Transparentné neznamená neviditeľné
Pojem „transparentné mesto“ je IN. Vedia však ľudia, čo skutočne znamená to, čo chcú všetci presadzovať? Aká je skutočne transparentná samospráva? Túto tému si stanovil nezávislý kandidát Miroslav Špak ako jednu zo svojich priorít.
Dnes to funguje tak, že občan by si mal nájsť na webovej stránke mesta faktúry, zmluvy a objednávky. Všetko separátne. A následne v tom nájsť nejakú logiku a spárovať to. Skúšali ste sa v tom niekedy vyznať? Podarilo sa vám niekedy nájsť podrobnosti, ktoré ste chceli vidieť? Videli ste okrem sumy aj vysvetlenie komu a za čo bolo platené? „Transparentné Košice budú vtedy, keď si občan nájde na stránke mesta informácie, ktoré chce on a nie tie, ktoré chce vedenie mesta, aby našiel,“ hovorí súčasný mestský poslanec Miroslav Špak.
Súčasné opatrenia transparentnosti považuje za nedostatočné
„Je to úloha pre detektívov. Spárovať jednotlivé faktúry, zmluvy, dodatky, výberové konania, objednávky, nájsť logiku v tom, kto a prečo to obstarával práve takto a dať si dokopy súvislosti. Cieľom transparentnosti mesta je väčšia dôvera občana. Umožniť mu kontrolovať spoločné peniaze a tých, ktorí s nimi narábajú. Nie nehodenie zopár údajov na web, aby malo vedenie mesta pokoj od zákona.“
Transparentnosť po košicky?
Vysvetlite ľuďom, prečo stála výmena koľajníc v Košiciach dvojnásobok ceny diaľnice v Slovinsku. Transparentné mesto dokáže odpovedať na bežné otázky ľudí, už pri príprave akéhokoľvek projektu, to znamená vopred. Koľko to bude celé stáť? Ako a na základe čoho sa bude vyberať dodávateľ? Ako dlho to bude trvať? Čo v prípade, že dodávateľ nedodrží termín? Aké pokuty hrozia? Dokážu Košice niečo také dnes? Podľa Špaka je dnes každá väčšia investícia sprevádzaná palcovými titulkami z troch dôvodov: „Utajovanie informácií namiesto ich zverejňovania, posúvania zákaziek straníckym kamarátom namiesto nastavenia spravodlivých podmienok pre všetkých a fejsbúkového primátora, ktorý si to tam vlastne ani sám nepíše, namiesto primátora, ktorý by bol štyri roky medzi ľuďmi a nestratil kontakt s realitou,“ vypočítava Špak.
Ak musíte informácie hľadať, niečo je zle. Ak sa stretávate s odbíjaním vašich odpovedí zo strany úradníkov, alebo nedokážete odpoveď na svoje otázky nájsť sami, napríklad na hlavnom komunikačnom nástroji mesta, niečo je zle. „Nemôžeme ľudí obviňovať, že sa dostatočne nezaujímajú o dianie v meste. Informácie majú chodiť za občanom, nie občan za nimi. A je jedno, či ste turista, obyvateľ Krásnej alebo podnikateľ, poslanec či novinár. Mobily sú dnes viac smart než mesto. Jednoducho sa treba prispôsobiť. Viac komunikovať a byť transparentnejší nestojí takmer nič, alebo minimum. A to, aby číslo na primátora v mobile neznamenalo žolíka pre vyvolených, to nestojí vôbec nič. Ja chcem, aby verejné obstarávania a súťaže naozaj garantovali najlepšiu cenu a kvalitu, nie najlepšie marže pre kamarátov,“ uzatvára M. Špak.
Objednávateľ: Miroslav Špak Helsinská 1, Košice, 040 13, dodávateľ: KOŠICE:DNES MEDIA a.s., Protifašistických bojovníkov 11, 040 01 Košice, IČO: 43 890 270
Vydavateľ nezodpovedá za obsah politickej reklamy.