17.09.19

Verejný cintorín a krematórium prevezme mesto. Pocítia to pozostalí?

foto: Veronika Janušková

V polovici novembra sa končí nájom verejného cintorína a krematória firme Rekviem, pohrebné, cintorínske a kremačné služby. Prevádzkovať ich bude Správa mestskej zelene (SMsZ). Doterajší správca však vyjadruje obavy, či bude prevzatie dostatočne pripravené. 

Prevzatie najväčšieho slovenského cintorína a zároveň aj krematória Správou mestskej zelene (SMsZ) odhlasovali poslanci mestského zastupiteľstva v júli tohto roku. Uskutočniť sa má v polovici novembra. Mesto chce svojmu podniku do konca roka poskytnúť na prevádzku pietnych miest 190-tisíc eur. Potom by už mali podľa magistrátu náklady pokrývať príjmy za poskytnuté služby. Podľa nájomnej zmluvy má SMsZ povinnosť prevziať aj 30 zamestnancov, ktorí v súčasnosti vo firme Rekviem zabezpečujú prevádzku. 

reklamná správa

Obľúbili ste si výrobky značky Dermacol?

Staňte sa členom Klubu krásy a nakupujte za klubové ceny až o 30 % výhodnejšie.

Zistite viac

Zamestnanci sa boja o budúcnosť

Práve osud spomínaných zamestnancov znepokojuje vedenie firmy Rekviem. „Nájomná zmluva vôbec nerieši detaily prechodu zamestnancov, len konštatuje, že sa mesto zaväzuje zamestnať všetkých našich pracovníkov u nového prevádzkovateľa. Mesto však svojou nečinnosťou doviedlo zúčastnené strany do situácie, keď iné riešenie prechodu zamestnancov než vzájomnou dohodou so zamestnancami neexistuje. Na ukončenie pracovného pomeru výpoveďami je už v prípade väčšiny ľudí neskoro. Mesto sa teda musí so zamestnancami dohodnúť,“ uvádza sa v liste, ktorý vedenie spoločnosti zaslalo mestským poslancom. 

Podľa firmy Rekviem sa totiž blíži Sviatok všetkých svätých, Pamiatka zosnulých a predvianočný čas, keď pohrebiská vyžadujú najväčšiu starostlivosť, a tým aj oveľa vyššie pracovné nasadenie zamestnancov. Dnes však majú obavy o svoju budúcnosť.

Počas Dušičiek navštívia Verejný cintorín tisícky ľudí. Mesto sa aktívne pripravuje na jeho prevzatie pod svoju správu. foto: Veronika Janušková
Počas Dušičiek navštívia Verejný cintorín tisícky ľudí. Mesto sa aktívne pripravuje na jeho prevzatie pod svoju správu. foto: Veronika Janušková

Problematický prevod práv na softvér

Ďalším problémom, ktorý môže nastať a zatiaľ sa nerieši, je spôsob evidencie hrobových miest. Dnes totiž už nestačí len papierová evidencia, ako pred 26 rokmi, keď bola nájomná zmluva uzatvorená. Drvivá väčšina úkonov sa už robí na počítačoch. 

„V nájomnej zmluve vôbec nie je vyriešená otázka prevodu práv na obslužný softvér, ktorý využívame pri správe pohrebísk. Je to dielo, ktoré sme počas celej doby postupne vyvíjali na vlastný účet a náklady,“ konštatuje v liste vedenie spoločnosti Rekviem.  

Z verejne dostupných materiálov sa vo firme dozvedeli, že do správy SMsZ sa mesto chystá previesť iba niekoľko málo kusov hnuteľného majetku, ktorý majú teraz od mesta prenajatý ako interiérové vybavenie smútočnej siene na verejnom cintoríne a kúpiť chce len tri vozidlá. Nič viac.

reklamná správa

Nezáujem mesta 

„Prevádzka pohrebísk si vyžaduje oveľa viac hnuteľného majetku, ako avizuje kúpiť mesto, a naša spoločnosť taký majetok vlastní. Mesto sa vôbec nezaujíma o tento náš po skončení zmluvy voľný hnuteľný majetok. Ak mesto nevie, koľko prevádzka pohrebísk vyžaduje počítačov, tlačiarní, kosačiek, píl, špeciálnych strojov, vozidiel, stolov, stoličiek, ozvučenia obradných miestností a podobne, ako môže zabezpečiť plynulý prechod prevádzky? Ak by s nami komunikovali, mohli sme im ponúknuť majetok, mesto mohlo ušetriť a aj lepšie zabezpečiť plynulý prechod správy,“ konštatuje spoločnosť Rekviem v liste poslancom. 

Zároveň ich informuje o ponuke zaslanej mestu ešte v júni tohto roku. Vtedy vedenie firmy písomne požiadalo radnicu o predĺženie nájmu. Odpovede ani vypočutia zo strany vedenia mesta sa nedočkali. 

„Nemáme informáciu, či vás, poslancov, vôbec informovali o našej ponuke a snahe rokovať, že teda existuje aj iná alternatíva, ako tá, ktorú vám predložili. Počas našej 26-ročnej spolupráce mesto priamo neinvestovalo žiadne prostriedky do obnovy svojho nehnuteľného majetku. V žiadosti sme mestu navrhli, že doň zainvestujeme my,“ tvrdia ľudia z vedenia firmy Rekviem. 

foto: Veronika Janušková
foto: Veronika Janušková
Sadnú si za spoločný stôl 
Keďže vo štvrtok budú poslanci mestského zastupiteľstva rozhodovať aj o veciach súvisiacich so zmenou správcu verejného cintorína a krematória, zaujímalo nás, v akom stave je chystaná zmena. „V zmysle schváleného uznesenia mestského zastupiteľstva sa mesto i SMsZ aktívne pripravujú na prevzatie verejného cintorína. V utorok predpoludním sa uskutoční spoločné stretnutie so spoločnosťou Rekviem ako ich doterajším prevádzkovateľom. Po jeho skončení budeme informovať verejnosť o detailoch súvisiacich so zmenou prevádzkovateľa verejného cintorína a krematória,“ informovali nás koncom minulého týždňa z Magistrátu mesta Košice.

 

„Mesto nevie, do čoho ide“

Šéf spoločnosti Rekviem Munkhbat Tudevdorj sa obáva prevodu správcovstva verejného cintorína a krematória na mesto prostredníctvom Správy mestskej zelene (SMsZ). 

Z čoho pramenia vaše obavy? Správa mestskej zelene určite má odborníkov i vybavenie potrebné na údržbu zelene na pohrebiskách, mesto už napríklad avizovalo, že kúpi tri vozidlá. Nestačí to na naštartovanie prevádzkovania pohrebísk?
Oni obstarávajú pre cintorín iba tri nové vozidlá. Naše sú síce už používané, ale pre pohrebiská je ich teraz potrebných až sedem. Otvorili ste však zaujímavú otázku investícií. Viete, za posledných 26 rokov tu mesto priamo neinvestovalo žiadne prostriedky do obnovy nehnuteľného majetku. A v krátkom čase budú takéto investície nevyhnutné.

Minimálne 300-tisíc eur bude treba investovať do opravy budovy krematória, tvrdí šéf Rekviemu.foto k článku: archív rekviem
Minimálne 300-tisíc eur bude treba investovať do opravy budovy krematória, tvrdí šéf Rekviemu.foto k článku: archív rekviem
Šéf spoločnosti Rekviem Munkhbat Tudevdorj sa obáva prevodu správcovstva verejného cintorína a krematória na mesto prostredníctvom Správy mestskej zelene (SMsZ).
Šéf spoločnosti Rekviem Munkhbat Tudevdorj. foto: archív kd

Aké investície máte na mysli?
Hovorím o investíciách do generálnej opravy už takmer 40-ročnej budovy krematória, obnovy kremačných pecí, výmeny regulačnej stanice plynu na konci jej životnosti, opravy oplotení, opravy kolumbárií, obnovy prevádzkovej techniky, strojov a zariadení, či vozového parku a výpočtovej techniky.

Do čoho všetkého bude musieť nový správca investovať?
Odhady mesta na potrebné investície sa nezakladajú na reálnych základoch. Naše odhady sú trojnásobne vyššie. Budovy krematória potrebujú zásadné investície do stavebných konštrukcií a zariadení, ako sú regulačná stanica plynu, kúrenie, rozvody médií a chladiace zariadenia. Iba budovy krematória so spomenutými zariadeniami vyžadujú  investície vo výške minimálne 300-tisíc eur. Kremačné pece sú síce funkčné, avšak ani ich životnosť nie je nekonečná. Tak ako u iných priemyselných pecí je pomerne krátkodobá a závisí od množstva prevádzkových faktorov. Prvá pec TABO, ktorú sme kúpili pred 20 rokmi, je už morálne zastaraná. Druhá pec HT2, ktorú sme kúpili pred 10 rokmi, musela byť už po šiestich rokoch podrobená generálnej oprave. Bola nanovo prestavaná celá výmurovka pece. Teda o dva roky ju bude nevyhnutné opäť prestavať a modernizovať. Myslím si, že mesto nevie, do čoho ide. Pripomínam, že naša ponuka investovať do cintorína a krematória stále platí.

reklamná správa

Čítajte viac: cintoriny

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettra a odoberajte novinky z KOŠICE:DNES

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislativy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačítko "odhlásiť sa z newslettra" v každom e-maile.

Diskusia

Používaním stránok KOŠICE:DNES.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.Viac info

súhlasím