Českú rodinku zadržala revízorka v autobuse, kým nezaplatila pokutu
V Košiciach sa odohrala situácia, ktorá šokovala turistku pochádzajúcu z Českej republiky. S rodinou prišli do Košíc po turistickej trase SNP a rozhodli sa využiť košickú mestskú hromadnú dopravu na cestu zo zastávky Mier. Ich zámerom bolo dostať sa na stanicu. Keďže nevedeli, ako zakúpiť cestovný lístok, rozhodli sa stiahnuť si aplikáciu. Počas toho však prišla revízorka.
O svoj nepríjemný zážitok sa návštevníčka podelila v rámci facebookovej skupiny Kosice. Na ďalšej zastávke potrebovali vystúpiť, ale revízorka nechala vodiča zavrieť autobus a povedala im, že všetko bude riešiť až na konečnej, priblížila situáciu konkrétna cestujúca. Bola nedeľa večer a ich cieľom bolo dostaviť sa na vlak do Čiech.
Spôsob zakúpenia lístka nedokázali zistiť, keďže v mieste nástupiska nebol zrejme žiaden automat na lístky a v súčasnosti už nie je možné zakúpiť lístok u vodiča. Oficiálny predaj cestovných lístkov u vodiča bol totiž zrušený 1. apríla 2023, preto je nevyhnutné mať lístok zakúpený pred nastúpením do vozidla.
S otázkami sme sa preto obrátili na Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ktorý uviedol, že s cestujúcou už komunikácia prebehla. Zaujímalo nás tiež, čo má cestujúci robiť v podobnej situácii, ak nemá možnosť zakúpiť si lístok. Dopravca zdôraznil, že cestujúci sú povinní pred cestou zistiť podmienky prepravy a zakúpiť si platný cestovný lístok.
„Ako dopravca ponúkame cestujúcim zakúpenie si viacero druhov (30 minútový, 60 minútový, 7dňový atď.) a foriem cestovného lístka (cez mobilnú aplikáciu, papierový, formou kreditu na elektron. peňaženke atď.), podľa toho, čo im najviac vyhovuje. Svojou voľbou zároveň súhlasia s podmienkami používania daného lístka,” uviedla Mgr. Vladimíra Bujňáková, hovorkyňa DPMK.
Revízori podľa DPMK postupovali správne, keďže cestujúci nemali platný lístok a odmietli predložiť doklady totožnosti. „Naši zamestnanci im tak ponúkli možnosť úhrady pokuty priamo vo vozidle v zníženej sume 41 €. Dobrovoľnou úhradou tak cestujúci uznali svoje prepravno-tarifné priestupky. V každom prípade nás vzniknutá situácia mrzí a za nepríjemnú skúsenosť sa týmto cestujúcim ospravedlňujeme.“
Pre zamedzenie podobných incidentov DPMK zdôrazňuje potrebu informovať sa o prepravných podmienkach vopred, napríklad na ich infolinke, správou cez sociálne siete, mailom či prečítaním si informácií na webe ohľadom prepravného poriadku alebo tarify. Z uvedených stanovísk sa javí táto možnosť najvhodnejšia, keďže iné odporučenie nám nebolo poskytnuté. Celá situácia tak zdôrazňuje dôležitosť informovanosti a pripravenosti pri cestovaní mestskou hromadnou dopravou, najmä preto, aby sa predišlo zbytočným nepríjemnostiam či pokutám.