12.08.18

Môže byť nadmerné pitie minerálok zdravotným rizikom?

foto: tasr

Minerálna voda síce predstavuje súčasť pitného režimu, ale pred jej konzumáciou je vhodné skontrolovať, pre koho je určená. 

„Vodu s obsahom oxidu uhličitého by totiž nemali piť dojčatá, deti a osoby trpiace na kardiovaskulárne ochorenia, na gastritídu, vredové ochorenie žalúdka, ani diabetici so sklonom k acidóze,“ upozorňuje Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.

reklamná správa

S minerálkami opatrne

Základ pitného režimu má podľa odborníkov tvoriť nízko mineralizovaná voda. Voda s vysokou mineralizáciou a s vyšším obsahom sodíka nie je vhodná pre dojčatá, ani na prípravu ich stravy. Voda s obsahom fluoridov nad 1,5 mg/l nie je vhodná na pravidelnú konzumáciu pre dojčatá a pre deti do siedmich rokov.

Množstvo tekutín, ktoré organizmus potrebuje, je podľa odborníkov individuálne. Závisí napríklad od veku, od pohlavia, od telesnej hmotnosti, ale i od telesnej aktivity, od zloženia a množstva stravy, od teploty ovzdušia i zdravotného stavu. 

„Dôležité je piť počas celého dňa, aby sa tekutiny do organizmu dostávali priebežne a v dostatočnom množstve. Deti do jedného roka potrebujú približne 1 - 1,5 litra tekutín denne, deti od desiatich rokov a dospelí 2 - 2,5 litra tekutín denne. Počas horúčav alebo pri veľkej fyzickej záťaži sa príjem tekutín môže zvýšiť,“ informujú hygienici.

reklamná správa

Oddych priamo v meste

Relax, ale aj liečenie pohybových ťažkostí môžete nájsť v SČK.

Zistite viac

Pozor na priame slnko

ÚVZ priblížil, že zloženie balenej minerálnej vody môže výrobca upraviť. „Filtrácia nestabilných zložiek, najmä zlúčenín železa a síry, alebo úplné odstránenie oxidu uhličitého je povolené. Úpravou sa však nesmú zmeniť fyzikálne vlastnosti a chemické zloženie vody v jej základných zložkách,“ zdôraznil.

Balenú prírodnú minerálnu vodu je nevhodné vystavovať na priamom slnku. Ak je dlho vystavená vysokým teplotám, môžu sa v nej premnožiť prirodzene prítomné baktérie. Otvorenú balenú vodu je potrebné spotrebovať čo najskôr. V dennom pitnom režime je najvhodnejšie striedať minerálne vody s pramenitými vodami, alebo s pitnou vodou. 

Nesprávny pitný režim môže spôsobiť bolesť hlavy aj priberanie
Špecialisti pripomínajú, že pravidelný príjem tekutín je dôležitý pre správne fungovanie tela. Znakom ich nedostatku je nielen únava a bolesť hlavy, ale aj neschopnosť sústrediť sa. „Náš organizmus potrebuje dostatočný pitný režim, aby sa mohol zbavovať nečistôt a toxických látok. Bez neho si začne zadržovať vodu a s ňou aj nevylúčené toxíny. Tie potom ukladá do tukových tkanív a my priberáme. Cítime sa opuchnuto, trápi nás celulitída, naša pleť vyzerá nezdravo a zvädnuto,“ vysvetlila výživová špecialistka Martina Dvořáková.

Vo veľmi teplom počasí odporúča siahnuť po minerálkach s obsahom sodíka a chloridových iónov, aby sme doplnili soľ, ktorú telo pri horúčavách rýchlo stráca. Pripomína, že nápoje s umelým sladidlom môžu byť občasným spestrením, nemali by ale tvoriť celý pitný režim. „Plátok citróna, limetky či lístok mäty môže čistú vodu spestriť rovnako ako uhorka, zázvor alebo bobuľové ovocie. Na pravidelnú hydratáciu organizmu sú vhodné aj bylinné čaje, proteínové nápoje alebo smoothie, ktoré majú minimum cukru a vysoký obsah bielkovín,“ dodala  Dvořáková. 

(TASR, PS)

reklamná správa

DNES
Zdieľať článok:

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettra a odoberajte novinky z KOŠICE:DNES

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislativy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačítko "odhlásiť sa z newslettra" v každom e-maile.

Diskusia
0

Používaním stránok KOŠICE:DNES.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality nášho obsahu.Viac info

súhlasím