PR 09.10.18

Košickí aktivisti: Je čas vrátiť mesto Košičanom. Ponúkame dobré a osvedčené riešenia

foto: archív ka

Chcú presvedčiť frustrovaných a sklamaných Košičanov, že má zmysel zaujímať sa o veci verejné a že práve oni môžu pozitívne ovplyvniť dianie v ich meste.

Kandidáti na mestských poslancov v novembrových komunálnych voľbách, aktivisti Henrich Burdiga, Ladislav Strojný a Ladislav Lörinc, by sa v prípade zvolenia nevenovali iba problematike plateného parkovania, vďaka ktorej sa dostali do povedomia Košičanov.

Trápi ich viacero vecí v metropole východu, ktoré doterajšie vedenie mesta zanedbalo, alebo robilo zámerne v neprospech ľudí. Veci vidia inak a podľa ich slov ponúkajú osvedčené riešenia, ktoré zaviedli iné samosprávy na Slovensku i v zahraničí. Postupne ich plánujú predstavovať verejnosti. 

„Riešenia už existujú. Nejdeme vymýšľať teplú vodu. Treba len chcieť. To, čo vidíme v posledných rokoch v Košiciach, sú výhovorky typu ,nedá sa‘ alebo ,všetko je v súlade s projektovou dokumentáciou‘. Nejde teda o technický alebo legislatívny problém, ale politický. Politické rozhodnutia vedenia mesta Košice a súčasného zastupiteľstva neboli vždy vo verejnom záujme a na prospech všetkých Košičanov. To musíme zmeniť, ak sa chceme posunúť vpred,“ tvrdia košickí aktivisti.

zdroj: archív ka
zdroj: archív ka

Vedenie mesta nezvládlo viaceré veľké projekty

Veľké výhrady majú napríklad voči tomu, ako v uplynulých rokoch prebiehala masívna rekonštrukcia električkových tratí, ako sa výrazne omeškala výstavba jedného z kľúčových projektov EHMK 2013 – Kunsthalle, alebo ako benevolentne pristupovalo mesto k preberaniu a kontrole kvality prác v Kulturparku. 

„Vedenie mesta na čele s Richardom Rašim zo Smeru sa to snažilo predať ako veľký úspech. Nechceme sa veľmi vracať do minulosti, ale musíme pripomenúť totálne fiasko napríklad na Kuzmányho ulici. Až keď už bola kritika obrovská, spamätali sa a začali na Dúhu tlačiť. Ľudí si potom kupovali kompenzáciami v podobe zníženého cestovného v MHD, čo spôsobilo straty na tržbách zhruba 400-tisíc eur len preto, že si vedenie mesta neplnilo svoje základné povinnosti - kontrolovať postup prác,“ konštatuje Burdiga.

Zhodujú sa, že najmä prvú etapu rekonštrukcie električkových tratí sprevádzal totálny chaos. Pripomenuli výluku električiek na Staničnom námestí. „Odstavili premávku a mesiac tam vôbec nič nerobili. Po mesiaci si to rozmysleli a opäť pustili električky. Rekonštruovalo sa napokon až oveľa neskôr. To je neakceptovateľné. Očividne zlyhalo plánovanie,“ hovorí Strojný.

Nazlostení Košičania v reakciách na smerácky slogan Rašiho, Petruška, Lenártovej a ďalších „oplatí sa vydržať“ poukazovali podľa nich na viaceré nedostatky a nezmysly v projekte, ako napríklad vypadávajúce kusy dlažby, množstvo osadených semaforov, ktoré doteraz blikajú poväčšine na oranžovo, či stĺpy verejného osvetlenia ponechané v strede chodníkov, ktoré zhoršujú situáciu chodcom. „Nikto ich však nepočúval. To sa nemôže opakovať. O kvalite finálneho diela by sa tiež dalo dlho rozprávať,“ vyčítajú vedeniu mesta.

„Áno, koľajnice i zastávky sú nové, trate menej hlučné i bezpečnejšie. Primárnym cieľom malo byť zatraktívniť MHD a zaviesť integrovaný dopravný systém s jedným lístkom na vlaky, prímestské autobusy i MHD. Výsledok? Bájne vlakoelektričky tu jazdiť nebudú. Nakúpili sme staré, naoko zmodernizované električky bez klimatizácie, ktoré nikto nechcel. Enormný počet výlukových dní spojený s vynechávaním náhradných spojov, ktoré atraktivite MHD určite nepridali a ľudí, práve naopak, donútili presadnúť do áut,“ kritizuje Burdiga.

„Doprava má byť modernizovaná pre komfort ľudí, nie na to, aby sa len minuli eurofondy. V konečnom dôsledku sa v realite nezohľadňoval nadstavbový prínos pre cestujúcich. Len zhruba polovica Košičanov má možnosť využívať električkovú dopravu. Prínosom pre Košice by určite bolo, ak by boli peniaze využité aj na stavbu nových tratí tak, ako napríklad v Bratislave. Sídlisko Ťahanovce by určite ocenilo takúto trať, o ktorej sa roky len rozpráva,“ dodáva Lörinc. 

Zhodujú sa, že: „Každý projekt je silný práve v detailoch a tu sa viacero vecí úplne odfláklo alebo sa na to, čo je možno ešte horšie, vôbec nemyslelo. Mesto nezvláda strategické plánovanie a vedenie veľkých projektov.“

zdroj: archív ka
zdroj: archív ka

Riešením je posilnenie strategického plánovania na úrovni Magistrátu mesta Košice

Podľa vlastných slov ponúkajú aktivisti osvedčené riešenie: „Navrhujeme vznik samostatného silného inštitútu mesta Košice formou príspevkovej organizácie, ktorá bude mať v kompetencii strategické plánovanie, rozvoj a projektové riadenie. Takýto inštitút by bol po vzore napríklad pražského (IPR Praha) hlavným koncepčným pracoviskom mesta v oblasti architektúry, urbanizmu, rozvoja, tvorby a správy mesta. Spracovával by strategické, urbanistické a územné rozvojové dokumenty, ktoré by mohli následne slúžiť ako podklady pre budúce projekty, rozhodovanie poslancov, či laickú i odbornú verejnosť.“

Košickí aktivisti ďalej hovoria o dopravnom posudzovaní projektov. „Súčasťou schvaľovania investičných projektov musí byť okrem statickej a dynamickej dopravy aj cyklodoprava, napojenie liniek MHD a riešenie bezproblémového pohybu chodcov. Ak riešime iba automobily, nikdy nevybudujeme mesto vhodné pre pohodlný život jeho občanov. Viac parkovísk a viac ciest nám zákonite vytvorí viac áut. Rozumné mestá v zahraničí poznajú tento trend, a preto čoraz viac tlačia na koncepcie pešieho pohybu v meste a rozvoj cyklistickej dopravy. Mesto Košice by teda malo trvať na tom, že súčasťou každého nového projektu bude aj spracovanie a posúdenie alternatívnych foriem dopravy.“

Za každý projekt musí niekto niesť zodpovednosť

V neposlednom rade by aktivisti riešili významné projekty tak, aby mal každý strategický projekt v meste Košice magistrátom určeného vlastníka alebo projektového manažéra, ktorý by bol priamo zodpovedný za plánovanie a riadenie tohto projektu. Mal by byť celkovo zodpovedný za celý priebeh od začiatku až do konca. Informoval by zastupiteľstvo, médiá i občanov o jeho stave, realizácii a plnení projektového plánu a cieľov. Zaznamenával by jednak priebeh, ale aj chyby a problémy, ktoré sa vyskytli počas projektu. Takáto databáza a ponaučenia by následne magistrátu vedeli pomôcť vyvarovať sa ďalších chýb v budúcnosti pri obdobných projektoch. To by malo vyriešiť stav, že dochádza k chybám a omeškaniu, za ktoré nie je nakoniec nikto zodpovedný a jediný, kto na to dopláca, sú Košičania samotní. Zároveň by bolo každému jasné a zrejmé, na koho sa má v prípade otázok a požiadaviek obrátiť.

„Ak sa nám v novembrových voľbách podarí uspieť, tieto riešenia z úrovne mestských poslancov presadíme do praxe. Môžete sa spoľahnúť,“ svorne dodávajú košickí aktivisti Henrich Burdiga, Ladislav Strojný a Ladislav Lörinc.

zdroj: archív ka
zdroj: archív ka
Ladislav Lörinc, manažér, 
kandidát na poslanca mesta číslo 13 a starostu KVP číslo 4, obvod 13 (KVP)   

Ladislav Strojný, podnikateľ, aktivista, 
číslo 20, obvod 2 (Ťahanovce)

Henrich Burdiga, aktivista Nezaplatím EEI ani cent, konateľ, 
číslo 6, obvod 8 (Juh)

Objednávateľ:  Henrich Burdiga, Pasteurova 5, 040 01 Košice, (Košickí aktivisti) Dodávateľ: KRATKY GLOBAL: MEDIA, a.s., Protifašistických bojovníkov 11, 040 01 Košice, IČO: 43 890 270
Vydavateľ nezodpovedá za obsah politickej reklamy.

Čítajte viac: volby

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettra a odoberajte novinky z KOŠICE:DNES

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislativy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačítko "odhlásiť sa z newslettra" v každom e-maile.

Diskusia

Používaním stránok KOŠICE:DNES.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.Viac info

súhlasím