Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislatívy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačidlo “odhlásiť sa z newslettra” v každom e-maile.
Cyklistický chodník na Hlavnej ulici denne využívajú stovky cyklistov i chodcov. Bolo len otázkou času, kedy dôjde k nešťastiu.
Cyklistický chodník na Hlavnej ulici denne využívajú stovky cyklistov i chodcov. Bolo len otázkou času, kedy dôjde k nešťastiu.
Dôkazom je aj nehoda z minulého týždňa, pri ktorej došlo k zrážke medzi bicyklistom a dôchodkyňou.
Zdravotný stav 69-ročnej Košičanky je podľa slov hovorkyne nemocnice Ladislavy Šustovej nezmenený: „Utrpela ťažký úraz a je naďalej udržiavaná v umelom spánku na oddelení anestéziológie a intenzívnej medicíny na Rastislavovej ulici. Vzhľadom na vek pacientky sa v tomto prípade nedá hovoriť o stabilizovanom zdravotnom stave,“ uviedla Šustová.
Pozor na rýchlosť!
Príslušníci mestskej polície podľa slov hovorkyne mesta Lindy Šnajdárovej upozorňujú chodcov v pešej zóne, aby nevstupovali na cyklistický chodník. Cyklisti sú zasa povinní dodržiavať stanovenú rýchlosť 10 km/h. Zároveň nesmú ohrozovať peších, ktorí vstupujú do cyklistického chodníka. Prejsť na druhú stranu Hlavnej bez križovania cyklistickej trasy je totiž nemožné.
Aj košická hovorkyňa štátnej polície Jana Mésarová v súvislosti s minulotýždňovou nehodou upozorňuje, aby sa chodci, cyklisti a ďalší účastníci cestnej premávky správali disciplinovane a ohľaduplne a neohrozovali bezpečnosť ostatných.
Ako zvýšiť bezpečnosť
K zlepšeniu situácie na cyklistickom chodníku a pešej zóne, a k zvýšeniu bezpečnosti by podľa mesta a polície malo prispieť meranie rýchlosti cyklistov a vodičov.
„Dopravní policajti budú vykonávať meranie rýchlosti na Hlavnej ulici v Košiciach,“ prisľúbila Mésarová. Podľa Šnajdárovej mestská polícia požiada o vytvoreniu zmiešanej hliadky za účelom merania rýchlosti.
Pomôžu zvončeky?
Iný názor na riešenie bezpečnosti má predseda Cyklistickej únie mesta Karol Labaš. Podľa neho by mali policajti skôr než merať rýchlosť systematicky kontrolovať používanie zvončekov na bicykloch, ktoré podľa neho na väčšine chýbajú.
„Mám mnohokrát odskúšaný plynulý aj primerane rýchly prejazd Hlavnej ulice bez konfliktov a nedorozumení s chodcami. Jemné zazvonenie je inteligentný a akceptovaný spôsob „vynútenia si“ prejazdu bez potreby brzdenia či náhleho vybočenia. Nikdy sa mi nestalo, že po zazvonení za chodcom by ten zazmätkoval a uskočil na cestičku, ale opačne to platilo vždy,“ dodal Labaš.
Mestská polícia by podľa neho mala na základe svojich kompetencií viesť cyklistov aj chodcov k dodržiavaniu pravidiel užívania cyklocesty až kým si na ne všetci zvyknú ako na samozrejmosť.
Keď chýba predvídavosť
V súvislosti so štvrtkovou nehodou podľa Labaša cyklista pochybil v predvídavosti: „Mám zažitú skúsenosť, že pokiaľ pri akomkoľvek manévri nenadviažem s chodcom očný kontakt, predpokladám, že ma nevidí a začínam brzdiť. Kalkulovať s tým, že chodec mi napriek tomu uhne, alebo že ho bez brzdenia bezpečne obídem, je nezodpovedné.”
K zmenám a zlepšeniu situácie na cyklocestách pravdepodobne len tak ľahko nedôjde. Od vzniku cyklistickej únie sa Labaš zúčastnil na mnohých neúspešných poradách, na ktorých riešili komplikované spolunažívanie chodcov s cyklistami v pešej zóne. V súčasnosti úniu na rokovania o zlepšovaní podmienok cyklistickej dopravy nepozývajú. „Vysvetľujem si to spokojnosťou s terajším stavom. Ja ju nezdieľam,“ dodal šéf cykloúnie.
Pešia zóna na Hlavnej ulici nepatrí len chodcom
„Bicyklovanie je šetrné k životnému prostrediu, nehlučné a takmer bez emisií. Je dostupné pre všetky sociálne skupiny. Pohyb na bicykli prispieva aj ku zvýšeniu kvality života,“ uvádza Stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v KSK.
Situácia z posledných dní dokazuje, že pri vzájomnom nerešpektovaní chodcov a cyklistov môže dochádzať k vážnym kolíziám.
„Je to o ohľaduplnosti. Je nezmysel zakázať vstup cyklistov do centra. Každý by mal mať podmienky, aby mohol využívať to, čo tam je. Cyklotrasa bola vybudovaná s nejakým účelom,“ myslí si Adriana Šebešová, vedúca Odboru kultúry a cestovného ruchu Úradu Košického samosprávneho kraja.
Podľa technického predpisu na navrhovanie cyklistickej infraštruktúry, ktorý minulý rok spracovalo ministerstvo dopravy, pri plánovaní cyklistických komunikácií treba rešpektovať ich prepravný účel.
Aj keby sa mohlo zdať, že pešia zóna patrí výlučne chodcom, dokument tvrdí opak: „Miestom, kde sa odporúča zriaďovať spoločné priestory pre cyklistov a chodcov, sú námestia, pešie zóny a centrálne zóny miest a obcí.“
„Cyklistický chodník v pešej zóne je bežná prax. V Košickom kraji ho majú napríklad aj v Michalovciach,“ potvrdila A. Šebešová.
Pravidlá pre cyklistov i chodcov v pešej zóne na Hlavnej sú jasné.
„Všetkým užívateľom pešej zóny sa vytvoril priestor s jasne stanovenými pravidlami. Je tam maximálna povolená rýchlosť pre cyklistov desať kilometrov za hodinu, Chodci majú široký chodník," uzavrela A. Šebešová.
Ženy tvoria výnimočnú skupinu obdarovaných, pričom pri výbere darčeka často rozhoduje rovnováha medzi estetikou a zmysluplným využitím. Či už ide o vhodný dar pre partnerku, mamu alebo dcéru, ideálny darček by mal podčiarknuť ich osobitý štýl alebo uľahčiť každodennú rutinu. Prinášame preto overené tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu a dajú sa kúpiť priamo v Košiciach alebo objednať s rýchlym doručením.
Prvá tradičná Mikulášska jazda sa uskutočnila v sobotu 6. decembra. Naša redakcia bola pri tom a zisťovala, ako sa Mikuláš dostal zo severného pólu až do Košíc, aby mohol poslušným deťom priniesť sladkosti.
V meste už cítiť sviatočnú atmosféru nielen na trhoch pri vysvietenom stromčeku, ale atmosféru dopĺňa aj výzdoba Hlavnej ulice. Z našej prvej vianočnej ankety vysvitlo, že Košičania sú štedrí a plánujú minúť na dary pre príbuzných pomerne vysoké čiastky. Preto sme sa v ďalšej ankete pýtali, či už majú pripravené vianočné darčeky, alebo ich kupujú na poslednú chvíľu.