Košičanovi Martinovi Kočimu koluje v žilách benzín!
Po prvý raz sedel za volantom ako šesťročný. Na malej buggy s objemom motora 125 ccm sa preháňal po záhrade za domom. Prvé preteky absolvoval ako deväťročný a v trinástich už jazdil na pretekoch v Maďarsku. Záľubu v rally má Košičan Martin Koči (1993) v génoch. Jeho otec Michal aj strýko Peter Kočiovci pred viac ako tridsiatimi rokmi stáli pri vzniku a dodnes vedú najstarší a najúspešnejší rally tím na Slovensku, košický Styllex motorsport.
I keď otec Michal s rozhodnutím svojho syna pokračovať v jeho šľapajach príliš nadšený nebol, nakoniec akceptoval Martinovo rozhodnutie. Dnes 22-ročného mladíka považujú experti za jedného z úzkej skupiny najtalentovanejších jazdcov rally na svete. Keď pred niekoľkými týždňami testoval novú štvorkolku Peugeot 208 T16 R5, prišiel sa na neho pozrieť a poradiť mu aj dvojnásobný majster sveta v kategórii WRC Marcus Grönholm z Fínska, ktorý kedysi tiež jazdil na Peugeote. Po spoločnej jazde v úlohe navigátora o Martinovi povedal: „Je dobrý. Predtým som ho nepoznal, ale videl som jeho výsledky. Zajazdil som si s ním a musím povedať, že je rýchly, nebojí sa ísť do toho, je dravý. Potrebuje síce ešte trochu popracovať na čistote jazdy a tiež na itinerároch, ale tá rýchlosť tam je, a to je rozhodujúce.“
Vo vlaňajšom seriáli majstrovstiev sveta rally juniorov JWRC obsadil Martin Koči s kopilotom Lukášom Kostkom z Českej republiky celkové tretie miesto. Stal sa tak prvým Slovákom, ktorý sa postavil na stupne víťazov oficiálneho šampionátu Majstrovstiev sveta juniorov v rally JWRC 2014. Najbližšie k titulu boli po Rally Finland. K najvyššiemu stupienku im chýbali iba štyri body. Okrem toho obsadili spolu s Lukášom druhé miesto vo Veľkej Británii a tretie v Portugalsku. Fínske víťazstvo si pritom Martin váži dvojnásobne, pretože Rally Finland je odborníkmi i fanúšikmi pokladaná za vrchol sezóny a za jeden z najťažších pretekov.
Martin Koči sa stal tiež prvým Slovákom, ktorý zvíťazil v rýchlostnej skúške Majstrovstiev sveta juniorov v rally JWRC. Udialo sa to na Rally de Portugal. Pocit víťazstva si potom Martin v roku 2014 zopakoval častejšie. Zo 106 absolvovaných meraných úsekov bol 22-krát najrýchlejší, čo znamená, že zvíťazil v každej piatej rýchlostnej skúške, do ktorej odštartoval.
V tomto roku sa však Martinovi s Lukášom zatiaľ príliš nedarí. Najprv ešte na Forde Fiesta R2 nedokončili Rallye Monte Carlo. Do poslednej chvíle Martin zvádzal boj o popredné miesta v kategórii WRC2 s minuloročným juniorským majstrom sveta Stéphanom Lefebvrom. Nakoniec havaroval a súťaž nedokončili, ale Martin ako pilot ukázal, že sa s ním musí počítať. Ich duel sa stal jednou z najsledovanejších udalostí legendárnej rally.
Po návrate z Monte Carla došlo v jeho športovom živote k významnej zmene. Aj vďaka týmto výsledkom sa mu totiž podarilo získať podporu spoločnosti Peugeot Slovakia. Prvotné nadšenie z nového auta však vystriedali trpké chvíle sklamania, keď v druhom podniku tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta Rally de Portugal (21. až 24. mája 2015) museli pre technické problémy s motorom z pretekov odstúpiť. Rovnako to bolo aj v prípravnom preteku na Rally Arad v Rumunsku začiatkom mája.
Martinova cesta k rally však nebola až taká priamočiara, ako by sa zdalo, a to aj napriek tomu, že bol takpovediac odkojený na benzíne. Ako sám priznáva, v detstve vyskúšal všetko možné. „Hral som napríklad basketbal, robil som bojové športy a chvíľu som sa dokonca venoval aj umeniu,“ prezrádza o sebe.
Ako uvádza ďalej, jeho cieľom je získať titul absolútneho majstra sveta v kategórii WRC. „Po tom, ako Sébastien Loeb bol deväťkrát za sebou majster sveta a momentálne tam kraľuje Sébastien Ogier, tak je pre všetkých veľká výzva priblížiť sa im a potom ich prekonať,“ hovorí mladý pilot. Na otázku, či tento jeho sen patrí do kategórie splniteľných, sa Martin len pousmeje a odpovedá: „Uspieť v tomto športe je rovnako ťažké, ako v akomkoľvek inom športe na svete. Pokiaľ sa však podarí vytvoriť vhodné podmienky, tak sa to dá. Tvrdo na sebe pracujem, neustále premýšľam o tom, ako sa zlepšiť,“ hovorí.
V tejto sezóne bude jazdiť šampionát WRC2 na novom aute. „Veľmi sa na to tešíme. Zároveň dúfam, že si svojimi výsledkami otvoríme cestu do niektorého z továrenských tímov a budeme sa môcť uchádzať o účasť vo vrcholnej kategórii WRC,“ uvádza Ma0rtin.
Foto:TASR
Odporúčané články
Slovenskí hádzanári sú po dvoch zápasoch kvalifikácie EHF EURO 2026 stále bez bodu. Po prehre v Maďarsku podľahli doma Čiernej Hore 35:38 (18:21) a skomplikovali si postupové šance na najbližší európsky šampionát.
Dnešný zápas medzi FC Košice a Slovanom Bratislava priniesol presne to, čo fanúšikovia futbalu očakávali – emócie, drámu aj gólové momenty. Duel dvoch rozdielnych svetov slovenského futbalu skončil remízou 1:1, no priebeh stretnutia zanechal v divákoch množstvo zaujímavých dojmov.