívne vstupovať na kultúrne a športové podujatia či platiť ňou napríklad v obchodoch.
Pozrite sa, ako dopadli výsledky hlasovania
Od konca mája ste mohli prejaviť svoj názor, či chcete starú alebo novú mestskú kartu. Hostesky neziskovej organizácie ste mohli stretnúť na Hlavnej ulici, v mestskej hromadnej doprave či na zastávkach MHD do tohto týždňa. Formulár ste takisto mohli vyplniť aj na dobíjacom mieste na Hviezdoslavovej 6, kde sídli mediálny dom KOŠICE:DNES. Svoj názor ste vyjadrovali aj na našom facebookovom profile – denne sme vás odmeňovali 50-eurovým bonusom. Zo všetkých vašich hlasov sme v dvoch žrebovaniach (3. a 13. júna v živom vysielaní na Facebooku) vybrali po troch z vás, ktorí budú môcť cestovať v MHD polrok zadarmo.
Do hlasovania sa zapojilo za približne dva týždne viac ako 11 000 ľudí!
Samozrejme, všetky vaše hlasy sme sčítali, aby bolo jasné, ktorú kartu chcete.
Ako teda dopadlo vaše hlasovanie?
Prijali by ste novú mestskú kartu? – opýtali sme sa poslancov a viceprimátorov mesta
Hlavným cieľom novej, modernej mestskej karty je zjednodušovať život Košičanov v našom meste. Napríklad aj tým, že vďaka nej budú môcť lacnejšie cestovať mestskou hromadnou dopravou, kombinovať prepravu s taxíkmi, platiť v obchodoch a dokonca ušetria veľa peňazí na rôznych zľavách, ktoré budú poskytovať partneri. Dnes na podobnom princípe funguje karta v Londýne, Singapure, Amsterdame, Tel Avive, ale aj v susednej Plzni či Brne. Poslancov a viceprimátorov nášho mesta sme sa opýtali, či by si podľa nich Košičania podobný produkt zaslúžili a o aké služby by prejavili záujem.
Martin Petruško, viceprimátor mesta Košice: „Mne osobne sa projekt inovovanej mestskej karty páči. Verím, že obyvateľov Košíc bude sprevádzať takmer na každom kroku. V zahraničí podobné karty využívajú predovšetkým pri cestovaní verejnou dopravou, návšteve kultúrnych, spoločenských, športových podujatí a ako nosič informácií o rôznych bonusových programoch. Okrem týchto služieb má košická mestská karta ambície prostredníctvom siete partnerov podporovať komunitné akcie a Košičanov spájať. Naše mesto bolo pred dvoma rokmi vyhlásené za Najlepšie európske mesto športu 2016. Partnerom mestskej karty je aj hokejový klub HC Košice, ktorý umožní jej užívateľom nákup vstupeniek s 10-percentnou zľavou. Majitelia striebornej, zlatej a detskej permanentnej vstupenky HC Košice budú mať dve hodiny pred a dve hodiny po extraligovom zápase cestovanie mestskou hromadnou dopravou zadarmo. Verím, že Košičania výhody novej mestskej karty ocenia a stane sa vítaným spoločníkom v ich každodennom živote.“
Miroslav Špak – poslanec mestského zastupiteľstva (nezávislý): „Vítam každý takýto produkt, ktorý do Košíc príde. Marketingovo to je zvládnuté výborne. Myslím si, že Košičania o takúto kartu budú mať obrovský záujem, no mali ju však mať už dávno. V mojej rodine súčasnú kartu využívame. Zaujímali by ma ale aj iné otázky a jej pozadie. My, poslanci, však k dnešnému dňu nemáme veľa informácií a nevieme presne, o čo ide. Záujem o túto kartu bude už len kvôli tomu, že bude zdarma. Čo je naozaj skvelé. Len ako k tomu dôjdeme, že bude naozaj zdarma.“
Renáta Lenártová – viceprimátorka mesta Košice: „Košičania si ju určite zaslúžia. Chceme byť modernou metropolou, preto si myslím, že takáto karta by mala byť jej súčasťou. Vďaka nej vzniká komunikačná platforma medzi mestom a obyvateľmi Košíc. Zároveň buduje skvalitnenie služieb, lokálpatriotizmus. To, čo bude ponúkať, zjednoduší život Košičanov. Zo strany dopravného podniku ide o väčšie využitie a propagáciu mestskej hromadnej dopravy.“
Miloš Ihnát – poslanec mestského zastupiteľstva (nezávislý): „Tento produkt si Košičania, samozrejme, zaslúžia. Starú mestskú kartu v súčasnosti využíva tretina obyvateľov. Platili za ňu 6, 80 eur, teraz by mala byť zadarmo. Už len to slovo zadarmo láka ľudí. Je potrebné povedať, že je to istým spôsobom priblíženie sa k obyvateľom nášho mesta. Občania si zaslúžia výhody, zľavy v reštauráciách, kinách, divadlách či iných zariadeniach, ktoré sa dajú prostredníctvom tejto karty získať či nakúpiť. Povedzme, napríklad, výhodné pôžičky a, samozrejme, lacnejšia doprava. Nevýhody zatiaľ nevidím, to všetko ukáže samotný systém nastavenia. Ľudia potom v praxi budú vedieť povedať, áno toto funguje, cítim to na vlastnej koži a peňaženke.“
Oto Žarnay – poslanec mestského zastupiteľstva (nezávislý): „Košice patria k moderným európskym mestám, a preto si myslím, že by malo byť úplne štandardné, aby si obyvatelia mohli dovoliť zjednodušiť alebo spríjemniť svoj život aj pomocou takejto mestskej karty. Zároveň je to aj možnosť pre košické firmy a inštitúcie, aby sa navonok prezentovali. Myslím si, že takáto karta pomôže vytvoriť v obyvateľoch pocit silnejšej spolupatričnosti s mestom. V podstate je jedno, na čo by tú kartu využívali, dôležité je, aby prostredníctvom nej mali zľavy a spríjemnili si život. Možno by ňou mohli platiť aj mestské dane. Keďže je mnoho kariet, ktoré slúžia na komerčné účely, čo sa týka zliav, táto karta by mohla viac slúžiť na kultúrne a turistické atrakcie. Neboli by zlé zľavy na vstupnom do košických múzeí, botanickej alebo zoologickej záhrady, na športové strediská. Je to možnosť, ako posilňovať v ľuďoch kultúrne vedomie a rozvíjať športového ducha.“
Alfonz Halenár – poslanec mestského zastupiteľstva (nezávislý): „Ak pre získanie takejto karty je potrebné odovzdať množstvo osobných údajov vrátane fotografie, tak ja som osobne proti. Bežne človek drží množstvo kariet, či už od štátnych orgánov, ako občiansky preukaz, či privátnych, povedzme, napríklad platobnú kartu. Ani jedna privátna firma odo mňa však k jej vybaveniu nepožadovala fotografiu. Dopravný podnik mesta Košice – áno. Vlastníctvo databázy množstva osobných údajov a fotografií v dnešnom digitálnom svete, kde z času na čas dochádza k odcudzeniu či skopírovaniu dát, je v mojich očiach výbušnina mimoriadnej brizancie. Ak sa na jednom mieste okrem dát ako vyššie začnú zhromažďovať dáta o tom, kde ste boli, v aký deň, informácie o ceste MHD, kde ste nakupovali a čo v mestských podnikoch, vtedy možno vznikne záujem využiť také dáta. A je otázne, v čí prospech. Skôr vzniká otázka, ako sú také dáta zabezpečené.“
Marcel Gibóda – poslanec mestského zastupiteľstva (nezávislý): „Áno, Košičania si to zaslúžia, ale podľa DPMK z roku 2013 ju už dnes majú alebo nie? Viac ako 80 000 Košičanov si totiž za takýto produkt zaplatilo dopravnému podniku 6,80 eur za kartu, čo je dokopy viac ako pol milióna eur. Všetci si pamätáme, akú vlnu nevôle spôsobil dopravný podnik navýšením ceny tejto karty. Sľubované služby ako protihodnota sa však nikdy za tých päť rokov naplno nerozbehli, a tak sa Košičania môžu cítiť právom okradnutí. Ale zrazu teraz, pred komunálnymi voľbami, sa vedenie dopravného podniku rozhodne znova marketingovo rozbehnúť túto existujúcu mestskú kartu? A populisticky zadarmo? A to máme súčasnému vedeniu mesta Košice po tom všetkom stále uveriť?
Konzultoval som systém fungovania takejto karty s odborníkmi v tejto oblasti na Slovensku. Je ťažké povedať, o akú službu majú záujem Košičania a aké služby táto karta poskytne. Neprebehla totiž žiadna diskusia o tejto karte. Nespomínam si, že by poslanci mesta ako zástupcovia obyvateľov boli informovaní o týchto zámeroch. Nevieme, aký je podnikateľský zámer a ako sa bude financovať tento projekt. Koľko to bude stáť Košičanov. Nevieme, prečo zrazu zakladáme neziskovú organizáciu na prevádzku tejto karty, ktorú bez dozoru poslancov a verejnosti povedie hovorkyňa dopravného podniku. Ani občania nevedia, čo môžu čakať. Po futbalovom štadióne je toto ďalší príklad „otvorenosti a transparentnosti” v komunikácii mesta Košice pod vedením zastupujúceho primátora Petruška. Je smutné, že táto mestská karta sa vytvára iba na zlepšenie obrazu smeráckeho vedenia mesta pred voľbami a nie ako skutočný produkt pre obyvateľov.“
PS: V tlačovej správe mesto Košice uvádza, že táto karta bude aj pre turistov. Pre turistov však slúžila karta vydávaná org. Visit Košice. Táto karta ale šla do stratena (pokiaľ viem, nefunguje – nepredĺžila sa licencia od rakúskej spoločnosti na technológiu) a podľa odborníka na takéto návštevnícke systémy kariet pre turistov (rozbiehal a konzultuje tieto systémy po celom Slovensku). Mestská karta ju nahradiť nemôže, nakoľko má zameranie na inú cieľovú skupinu, ktorej musí ponúkať iný produkt.