Mladá hudba pohladila duše Košičanov
Medzinárodný festival mládežníckych orchestrov a zborov písal v tomto roku svoju ôsmu kapitolu. Viaceré okolnosti spôsobili, že bol iný ako v minulosti. A tak aj záverečný koncert veľkého Medzinárodného orchestra Šengenský poludník v piatok minulého týždňa v Kostole Premonštrátov v Košiciach ešte neznamenal úplný koniec.
Definitívnu bodku za festivalom dali v utorok v rovnakom kostole hudobníci z orchestra a zboru Altissimo z rumunskej Bukurešti.
Búrlivé ovácie
Každý z doterajších koncertov potvrdil, že hudba dokáže pohladiť dušu každého človeka. Nezáleží na tom, akým spôsobom je podaná – či čistým ľudským hlasom alebo veľkým symfonickým orchestrom. Platilo to aj na záverečnom koncerte, na ktorom veľký Medzinárodný orchester Šengenský poludník a sólisti po dlhých rokoch uviedli v Košiciach Vivaldiho Štyri ročné obdobia v úplnom znení.
„V posledných rokoch Šengenský poludník prinášal v závere veľké vokálno – inštrumentálne diela svetovej klasiky. Aj v tomto bol ôsmy festival iný, ale zároveň výnimočný,“ hovorí riaditeľ festivalu Igor Dohovič. „Hoci záver nie je úplným koncom, patrí sa poďakovať divákom, ktorí nám zachovali priazeň, ale aj tým, ktorí nám pomohli opäť pripraviť dni plné hudby,“ vraví riaditeľ. A práve diváci sa na záverečnom koncerte odmenili búrlivými ováciami.
Tak ako každý rok, aj v tomto roku priniesol festival viaceré prekvapujúce momenty. Tí, ktorí navštívili niektorý z koncertov mužského Zboru Sväto-Pokrovského chrámu z ukrajinského Užhorodu, určite netušili, že teleso zložené zo spevákov dvoch profesionálnych zborov nemá žiadne koncertné skúsenosti. „Bol to náš prvý koncert. Síce spievame pravidelne na nedeľných liturgiách v chráme, ale takto pred publikom sme stáli prvý raz,“ priznal sa po koncerte v košickej mestskej časti Poľov dirigent Ondrás Tazinger.
Na pomoc starým, chorým, opusteným
Šengenský poludník získal v tomto roku ďalší rozmer. Koncert Študentského symfonického orchestra mesta Brzeg z Poľska mal niekoľko prvenstiev. Bol prvým koncertom mladých poľských hudobníkov, festival prvý raz zavítal do priestorov ďalšieho známeho košického chrámu, Kostola Nanebovzatia Panny Márie na Dominikánskom námestí, a prvýkrát mal festivalový koncert prívlastok charitatívny. Organizátori ho venovali neziskovej organizácii Homo homini.
„Homo homini, v preklade ľudia ľuďom, je organizácia, ktorá nadväzuje na tradície rytierov Maltézskeho rádu. Staráme sa o tých, ktorí to najviac potrebujú, starých, chorých, osamelých a bezvládnych. Určite mnohí Košičania zaregistrovali pohyb áut s naším logom po meste. Sme veľmi radi, že sa nám podarilo v spolupráci s organizátorom festivalu usporiadať tento koncert,“ povedala manažérka Homo homini Mária Gamcová.
„Ešte pred koncertom sme spomenuli jeho charitatívny rozmer našim hosťom z Užhorodu, ktorí už odchádzali domov a napokon medzi sebou vyzbierali celkom peknú sumu,“ prezradil I. Dohovič. Mladí hudobníci pripravili skvelý hudobný zážitok s filmovou i klasickou hudbou a otvorili aj srdcia divákov, ktorí napokon prispeli na činnosť Homo homini sumou 222 eur.
Bodka za festivalom
Definitívnu bodku za tohtoročným Šengenským poludníkom dal v utorok v košickom Kostole Premonštrátov hosť, ktorý opäť rozšíril počet účastníckych krajín festivalu. Z rumunského hlavného mesta Bukurešť zavítal do Košíc orchester a zbor Altissimo. Vznikol v roku 2002 ako violové zoskupenie študentov manželov Camelie a Bogdana Vodă. Postupne sa obohatil o ďalšie sláčikové nástroje a vokálnu zložku. Výsledkom je jeho dnešná podoba sláčikového orchestra s malým speváckym zborom a sólistami, ktorý má vo svojom repertoári hudbu od baroka až po súčasnosť. Súbor sa od roku 2003 pravidelne zúčastňuje festivalov Federácie Eurochestries vo Francúzsku a Španielsku.
Foto: archív Šengenského poludníka
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.