Výberové konanie neprekazila korona ani voľby
Na základe výberového konania, ktoré prebehlo na ministerstve kultúry v polovici mája, bol do funkcie riaditeľa Štátneho divadla v Košiciach vymenovaný Ondrej Šoth (60). Doteraz bol povereným riaditeľom košického baletu.
Výberové konanie vyhlásila ešte bývalá ministerka kultúry Ľubica Laššáková. Neprekazili ho ani parlamentné voľby, ani pandémia, ani prísľub novej ministerky Natálie Milanovej, že výberové konania v čase koronakrízy nebudú.
[article slug=”statne-divadlo-ma-noveho-sefa”][/article]Poverený Igor Dohovič
Minulého roku ministerstvo kultúry prekvapujúco nepredĺžilo kontrakt s Petrom Himičom, ktorý šéfoval košickému divadlu dvadsať rokov. Do funkcie bol dočasne vymenovaný dirigent a hudobník Igor Dohovič. Malo to byť na pol roka, ale vymenovanie mu bolo predĺžené na ďalších šesť mesiacov.
„Od 2. januára 2020 ostáva Igor Dohovič vo svojej funkcii. Je opäť poverený dočasne, najdlhšie na dobu šesť mesiacov, teda do 30. júna 2020, kým bude na základe výberového konania vymenovaný nový štatutárny orgán,“ uviedol vtedy hovorca divadla Svjatoslav Dohovič.
Výberové konanie vypísala bývalá ministerka na 20. februára tohto roku. Tento termín – iba deväť dní pred parlamentnými voľbami – vyvolal polemiku. Už 12. marca prebehlo otváranie obálok. Traja uchádzači splnili podmienky účasti vo výberovom konaní. Boli to Milan Antol, herec a riaditeľ košickej činohry, Igor Dohovič a Ondrej Šoth. Vypočutie uchádzačov členmi výberovej komisie sa uskutočnilo 14. mája 2020. Najviac hlasov napokon získal Ondrej Šoth.
[ad][/ad]Už bol „generálom“
O. Šoth už má skúsenosti s riadiacou funkciou, v rokoch 2010 – 2011 bol generálnym riaditeľom Slovenského národného divadla v Bratislave. Po jeden a pol roku bol odvolaný. V tom čase časopis .týždeň uviedol: „Šoth sa ustavične priznával k tomu, že ekonomike nerozumie, že na to si musí platiť poradcu, ale buď niektoré veci ľahkovážne prenechal svojim spolupracovníkom, alebo finančné záležitosti podceňoval. Pokojne podpísal finančné odmeny pre svojich podriadených, hoci predtým všetky odmeny zrušil, alebo odsúhlasil podozrivo vysoké navýšenie rozpočtu na niektoré predstavenia.“
V podmienkach na účasť na výberovom konaní bolo „predloženie vysvedčenia alebo diplomu o vykonaní jazykovej skúšky z príslušného vzdelávacieho zariadenia alebo dokladu o štúdiu v zahraničí, medzinárodne uznávaného certifikátu alebo diplomu o ovládaní cudzieho jazyka (angličtina) alebo čestné vyhlásenie o ovládaní cudzieho jazyka (angličtina)“. Ondrej Šoth podľa ministerstva predložil čestné vyhlásenie. Podľa našich informácií s tým ovládaním jazyka by mal problém, ak by to chcel niekto skontrolovať.
V pondelok (1. 6.) prevzal vedenie Štátneho divadla v Košiciach Ondrej Šoth. Položili sme mu niekoľko otázok.
Ste predovšetkým uznávaným choreografom a režisérom, čo vás viedlo k tomu, aby ste sa zúčastnili výberového konania na riaditeľa Štátneho divadla, ktoré ste napokon vyhrali?
Keď sa divadlo ocitlo v opakovanom provizóriu z hľadiska vedenia a ministerstvo kultúry vyhlásilo konkurz, riešil som v sebe otázku, či by som dokázal byť na tomto poste užitočný. Pracujem v košickom divadle takmer dvadsať rokov, dostal som v ňom priestor tvoriť a vybudovať mimoriadny baletný súbor. Chcem „požičané vrátiť“. A veľmi si vážim, že som túto možnosť dostal.
Čo budú vaše hlavné úlohy po nástupe do funkcie? Čo by ste chceli v divadle zmeniť? Čo podľa vás nefunguje tak, ako by malo?
Budem sa snažiť upokojiť ľudí, ktorí v divadle pracujú. Posledné mesiace neboli pre nich náročné len ekonomicky, ale i psychicky. Divadlo i jeho umelecké súbory však fungujú, nejdem niekam „budovať od nuly“. Sme aktuálne – rovnako ako celá spoločnosť – vo „výnimočnom stave“ a návrat k štandardnému fungovaniu bude ešte náročný. Mám predstavu o veciach, ktoré by divadlu mohli pomôcť v rozvoji, ale o akýchkoľvek zmenách budem hovoriť až potom, keď naštudujem všetky podklady a porozprávam sa s ľuďmi v divadle.
Keďže ste doteraz boli povereným riaditeľom baletu, bude musieť na túto funkciu nastúpiť iný človek. Koho poveríte vedením baletu?
V utorok (2. 6.) oznámim meno nového riaditeľa baletu. Keďže riaditelia súborov musia v Štátnom divadle Košice prejsť konkurzmi, pôjde, samozrejme, len o poverenie. Termín vyhlásenia konkurzu v tejto chvíli povedať neviem, ale nebudem s ním otáľať.
V čase, keď ste boli generálnym riaditeľom SND, ste sa vyjadrovali, že ekonomike nerozumiete, že si musíte platiť poradcu. Zvýšili ste si v tejto oblasti svoje vzdelanie, alebo budete potrebovať aj teraz poradcu?
Riadiaca štruktúra slovenských divadiel – zvlášť tých trojzložkových – vôbec neodráža divadelnú prax. Stačí sa poobzerať po okolitých krajinách. U nás by mal byť riaditeľ podľa aktuálnych očakávaní medzinárodne uznávaný umelec krížený s vrcholovým manažérom. Pri všetkej úcte – príde mi logickejšie vo veciach, ktoré sú veľmi sofistikovanou oblasťou mimo rámca mojej profesie – radšej sa poradiť, ako spraviť nejakú chybu, ktorá potom negatívne dopadne na ľudí, ktorí v divadle pracujú. A to dokonca aj vtedy, keď som si – minimálne tým, že som SND rok a pol skutočne riadil – „zvýšil svoje vzdelanie“.
Zlé jazyky tvrdia, že neovládate angličtinu…
Nebudem komentovať klebety. Poviem len toto – jazyk bol jedným z mnohých kritérií, na základe ktorých posudzovali členovia výberovej komisie uchádzačov. Nezdá sa mi normálne, že „zlé jazyky“ riešia moje jazykové znalosti, ktoré mali byť podľa nich zjavne dôvodom k tomu, aby bol na post generálneho riaditeľa vybraný niekto iný. Mňa to nezaujíma. Ja som predložil koncepciu a absolvoval výberové konanie, v ktorom komisia vyberala najvhodnejšieho uchádzača na daný post. A podľa zverejnených informácií som získal v obidvoch kolách najviac hlasov. Mám šesťdesiat rokov a celý život pracujem v divadlách na Slovensku i v zahraničí. Nemám potrebu sa obhajovať – každý sa môže pozrieť, čo mám za sebou. Mojou úlohou je teraz začať pracovať, vytvárať svojim kolegom vo všetkých zložkách divadla dobré podmienky pre ich prácu a spolu s nimi prinášať našim divákom kvalitu, ktorú si zaslúžia.
Odporúčané články
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.
Milujem Film Noir a Kino Úsmev prinášajú po 5 rokoch znova film noir do metropoly východu, a to opäť v podobe trojprogramu: filmové projekcie, odborná prednáška a výstava obrazov.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.