02.11.18

Polícia varuje pred podvodnými webovými stránkami

foto: pexels.com

Ak radi nakupujete cez internet, mali by ste si dať pozor. Aj v tomto čase, keď  mnohí ľudia zháňajú jesennú a zimnú obuv. 

Polícia Slovenskej republiky na svojej stránke na sociálnej sieti varuje občanov o podvodných internetových stránkach www.slncz.com, www.slupl.com, vaseu.com a vasonline.pw. Uvedené webové stránky sa tvária ako predajcovia obuvi známych značiek (Salomon, Vans, Amazon). V skutočnosti nejde o predajcov uvedených značiek a stránky zbierajú údaje o kupujúcich, a to meno, priezvisko, adresu, e-mailovú adresu a údaje o platobnej karte. 

„Vyzývame vás, aby ste na uvedených stránkach nenakupovali a nezadávali údaje o sebe alebo o platobnej karte. V prípade, ak ste tak už urobili, nahláste to na najbližšie oddelenie Policajného zboru a v prípade zadania údajov o platobnej karte kontaktujte svoju banku,“ píše sa v statuse.

reklamná správa

ŠKODA Fabia už od 97 Eur mesačne

Od Moris Slovakia s výhodným financovaním a poradenstvom na mieru

Zistite viac

Žiadajte o prešetrenie  

Chceli sme preto vedieť, či sa človek, ktorý uviedol svoje údaje na podvodnej webstránke, vie dostať späť k svojim peniazom a či je možné tieto údaje zneužiť. „Pri platbe kartou prostredníctvom internetu obchodník číslo karty štandardne nevidí, aj napriek tomu však odporúčame, aby klient kartu preventívne zablokoval a požiadal banku o prešetrenie,“ uviedla pre KOŠICE:DNES Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. 

Zároveň spresnila, že ak klient zaplatil za tovar, ktorý mu nebol doručený, mal by podať reklamáciu. „K žiadosti je potrebné predložiť doklady preukazujúce kúpu tovaru a predpokladaný termín dodania tovaru. Každú reklamáciu riešime individuálne, keďže proces nezáleží iba od banky klienta, ale aj na spolupráci s bankou obchodníka,“ vysvetlila. 

Opatrnosť na prvom mieste

Pri nakupovaní cez internet je potrebné byť rovnako opatrný ako pri nakupovaní v bežnom obchode. „Pri nákupe v kamennom obchode už máme určitý model overenia kvality obchodu podvedome zachovaný. Podobný podvedomý model správania sa funguje aj pri elektronických obchodoch,“ hovorí Ladislav Perduk, analytik a programátor portálu bart.sk. Radí, že pri nakupovaní by sme mali zvýšiť opatrnosť, keď je cena podozrivo nízka. „Zaujímať by nás mali aj hodnotenia obchodu od priateľov a známych,“ povedal.  

Pozor na anglickú slovenčinu

Podľa analytika je na týchto podvodných weboch viacero podozrivých znakov, ktoré by si mohol všimnúť aj laik. Ani jedna z uvedených stránok totiž nemá uvedené kontaktné údaje, nepoznáme názov firmy a netušíme od koho nakupujeme. „Navyše, možnosť len platby kartou je podozrivá. Bežným zvykom je viacero možností platieb, a to na dobierku, bankovým prevodom a cez online platobné nástroje banky,“ vymenúva L. Perduk. Dopĺňa, že na uvedených stránkach chýba aj obsah. „Navyše je úplne pomiešaný slovenský obsah s anglickým. Viete si predstaviť nakúpiť v kamennom obchode, kde predajca s vami rozpráva zmiešanou angličtinou a slovenčinou? Ja teda určite nie.“

reklamná správa

Čo si treba všímať pred nákupom
Ladislav Perduk odporúča tri kroky pred nákupom v každom elektronickom obchode:
Krok 1.: Overte si bezpečnosť obchodu. Je potrebné skontrolovať, či stránka má HTTPS certifikát. Názov stránky by mal začínať s https a nie len s http. Väčšina prehliadačov má pred https aj malú zámku. 
Krok 2.: Overte si dôveryhodnosť odchodu. Odporúčam nájsť si na stránke kontaktné údaje, spoznať možnosti reklamácie a záruky za predávaný tovar. Kupujúceho by mali zaujímať možnosti platieb a dodania. Zvlášť je potrebné zvýšiť opatrnosť pri podozrivo nízkych cenách. Pri prvom nákupe cez elektronický obchod si pozrite hodnotenie obchodu v cenových porovnávačoch a na sociálnych sieťach. 
Krok 3.: Overte si kvalitu obsluhy. To sa dá v elektronickom obchode overiť cez kvalitu obsahu. Dôležitý je podrobný popis produktu. Tam, kde to je vhodné, majú byť uverejnené aj fotky produktu, videá a jeho hodnotenie od iných kupujúcich. Poradenstvo vo forme on-line chatu výrazne zvýši kvalitu obsluhy. Čím viac námahy si prevádzkovateľ obchodu s obsahom dal, tým viac je pravdepodobné, že mu na obchode záleží.

reklamná správa

Vargová
Zdieľať článok:

V novinách pracuje od roku 1994. Začala v Korze, pokračovala v Korzári a v auguste 2014 zakotvila v KOŠICE:DNES ako redaktorka spravodajstva a servisu.

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettra a odoberajte novinky z KOŠICE:DNES

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislativy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačítko "odhlásiť sa z newslettra" v každom e-maile.

Diskusia

Používaním stránok KOŠICE:DNES.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.Viac info

súhlasím