Branislav Gröhling: Po vzore Česka sme pripravili zákon, ktorým bude možné odoberať tituly
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR po vzore Česka pripravilo zákon, ktorý už je na rezorte spravodlivosti a do budúcna ním bude možné odoberať tituly. Na sociálnej sieti o tom informoval minister školstva Branislav Gröhling (SaS).
V systéme, ktorý kontroluje práce, je aktuálne 20 miliónov textov. Rezort školstva ho plánuje podľa slov ministra rozšíriť o ďalších päť miliónov textov, ako aj zlepšiť algoritmy, ktoré identifikujú obchádzanie overovania originality.
Nečestné získavanie titulov
„Akreditačná agentúra pripravila štandardy pre vysoké školy (VŠ). Na základe nich musia nastaviť systém tak, aby nedochádzalo k nečestnému získavaniu titulov. Ak to nenastane, nasledujú sankcie, ktorých výsledkom môže byť zrušenie programov na VŠ, a teda aj zrušenie danej VŠ,“ spresnil Gröhling. Ministerstvo tiež pripravuje nový zákon o VŠ, ktorý má toto všetko zohľadniť.
Šéf rezortu školstva vyzval, aby sa diskusia o záverečných prácach, ktorú v posledných týždňoch rozprúdila kauza diplomovej práce predsedu Národnej rady SR Borisa Kollára (Sme rodina), dostala späť do vecnej roviny.
„Kontrola originality cez percento zhody sa robí od roku 2011. Je to pomôcka, ktorá ukazuje, ako sa využívajú iné zdroje. Percento zhody však neodhaľuje, či je práca plagiát alebo nie,“ uviedol Gröhling. Ako tvrdí, niekto môže mať prácu so zhodou päť percent a bude to plagiát a niekto so zhodou 35 percent a bude to originál.
Neexistuje jednotné pravidlo
„Posudzuje to každý školiteľ, oponent a komisia individuálne. Hodnotia, aká miera citácií je prijateľná a aká nie,“ podotkol minister s tým, že neexistuje jednotné pravidlo, ktoré by povedalo, aké percento zhody je povolené a aké nie. Percento zhody sa podľa jeho slov líši podľa témy, odboru či školiteľa.
„Najnižšia zhoda býva pri prírodovedných odboroch, vyššia pri spoločenskovedných, najvyššia často pri práve. Niekde sa povoľuje 40, niekde 30 percent. Inde to nie je presne dané,“ vysvetlil.
Minister tvrdí, že vysokoškolské štúdium sa nedá posudzovať podľa jednej záverečnej práce. Ako podotkol, je úlohou školiteľa, oponenta a školy sledovať celkovú prácu študenta VŠ počas piatich rokov a dohliadať na to, aby ju vypracoval sám.
Predseda parlamentu čelí podozreniu z plagiátorstva pre svoju diplomovú prácu. Kollár to však odmieta a poukazuje na výsledky kontroly originality práce a tiež na poznámky o použitých zdrojoch, ktoré v práci spomína. Deklaruje, že svoj magisterský titul získal v súlade so zákonom. V politike ho však nemieni viac používať.
(TASR)
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Ustanovuje základný úväzok novej kategórie pedagogických zamestnancov – kandidátov. Cieľom schváleného návrhu je aj vymedziť, že základný úväzok riaditeľa „manažéra“ sa neustanovuje.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.