Východ čaká diaľničný boom
Výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v okolí Košíc čaká v najbližších rokoch nebývalý rozmach. Kým od Nežnej revolúcie odovzdali stavbári pri Košiciach 14 km rýchlostnej cesty zo Šebastoviec do Milhosti, v nasledujúcich piatich rokoch plánujú vybudovať takmer 37-kilometrový obchvat mesta.
Už o dva mesiace sa začne výstavba prvého z dvoch úsekov juhovýchodného obchvatu Košíc. Úsek diaľnice D1 z Budimíra do Bidoviec postaví za 197 miliónov eur spoločnosť Skanska. Tá ako jediná ponúkla v súťaži nižšiu cenu ako očakávanú (209,3 milióna eur). Prvé autá by po tomto úseku mali prejsť začiatkom roka 2020. „Stavba sa zároveň po dobudovaní rýchlostnej cesty R2/ R4 stane súčasťou východného obchvatu Košíc a dokončený úsek prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4 smerom na Miškolc. Košice budú konečne odľahčené od tranzitu na všetky strany – smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu,“ vyhlásil dnes už bývalý generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.
Trasa úseku D1 začne mimoúrovňovou križovatkou Budimír s pokračovaním cez údolie rieky Torysa. „Ďalej bude smerovať k najväčšej mimoúrovňovej križovatke diaľnice a rýchlostnej cesty Košické Olšany, kde sa stavba rozdelí na pokračovanie samotnej D1 a na výstavbu krátkeho úseku rýchlostnej cesty R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku „Hrašovík“ v dĺžke 1,1 km. Celková dĺžka diaľnice predstavuje 14,4 km. Na novom diaľničnom úseku bude 23 mostov, najväčší nad riekou Torysa bude mať dĺžku 542 m,“ informovala hovorkyňa spoločnosti Skanska Mária Halašková.
Križovatkou Hrašovík sa na úsek diaľnice D1 napojí rýchlostná cesta do Šace.
Ďalšie plány
Okrem úseku D1 sa má v rokoch 2018-2021 stavať aj druhá časť obchvatu z Košických Olšan do Šace a podľa predbežných plánov by sa s bohatou výstavbou rýchlych ciest v okolí Košíc malo pokračovať aj po roku 2021. V plánoch sú úseky južného ťahu v smere na Rožňavu, vrátane tunela Soroška, kde momentálne prebieha proces územného a stavebného konania, aj diaľnica D1 od Bidoviec až po ukrajinskú hranicu, ktorá je momentálne vo fáze posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Štvrťstoročná odmlka
Ide o výraznú pomoc celému východnému Slovensku, keďže úsek D1 z Prešova do Lemešian dokončili ešte v roku 1982 a následne celú diaľnicu o dĺžke 18 kilometrov až po Budimír v roku 1988. Potom sa výstavba diaľnic v okolí Košíc zastavila a na ďalšie otvorenie štvorprúdovej rýchlej komunikácie si Košičania museli počkať celé štvrťstoročie, keď v roku 2013 po troch rokoch výstavby otvorili úsek rýchlostnej cesty R4 Šebastovce-Milhosť.
Posledné eurofondy
Spolufinancovanie obchvatu je zabezpečené z eurofondov. Popri úseku Čadca – Svrčinovec a obchvate Prešova je obchvat Košíc posledným projektom z eurofondového operačného programu Integrovaná infraštruktúra 20142020. Keďže je dosť možné, že z ďalšieho programového obdobia už peniaze na diaľnice a rýchlostné cesty nebudú, môže ísť o poslednú eurofondovú diaľnicu na Slovensku.
Dopravný analytik: Výstavbou obchvatu dôjde k poklesu zaťaženia obyvateľstva
Diaľničný boom, ktorý čaká Košice a okolie, sme nechali zhodnotiť dopravnému analytikovi. Ten tvrdí, že výstavba obchvatu, ktorý výrazne zlepší dopravu v meste, by sa do roka 2021 mala stihnúť.
Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného v Žiline prispeje výstavba juhovýchodného obchvatu Košíc, ktorý je súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T, teda koridoru Rýn-Dunaj, k výraznému poklesu dopravnej intenzity na území mesta, a tým aj zaťaženia obyvateľov.
Výstavba však bude mať aj ďalšie prínosy. „Počas realizácie stavieb sa dá predpokladať, že významná investícia zlepší podmienky na stavebnom trhu v regióne a prinesie nové pracovné príležitosti pre subdodávateľské firmy. Zároveň však treba rátať s ovplyvnením dopravnej situácie na existujúcej sieti infraštruktúry staveniskovou dopravou s lokálnymi dopravnými obmedzeniami,“ povedal Palčák.
Analytik vidí reálne aj termín dokončenia v roku 2021, pretože na obchvate sa nenachádzajú žiadne tunely, ktoré sú pri výstavbe ciest kritickými prvkami, a pre ktoré dochádza k zdržaniam. Potenciálne problémové tak ostávajú iba mosty, na 37 kilometroch obchvatu ich má byť 38.
Palčák vzhľadom na dosiahnutý stupeň projektovej prípravy nepredpokladá prehodnocovanie a zmenu trasovania obchvatu, čím by sa mohol termín dokončenia v rokoch 2020 pri diaľnici D1 a 2021 pri rýchlostnej ceste R2 posunúť. Jediným rizikom podľa neho ostávajú možné prieťahy vo verejnom obstarávaní a odvolávanie sa neúspešných uchádzačov na úseku R2, ktorá sa má podľa plánu začať stavať v roku 2018. „Vzhľadom na pomerne veľké množstvo realizovaných stavieb komplikácie nepredpokladám a termín v roku 2021 sa preto javí ako reálny,“ zhrnul Palčák.
Matej Šulc
Vizualizácia a foto: skanska, sita, webnoviny.sk
Odporúčané články
Slovensko sa nachádza v záverečnej fáze pred prezidentskými voľbami. Po uzatvorení volebných miestností, ktoré nastane o 22. hodine, začne dôležitý proces sčítavania hlasov. Výsledky tejto fázy sú neoddeliteľnou súčasťou demokratického procesu a poskytnú občanom prehľad o tom, ako hlasovanie prebiehalo.
Košice ponúkajú cyklistom rozmanité možnosti, ako objavovať nielen mestské zákutia, ale aj malebné okolie mesta. Cyklotrasy v Košiciach a blízkom okolí sú ideálne pre všetky vekové kategórie a úrovne cyklistickej zručnosti, od rodinných výletov po náročnejšie trasy. Ponúkame vám tri tipy na zaujímavé cyklotrasy v rôznych dĺžkach.
Podzemný komplex Dolná brána, ktorý je súčasťou mestského opevnenia Košíc, otvoril svoje brány pre širokú verejnosť. Tento komplex je výnimočným svedkom histórie, zahŕňajúcim objekty opevnenia a systém kanalizácie rozprestierajúci sa od 13. do 19. storočia. Pozrite si otváracie hodiny počas veľkonočných sviatkov a užite si tu spoločne strávený čas s vašimi blízkymi.