Prechod z tzv. Prvej pomoci na trvalý kurzarbeit sa na Slovensku darí, tvrdia zamestnávatelia
Prechod z tzv. Prvej pomoci na udržanie pracovných miest na trvalý kurzarbeit sa na Slovensku darí. Ak implementačná fáza podarí, Slovensko bude prvou krajinou strednej Európy, ktorá zavedie tento moderný pracovnoprávny inštitút. V tlačovej správe to uviedla Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD).
Trvalý kurzarbeit, teda podpora v čase skrátenej práce, je pre slovenské podniky platný od 1. marca tohto roka. Firmám má pomôcť vtedy, keď svojim pracovníkov nevedia zadávať prácu a hrozilo by im prepustenie, a to kvôli vonkajším problémom, ktoré sa nedajú ovplyvniť. Zatiaľ platí kurzarbeit na šesť mesiacov, ale už teraz podnikatelia vidia potrebu jeho predĺženia.
Vo svete podľa APZD stále pretrvávajú situácie, ktoré negatívne ovplyvňujú výrobu a fungovanie firiem. Túto podporu dostanú podniky ako kompenzáciu pre zamestnancov, ak je mimoriadna situácia, výnimočný alebo núdzový stav. Kurzarbeit rieši aj možné dôsledky pandémie, teraz však najmä nedostatok materiálov alebo surovín, či komplikácie s ich doručením. „Priemyselné podniky teraz nemôžu, najmä kvôli nedostatku súčiastok vyrábať, ale objednávky na výrobky majú na niekoľko rokov dopredu. Práve preto je nevyhnutné, aby si s pomocou kurzarbeitu udržali zamestnancov,“ uviedol generálny sekretár APZD Andrej Lasz.
Aktuálne si budú firmy zasiahnuté takouto situáciou, po skončení júna, podávať po štvrtý raz žiadosti o kurzarbeit. Tie, ktoré nemôžu prideľovať prácu svojim zamestnancom, kurzarbeit dostanú. Podpora je 60 % priemernej mesačnej mzdy, pričom najprv musí firma svojmu zamestnancovi zaplatiť 80 % jeho priemernej mzdy.
Zdroj: (SITA, su;it)
Odporúčané články
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.
Do redakcie sa nám ozvalo viacero čitateľov, ktorí sa sťažovali na dezolátny stav chodníka približne od Šafárikovej triedy po budovu Pošty na Humenskej ulici. “Táto rozsiahla plocha plná chodníkov a zelene, ktorú denne využívajú doslova stovky ľudí, je v dezolátnom stave už roky. Myslím, že o danom stave vie každý obyvateľ Terasy,” uvádza v mailovej komunikácii jeden z čitateľov, pán Rolko. Pýtali sme sa preto starostu MČ Západ Marcela Vrchotu, či o stave chodníka vie a kedy sa chystá jeho rekonštrukcia.


