Vyskúšajú na novej trati tram-train?
Jednou z avizovaných predností vynovenej električkovej trate v Košiciach má byť skutočnosť, že na nej budú môcť jazdiť takzvané tram-trainy (vlakoelektričky). Ide síce o hudbu budúcnosti, ale keďže vrcholí kolaudačný proces a trať má byť čoskoro odovzdaná do prevádzky, niektorí sa pýtajú, prečo sa netestuje aj jej schopnosť zvládnuť tram-trainy.
Občiansky aktivista Karol Labaš si myslí, že ak sa testovacie jazdy neuskutočnia, môže mať mesto problém. “Bez testovacej jazdy tram-trainu Bruselu nepreukážeme, že trať je pripravená na duálnu premávku. A práve kvôli tomu nám schválili viac peňazí na rekonštrukciu. Čo sa stane, ak Brusel pre nerealizované testovacie jazdy neuzná preberacie konanie a stopne preplácanie peňazí?” pýta sa K. Labaš.
Podľa neho odpoved by mohol preveriť, či vozidlá, ktoré v zákrutách potrebujú väčšie oblúky než električky, v pohode prejdú všetkými úsekmi na košických koľajniciach.
Zhotoviteľ, teda združenie firiem Dúha z Prešova a ZUE z Krakova, poskytuje záruku 5 rokov. Ak sa príde až po nej na to, že trať tram-trainom nevyhovuje, pôjde podľa Labaša ďalšie riešenie na účet mesta.
Záujemca existuje
Mestský poslanec Miroslav Špak (Sieť) už z vlastnej iniciatívy zisťoval podmienky testovacej jazdy. “Našiel som záujemcu, rakúskeho výrobcu z Viedne, ktorý to už v Bratislave aj urobil. Košice by to stálo 100-tisíc eur, ale mohlo by to predísť možným budúcim problémom. Určite túto otázku nastolím na najbližšom zastupiteľstve.”
Otázky súvisiace s testom trate a vlakoelektričkami sme pred týždňom adresovali magistrátu. Odpovedí sme sa zatiaľ nedočkali.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Prezidentské voľby prilákali k urnám množstvo ľudí, medzi nimi aj tých, ktorí by v súčasnosti najradšej nikam nechodili. Vhodným príkladom tohto tvrdenia sú predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka a bývalý poslanec NR SR György Gyimesi.
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.
Nový tunel Bikoš na severnom obchvate Prešova na R4 a tunel Prešov budú počas najbližších dní uzavreté.