Ceny mäsa a mäsových výrobkov budú podľa Zväzu spracovateľov mäsa opäť rásť
Bravčového mäsa je v Európskej únii (EÚ) akútny nedostatok. V dôsledku prepuknutia epidémie afrického moru ošípaných v ázijských krajinách, ale aj v EÚ, sa prudko zvýšil dopyt týchto krajín po bravčovom mäse, čo dlhodobo spôsobuje kontinuálny rast jeho ceny. Informoval o tom Zväz spracovateľov mäsa (ZSM) s tým, že od začiatku roka ide o nárast ceny jatočne upravených bravčových polovíc takmer o 45 %.
Tento stav podľa zväzu potvrdzujú aj výsledky už zrealizovaných aukcií na nemeckej burze, ktorej vývojom sa trh riadi. Postupný, ale intenzívny nárast cien bravčových jatočne upravených tiel (JUT) bol na burze prvotne zaznamenaný v štvrtom týždni 2019, odkedy cena postupne rástla. Po jedenásťtýždňovej stagnácii vyvolávacej ceny na hodnote 1,85 eura za kilogram JUT, cena na burze opäť stúpla v priebehu dvoch týždňov až o 5 %. V rovnakom časovom období bol zaznamenaný aj nárast cien slovenských ošípaných, a to v rozmedzí 40 – 45 %.
[ad][/ad]Zvyšovanie už od decembra
“Súčasnú situáciu na trhu možno z pohľadu spracovateľov mäsa označiť za kritickú. Rastúce ceny bravčových polovíc ako základnej výrobnej suroviny majú zásadný vplyv na cenotvorbu výsekového mäsa i mäsových výrobkov, výrobcovia sú preto nútení premietnuť ich aj do odberateľských cien. Zvýšenie cien mäsa a mäsových výrobkov očakávame už od začiatku decembra, a to na úrovni približne 10 až 12 %, v niektorých prípadoch môže ísť o zvýšenie ceny až o 20 %,” vyčíslila výkonná riaditeľka ZSM Eva Forrai.
Prognózy vývoja cien podľa nej nie sú priaznivé ani na rok 2020. “Na základe vývoja celosvetovej situácie s africkým morom ošípaným ZSM očakáva ešte ďalší nárast cien bravčového mäsa, pričom vzniknutú situáciu spracovateľom mäsa skomplikujú od 1. januára 2020 ešte aj rastúce mzdové náklady na zamestnancov a už avizované zvyšovania cien energií,” dodala.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.