Ceny vodičákov po zdražení určí konkurencia
Ceny vodičákov v Košiciach patria pre tvrdý konkurenčný boj medzi najnižšie na Slovensku. Aj zvyšovanie cien, ktoré si vyžadujú nové pravidlá pre fungovanie autoškôl bude teda prebiehať opatrne a s ohľadom na ceny konkurencie.
Dôvodom pre zdražovanie kurzov v autoškolách je novela zákona, ktorá zavádza napríklad povinnosť nainštalovať do áut GPS lokátory. Tie budú overovať, či žiaci odjazdili v autoškole požadovaný počet hodín. Novou povinnosťou je rovnako povinnosť mať certifikované cvičisko. Zámerom je odstrániť z trhu tzv. kufríkové autoškoly, ktoré poskytujú síce lacnú, ale nie kvalitnú výuku. Na cestu sa tak mohli dostať aj vodiči s nedostatočnými znalosťami. Autoškoly preto čaká takzvaná preregistrácia na nový systém.
Ako je to v Košiciach?
„Ceny autoškôl v Košiciach boli celkovo jedny z najnižších na Slovensku,“ hovorí Vladimír Renner, majiteľ autoškoly Renner s tým, že kým cena v Košiciach sa pohybuje okolo 430 až 450 eur, na strednom, západnom Slovensku alebo aj v menších mestách na východe je to bežne 500 až 600 eur. „Tie ceny by sa niekde tam mohli utriasť,“ pokračuje Renner. Ceny budú upravovať priebežne hlavne podľa toho, aký bude záujem. Podľa neho je toto leto vyšší ako vlani. „Preregistrácia musí byť najneskôr do konca novembra, dovtedy sa cena bude upravovať,“ predpokladá Renner. Zdražovanie potvrdil aj Ján Darivčák, majiteľ Autoškoly Darivčák. „Zdražovanie 5 až 15 percent bude záležať od ponuky a dopytu a dôjde k nemu čoskoro,“ dodal Darivčák.
Väčšina zdražuje
Zvýšiť ceny pravdepodobne už od 1. septembra chystá Jozef Bražina, majiteľ autoškoly OK Tip. „Ceny budem musieť zvýšiť už teraz, aby som mohol kúpiť zariadenia a začať rokovania o plochách. Už je najvyšší čas,“ zdôvodnil Bražina s tým, že cena za skupinu B bude okolo 500 eur, skupina C bude za 800. Zvýšiť cenu na 450 až 500 eur sa chystá už na prelome augusta a septembra Autoškola VaV. Zlatica Kšeničová z autoškoly VaV nás informovala, že vplyv na túto cenu bude mať najmä trh. Nekvalitná časť konkurencie totiž do konca novembra ešte nebude musieť splniť takmer žiadne ustanovenia nového zákona. „Po 1. decembri bude nárast cien ešte vyšší, no v tomto momente nie sme schopní odhadnúť presnú sumu. Žiadna z autoškôl si zatiaľ nevie vyčísliť všetky náklady, ktoré dodržiavanie nových pravidiel prinesie,“ napísala nám Kšeničová. Odhaduje, že cena jedného kurzu sa bude pohybovaťod 500 do 650 eur.
Ceny podržia
Ceny naopak zatiaľ neplánujú zvyšovať v autoškolách Kuglastop ani Drajv. „My sme mierne zvýšili cenu pred troma mesiacmi a uvidíme, ako to bude ďalej,“ priblížila majiteľka autoškoly Drajv Jarmila Bartová s tým, že GPS-ká už majú objednané a v najbližšom čase cenu dvíhať nebudú. „Zatiaľ nechystáme výrazné zdraženie,“ potvrdil Juraj Kugla , majiteľ autoškoly Kuglastop. Aj Viktor Bodnár, majiteľ autoškoly Bovi, chce zdražovať až po zavedení zmien. „K zvýšeniu ceny na 450 až 500 eur dôjde v mojej autoškole zrejme najskôr až po úspešnej preregistrácii,“ povedal Bodnár.
Účasť budú monitorovať cez GPS
Nové pravidlá pre fungovanie autoškôl prinesú povinnosť mať sledovacie zariadenia v autách aj učebniach, certifikované autocvičiská, trenažéry a zriadené permanentné kancelárie.

Zvyšovanie cien za kurzy v autoškolách spôsobila novela zákona, ktorú schválila druhá vláda Roberta Fica. Tá dáva autoškolám povinnosť inštalovať do automobilov aj tried monitorovacie zariadenia, ktoré budú kontrolovať, či sa záujemcovia o vodičák naozaj zúčastňujú výuky. Rovnako pribudne aj povinnosť mať trenažér, certifikované cvičisko a kanceláriu. To je problém hlavne pre menšie autoškoly. „Vyzerá to tak, že vláda iba zabezpečí väčším autoškolám ochranu pred tými menšími, štátnym kontrolórom celoživotné džoby a mladí vodiči budú chatovať za jazdy aj naďalej,“ hodnotí na svojom blogu exminister školstva Eugen Jurzyca.
Jednou z povinností nového systému je mať vlastné autocvičisko. „Doteraz to fungovalo tak, že bola jedna plocha kde chodili všetky autoškoly,“ priblížil Vladimír Renner, majiteľ autoškoly Renner s tým, že po novom bude musieť mať každá autoškola vyčlenený priestor mimo premávky, kde bude realizovať jazdy. Ich dostačujúci počet bude kontrolovať monitorovací systém s GPS, za ktorý budú musieť autoškoly platiť okrem jednorazovej investície pri nákupe aj udržiavací mesačný poplatok. Čím budú mať viac áut, tým bude tento poplatok vyšší. „V Chorvátsku je zákon podobný a cena ide ku 900 eurám,“ zhrnul Renner.
Najmenej nákladov budú mať autoškoly, ktoré už aspoň časť z nových povinností používajú. „GPS monitoring áut, čipy pre študentov, vlastné trenažéry, samostatné učebne a kancelárie máme už niekoľko rokov,“ priblížila Zlata Kseničová z Autoškoly VaV.
Matej Šulc
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.
Ide o dôsledok nedávneho nepriaznivého počasia. Ako Mestské lesy informovali, ide o lokalitu pri dobývacom priestore „KERKO“, mapku výskytu možno nájsť na sociálnej sieti.
Premiér Robert Fico sa vo štvrtok 4. decembra v parlamente vyjadril k odškodneniu pozostalých po tragickom požiari v Mašličkove. Vyhlásil, že na pomoc nevidí dôvod, pričom úmrtie dvoch detí porovnal so zraneniami cestujúcich po vlakových nešťastiach v dôsledku zlyhania ľudského faktora. Salezián Peter Veselský, ktorý roky pracuje s Rómami na Luníku IX, to vníma ako zbytočnú paušalizáciu a poukazuje na nutnosť posudzovania jednotlivých prípadov osobitne.