Dezinformačné weby majú na svojich príspevkoch viac reakcií ako seriózne portály
Stránky na sociálnej sieti Facebook a webstránky s pochybným obsahom majú viac interakcií na svojich príspevkoch ako mainstreamové spravodajské portály.
Vyplýva to z analýzy Globsecu (nepolitická mimovládna organizácia – pozn. red.), ktorý monitoroval 601 zdrojov z Facebooku a webových stránok v kontexte predvolebnej kampane za október a november.
[ad][/ad]Spochybňovanie volebného procesu
Analytici hovoria, že tak ako pri prezidentských voľbách, tak aj pri kampani k parlamentným voľbám dochádza k spochybňovaniu samotného volebného procesu. V príspevkoch sa podľa nich naznačuje, že celé voľby sú nejakým spôsobom zmanipulované.
„Najčastejšie spomínanými údajnými vinníkmi tejto manipulácie sú mimovládne organizácie a predvolebné prieskumy verejnej mienky,“ uvádzajú analytici.

Priemerný výtlak z desiatich najpopulárnejších príspevkov na stránkach na Facebooku dosiahol 1 512 interakcií. Web stránky publikujúce problematický obsah, ako sú klamstvá, hoaxy, dezinformácie, sa umiestnil na druhom mieste s priemerným počtom 967 reagovaní, vyplynulo ďalej z analýzy.
Tradičné mainstreamové média sa ocitli na treťom mieste a mali priemerne za článok 861 interakcií. Na štvrtom mieste sa podľa analýzy Globsecu ocitli otvorené skupiny na Facebooku, ktoré zdieľajú problematický obsah.
„V skupinách na Facebooku sme zistili, že sú indivíduá, ktoré zdieľajú ten istý typ obsahu tým, že to prezdieľavajú vo viacerých skupinách. V tých skupinách je síce ten výtlak malý, ale postupne sa to nazbiera a častokrát tento post môže mať aj tisíc interakcií,“ uviedla výskumná analytička Miroslava Sawiris.
Pochybný obsah
Podotkla tiež, že prieskum ukázal, že naratívy o manipulácii volieb zo strany mimovládnych organizácii sa najintenzívnejšie šíria v otvorených skupinách s pochybným obsahom na sociálnej sieti. „Výtlak dezinformačných stránok je naozaj výrazný na celú populáciu,“ povedala Sawiris.
V celkovom výtlaku monitorovaných stránok vedú v počte reakcií spravodajské portály, poznamenala Sawiris. Majú 43 percent z celkového počtu interakcií. „Je to aj preto, lebo produkujú oveľa viac obsahu, aj keď s menším priemerným počtom interakcií, ktoré nazbierajú za celé obdobie,“ vysvetlila analytička.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
V metropole východu vyhlásili v noci z piatka na sobotu prvý kalamitný stupeň v súvislosti s nepriaznivou poveternostnou situáciou.
Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Majo Porvažník a kandidát na primátora Košíc Martin Mudrák dnes spoločne oznámili spustenie crowdfundingovej kampane na Donio na podporu ich spoločného projektu „Žeby dobre bolo“. Ide o prvú komplexnú a profesionálnu víziu, ktorej cieľom je zmeniť Východné Slovensko a Košice z prežívajúceho regiónu na miesto európskeho významu.