Časť košických chodníkov v zime nebude udržiavaná, upozorňujú na to tabuľky
V meste Košice pribudli v uplynulých dňoch tabuľky pri časti chodníkov s nápisom „Chodník je v zimnom období neudržiavaný“. Počas zimnej údržby budú podľa mesta neudržiavané najmä vnútroblokové a pre čistiacu techniku ťažko prístupné chodníky.
V prípadoch, keď sú dva chodníky súbežné a vedúce jedným smerom, bude neudržiavaný jeden z nich, a to ten, ktorý je menej frekventovaný.
„Zimná údržba bude vykonávaná tak, aby každý objekt mal v zimnom období minimálne jednu udržiavanú prístupovú cestu,“ informoval magistrát.
Navrhli to starostovia
Mesto tak nebude zabezpečovať údržbu na chodníkoch, ktoré sú súbežné s udržiavanými chodníkmi a sú využívané v minimálnej miere, alebo ide chodníky v parkoch. Magistrát uvádza, že sa tak stalo na základe návrhu starostov jednotlivých mestských častí. Tabuľky vyrobila a na vlastné náklady osadila spoločnosť KOSIT.
Informáciu o tom, či je daný chodník udržiavaný alebo nie, možno nájsť na webovej stránke spoločnosti KOSIT s tzv. Mapou obslužnosti ciest. Ak chcú Košičania vedieť, prečo nie sú niektoré chodníky udržiavané, môžu sa podľa magistrátu obrátiť na príslušný miestny úrad vo svojej mestskej časti.
[ad][/ad]Šetrenie výdavkov
Na sociálnych sieťach vzbudilo umiestňovanie tabuliek negatívne reakcie občanov.
„Mesto sa rozmiestnením informačných tabúľ nezbavuje zodpovednosti za ich čistenie od snehu. Pre viaceré legislatívne zmeny, ktoré zvyšujú finančné zaťaženie samospráv, však nie sú na vyčistenie všetkých chodníkov dostatočné zdroje. Aj týmto spôsobom určenia neudržiavaných chodníkov a osadzovaním informačných tabúľ je možné ušetriť aspoň časť zvýšených výdavkov na zimnú údržbu,“ deklaroval magistrát.
Dôvodom enormného zvýšenia výdavkov je novela zákona o pozemných komunikáciách, ktorou štát od minulého roka zvýšil nároky na samosprávy v oblasti údržby miestnych komunikácií bez toho, aby mestá alebo obce získali na to dodatočné finančné zdroje. V tomto roku mesto investovalo do zimnej údržby viac ako 3,3 milióna eur, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2017.
Plán údržby je už uzavretý
Pred prijatím tzv. chodníkovej novely malo mesto povinnosť udržiavať 120 kilometrov chodníkov, v súčasnosti sa v rámci zimnej údržby musí starať o 232 kilometrov. Neudržiavaných zostáva podľa magistrátu 143 kilometrov chodníkov.
„V súčasnosti je už plán zimnej údržby uzavretý a nie sú možné žiadne radikálne zmeny v jednotlivých mestských častiach. Aj malá zmena by mohla predstavovať veľké navýšenie nákladov mesta na zimnú údržbu,“ uviedlo mesto.
V operačnom pláne zimnej údržby oproti minulosti nastali určité zmeny. Jednou z najväčších je zabezpečenie ručného čistenie chodníkov v mestských častiach Sever a Západ pracovníkmi Správy mestskej zelene (SMsZ).
[article slug=”fotoglosa-tabulkove-odkazy”][/article] [ad2][/ad2]Odporúčané články
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Koncom decembra sa presúva celé Slovensko zo západu na východ a naopak. Zaujímalo nás preto, čo je pre cestujúcich najlepším riešením, aby sa dostali pred a počas sviatkov za svojimi blízkmi. Prinášame informácie o tom, v ktorých vlakoch sa odporúča zakúpiť miestenku a kde je to povinné.