Budú mať vlaky kratšie meškanie?
Ministerstvo dopravy SR ako objednávateľ osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme robí organizačné a technické zmeny na zlepšenie obehovania vlakov a zníženie ich meškania.
Nový „revolučný“ vlakový grafikon, teda cestovný poriadok, s platnosťou od polovice decembra minulého roka je časovo veľmi napnutý, čo je jeho hlavné riziko. Aj dočasne poverený rezortný šéf Andrej Doležal (nom. Sme rodina) potvrdil, že obehy vlakov sú nastavené doslova na minúty.
Potrebné sú zmeny
„Potrebujeme zlepšiť zobehovanie vlakov. V niektorých staniciach pridávame, alebo rekonštruujeme odstavné koľaje a výhybky, aby sme obehovosť a riziko potenciálneho meškania z dôvodu infraštruktúry znížili,“ informoval na sociálnej sieti Doležal.
V súvislosti so zmenami v grafikone podľa dosluhujúceho ministra bolo potrebné zmeniť aj zmýšľanie dispečerov, či vlakového personálu. „Grafikon je taktový. Niekoľkokrát sa stalo, že vlak mal aj z objektívnych príčin meškanie a výpravca ho pustil na trať s meškaním, ale tým, že je to taktový grafikon, tak meškanie zreťazil a potom mal celý deň meškanie,“ upozornil. Tvrdí, že lepšie by bolo vlak s meškaním na trať nepustiť a nevypraviť vôbec, aby v ďalšom hodinovom takte išiel načas. „V opačnom prípade budú meškať všetky takty v konkrétnom dni. Robíme organizačné zmeny v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), robíme aj organizačno-technické zmeny v Železniciach Slovenskej republiky, aby sme zlepšili zobehovanie súprav,“ vysvetlil Doležal.
Mohlo by vás zaujímať: Slováci si za kúpu lístka na vlak priplatia. Na niektorých sa však vzťahuje výnimka
Pridávanie vlakov počas januára zdôvodnil tým, že to od začiatku avizovali, pričom už v prvom návrhu grafikonu boli aj vlaky, ktoré nemali kryté rozpočtom. Sú to vlaky jazdiace až od vyhlásenia. „V momente, ako bol schválený rozpočet, v najbližšej možnej chvíli sme spustili aj vlaky od vyhlásenia,“ podotkol minister. Osem takýchto vlakov začalo premávať od 9. januára a ďalších päť vlakov pridali od 16. januára tohto roka. Ministerstvo objednáva dopravné výkony u ZSSK v rozsahu, v akom má na na peniaze, preto niektoré vlaky boli v grafikone, ale ešte nejazdili.
Rezort reaguje na zmeny
„Reagujeme pružne na zmeny, komunikujeme so samosprávami a výsledkom je, že pridávame vlaky. Od začiatku sme hovorili, že hneď, ako to bude možné, ako to ukáže prax, tak vlaky pridáme, a to sa aj stalo,“ poznamenal Doležal. Podstatné podľa neho je, že vlaky jazdia a budú jazdiť, pričom budú reagovať na potreby občanov tam, kde to je možné.
Zdroj: SITA, be, su
Odporúčané články
Re-use centrum spustilo zbierku na podporu rodín bez domova, ktorým chce pomôcť k lepšiemu štartu v novom bývaní. Organizátori zbierky hľadajú funkčné mikrovlnné rúry, kuchynské stoličky, sady hrncov, príborov a pohárov, ale tiež notebooky a nové sady paplónov s vankúšmi. Zoznam potrebných vecí bude priebežne aktualizovaný.
Minulý týždeň poslanci Národnej rady za Progresívne Slovensko (PS) Martin Dubéci, Richard Dubovický a Zuzana Mesterová kritizovali v Košiciach vládu pre pripravované rušenie IC vlakov. Poslanec parlamentu a košického mestského zastupiteľstva za stranu SMER – slovenská sociálna demokracia Andrej Sitkár poskytol pre KOŠICE: DNES vyjadrenie k tejto téme. Podľa jeho tvrdení vláda vlaky neruší, ale naopak ich počet zvyšuje.
Ministerstvo vnútra (MV) SR postupovalo v prípade pomníka na Námestí osloboditeľov v Košiciach v súlade s medzinárodným právom i zákonom o vojnových hroboch. Rezort vnútra to uviedol pre agentúru SITA v súvislosti s opravou Pomníka padlým v 2. svetovej vojne – sovietski vojaci v metropole východu.