Oprava cesty zničila autám pneumatiky
Na nedávnu opravu cesty pri Družstevnej pri Hornáde neďaleko Košíc nespomínajú v dobrom viacerí vodiči. Živicový postrek natrvalo poškodil pneumatiky na ich autách.
Lenka Šestinová Halijová, jedna z postihnutých vodičiek, opisuje, že postrek posypaný drobným štrkom jej oblepil celé pneumatiky. „Poškodilo mi aj bočné lišty. Keďže mám tmavé auto, nebolo to až tak vidno. Svokra má ale zlaté, sused strieborné a im to nejde dole,“ povedala.
Na miesto zavolali políciu, ktorá s nimi spísala zápisnicu. Hovorkyňa košickej polície Jana Mésarová potvrdila šestnásť poškodených osôb.
„K poškodeniu vozidiel došlo na napenetrovanej ceste z dôvodu jej opravy. Hliadka obvodného oddelenia Kysak zistila, že opravovaný úsek je z jednej strany označený dopravnými značkami so zníženou rýchlosťou na 30 kilometrov a dodatkovou tabuľou Živičný postrek. V smere od obce Sokoľ však uvedené značky chýbali,“ povedala.
[ad][/ad]Polícia: Civilný spor
Policajti na mieste vodičov poučili, že v danej veci nejde o škodovú udalosť. Udalosť zaevidovala ako občiansko-právny spor, oznámili to aj zástupcovi stavby.
Šestinová Halijová išla s autom do autorizovaného servisu. Tam jej povedali, že má poškodenú spodnú časť auta a zničený dezén na kolesách, čím pneumatiky stratili svoje vlastnosti.
Vodička vraví, že právnik servisu im navrhol aby podali hromadnú žalobu, v ktorej by bol ochotný ich zastupovať. Chcela osloviť poškodených zo zápisnice, no polícia jej kontakty nedala, lebo ide o chránené osobné údaje.
Komunikáciu opravovala firma Cesty SK. Šestinová Halijová hovorí, že od nej dostala stanovisko, že nepochybili a živica po určitom čase jazdenia zíde z kolies. „Uviedli, že nevidia dôvod hradiť škodu. Kamienky mi síce časom opadli, ale mám potrhaný dezén,“ oponuje vodička.
Cestári: Nedávali pozor
Igor Múdry, generálny riaditeľ Cesty SK, tvrdí, že s podobnými sťažnosťami sa stretávajú pravidelne ale za poškodenie áut môžu vodiči. Podľa neho keď sa postrekuje mimo obce, opravovaný úsek je evidentný podľa dopravného značenia. Priznáva, že problémom sú cesty vo vnútri obce, napríklad prístupové do dvorov individuálne označovať nevedia.
„Ľudia si nedávajú pozor. Stačilo, ak by dodržiavali predpísanú rýchlosť do 30 kilometrov za hodinu,“ povedal s tým, že po takýchto cestách chodia aj so svojimi autami a nemajú na nich žiadne poškodenia.
Aj podľa Múdreho kamienky nalepené na kolesá po prejazdených pár kilometroch zídu dole a živicový postrek sám osebe nie je agresívny. Priznal dvanásť vodičov, ktorí ich pre daný úsek kontaktovali. „Je to zlomok z toho počtu áut, ktoré tam denne prejdú,“ uviedol.
[ad2][/ad2]Technik: Vodiči nepochybili
Technik autorizovaného servisu Martin Vojtaník, ktorý prijal auto poškodenej vodičky, povedal, že problém bol v tom, že vyšla na čerstvý postrek. Ten cestári dávajú ako podklad pod asfalt, aby sa lepšie prilepil. Pneumatiky tak ostali „akoby vytrhané“.
„Cesta síce bola označená na začiatku a na konci dediny, ale nie v strede obce. Neurobili dostatočné opatrenia preto, aby situácii predišli,“ hovorí Vojtaník svoj názor.
Podľa neho si vodiči môžu škodu uplatniť z havarijnej poistky, od správcu komunikácie alebo firmy, ktorá opravy realizovala.
Župa: Vodiči poškodili verejný majetok, mali druhý pruh
Rekonštrukcia cesty v Družstevnej je súčasťou projektu „Obnova povodňami zničených ciest v okrese Košice–okolie“.
Potrvá desať mesiacov a Košický samosprávny kraj (KSK) ho financuje z úveru z Európskej investičnej banky vo výške 1,180 milióna eur.
Župa uviedla, že rekonštrukciu v Družstevnej medializovala a boli o nej informovaní obyvatelia dotknutých obcí a chatári. Podľa Anny Činčárovej, hovorkyne predsedu KSK Rastislava Trnku, projekt osadeného dopravného značenia schválil policajný dopravný inšpektorát aj odbor dopravy a pozemných komunikácií okresného úradu.
Kraj tiež tvrdí, že práce prebiehali vždy v jednom jazdnom pruhu, druhý bol voľný. „Vodiči, ktorí jazdili po práve opravovanom povrchu, pričom mali k dispozícii druhý jazdný pruh, nerešpektovali dopravné značenie upozorňujúce na obmedzenie cestnej premávky a takýmto konaním poškodili verejný majetok,“ uviedla Činčárová.
Budúce poruchy?
Pokračuje, že ak niekto jazdil po „spojovacom adhéznom postreku“, narušil tak jeho vlastnosti, čo mohlo spôsobiť „nedostatočné priľnutie asfaltobetónovej vrstvy“ aj vznik budúcich porúch.
Správa ciest KSK vraj eviduje jednu telefonickú sťažnosť. Ani tohto vodiča sa však odškodňovať nechystá, keďže správca trvá na tom, že škoda na súkromnom majetku vznikla nerešpektovaním dopravného značenia.
Podľa župy len v Družstevnej vodiči jazdili po spojovacom povrchu, hoci projekt prechádza viacerými obcami.
[ad3][/ad3]Odporúčané články
Andrej Danko, narodený 12. augusta 1974 v meste Revúca, sa rozhodol vstúpiť do boja o post prezidenta Slovenskej republiky v roku 2024. Jeho politická kariéra je úzko spojená so Slovenskou národnou stranou (SNS), ktorej predsedom sa stal v októbri 2012.
Ivan Korčok je dlhoročný diplomat a bývalý minister zahraničných vecí. O post prezidenta sa uchádza ako občiansky kandidát, vyzbieral vyše 40-tisíc podpisov.
Google Street View autá, vybavené 360-stupňovým kamerovým systémom, sa čoskoro opäť objavia v uliciach na východe Slovenska. Google Street View plánuje navštíviť množstvo miest Prešovského kraja – Prešov, Levoču, Kežmarok, a tiež miest Košického kraja – Spišskú Novú Ves, Rožňavu, Gelnicu.