Za kvalitnou značkou stojí marketing
O výhodách online marketingu, najnovšom trende v tejto sfére, ale aj o tom, aké je to zastrešovať znovuzrodenú predajňu elektroniky, sme sa porozprávali s Martinom Hudákom, výkonným riaditeľom digitálnej agentúry RAZDVA, ktorá sídli v našom meste.
Spoločnosť RAZDVA patrí v Košiciach medzi tie novšie. Prečo ste sa ju rozhodli založiť?
Marketingu sa venujem od roku 2011. Stále ma zaujímali reklamy a tvorba značiek. Nazbieral som skúsenosti zo zahraničia a po návrate na Slovensko som sa rozhodol založiť RAZDVA na základe komunikácie s pánom Klimom, naším investorom. Predložil som mu biznis plán a po troch mesiacoch bolo RAZDVA na trhu a začali sme pracovať už od prvého dňa. Áno, v Košiciach už sú nejaké marketingové agentúry. My sa snažíme doniesť do Košíc novú krv, kreatívnych mladých ľudí a robiť veci kvalitne, načas a hlavne uspokojiť všetky požiadavky klientov. Špecializujeme sa aj na startupy a malé firmy.
Kto tvorí RAZDVA?
Sme mladý tím ľudí, ktorí majú know-how z celého sveta. Spojili sme hlavy dohromady a každý deň sa snažíme tvoriť fascinujúce veci. Ja sám, napríklad, mám za sebou dokopy tri roky v USA, dlhodobo som žil a pracoval v Prahe.
Prečo ste sa rozhodli vrátiť?
Stále ma to ťahalo do mojej domoviny. Chcel som tu niečo vybudovať a zúžitkovať tak to, čo som sa naučil.
Aký spôsob marketingu preferujete?
Vždy to závisí od produktu a cieľovej skupiny. Je to individuálne a ku každému klientovi či cieľovému zákazníkovi preto pristupujeme inak. Niekedy je lepšie využívať offline marketing, teda všetko, čo nie je na internete, ale vonku, ako sú bilbordy či reklama na autobusoch alebo letáky. Inokedy je vhodnejší online marketing. Ten zahŕňa všetko na internete vrátane reklám na Facebooku, Google, ďalej affiliate marketing, v dnešnej dobe populárni influenceri a takto by som mohol pokračovať… Online marketing ponúka veľa.
Stále však existuje mnoho firiem, ktoré sa držia offline marketingu…
Samozrejme, stretávame sa s tým často. Sú firmy, ktoré sú spokojné so svojimi tržbami a nepotrebujú ani webovú stránku, nieto ešte online marketing. Ak ale chcete vybudovať kvalitnú značku a zanechať dieru vo svete, musíte byť kreatívny a venovať sa každej veci, či už to je „user friendly“ web, jasná prezentácia firmy alebo dobre nastavená komunikácia so zákazníkmi.
Prečo by podľa vás mala spoločnosť investovať do online marketingu?
Internet je mimoriadna platforma na šírenie informácií, ktorá sa bude ďalej rozširovať. Už dnes človek priemerne strávi na internete 6 hodín. Tradičné marketingové očakávania prinášajú dosah a viditeľnosť, ale internet to robí presvedčivejšie a oveľa efektívnejšie. Poskytuje klientovi úplnú kontrolu nad svojimi skúsenosťami. Rovnako ponúka niekoľko digitálnych nástrojov, vďaka ktorým môžete zistiť, kto je vaším ideálnym cieľovým publikom, a zamerať sa naň. Viete osloviť konkrétnu skupinu ľudí na základe geografického umiestnenia, demografie, záujmov. Jednou z hlavných výhod digitálneho marketingu je aj vyššia kreativita a možnosti, či jednoduchšie meranie výsledkov prostredníctvom digitálnych nástrojov, ktoré na to slúžia.
Čo je najnovším trendom v online marketingu?
Určite IGTV, alebo ak chcete – instagramová televízia. Je to médium, ktoré umožňuje profilom pripnúť až hodinové video. Podľa mňa je tým Snapchat zdolaný, YouTube je na rade. Zatiaľ čo youtuberi si kupujú lepšie vybavenia pre vlogy, pre videá na IGTV dokonale postačí mobil. To je pre tvorbu úspešného a aktuálneho obsahu praktickejšie. Aktuálne sa na kanáloch firiem prezentujúcich služby či produkty množia na IGTV najmä dlhšie vertikálne videá.
Čo je pre RAZDVA smerodajné pri vytváraní marketingu pre klienta?
Určite je dôležité správne pochopiť požiadavky klienta a aj to, čo ponúka zákazníkom. Potom môžeme analyzovať štatistiky a následne mu ponúknuť kvalitnú stratégiu, na základe ktorej vie získať nových zákazníkov aj budovať svoju identitu.
Medzi vašich klientov patrí aj znovuzrodená predajňa elektroniky SHARK. Čo všetko pre ňu zastrešujete? Je ťažké prevziať na seba spoločnosť s istou históriou a minulým brandom a „pretaviť“ ju nanovo?
SHARK bol v minulosti medzi špičkami v predaji elektroniky. Následne mal nejaké problémy a museli ho zatvoriť. Náš klient odkúpil značku a my mu pomáhame dostať ju zasa na vrchol. Sčasti ťažíme z úspechu starej značky, ale chceme sa uberať vlastným smerom. Momentálne analyzujeme trh, zákazníkov, pracujeme na novom e-shope a pripravujeme marketingové kampane. V podstate poskytujeme fullservisové riešenie.
(EH)