Diaľnica D1 Budimír – Bidovce skompletizuje obchvat
Výstavba diaľnice Budimír – Bidovce v okrese Košice – okolie začne ešte tohto roku. Uviedol to v pondelok na tlačovej besede v Košiciach generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt. Do roku 2021 by sa mali pri Košiciach postaviť dva nové diaľničné úseky – D1 Budimír – Bidovce s predpokladaným koncom výstavby v roku 2020 a úsek rýchlostnej cesty R2 Košice – Šaca – Košické Oľšany s predpokladaným koncom výstavby v roku 2021. Obidva úseky v celkovej dĺžke približne 40 km budú financované z eurofondov a štátneho rozpočtu vo výške okolo pol miliardy eur.
Úseky na seba nadväzujú a skompletizujú juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí Košice od tranzitu na všetky strany – smerom na Ukrajinu, Maďarsko, Prešov i Rožňavu. Róbert Auxt ešte v prvej polovici júna tohto roku vydal príkaz na obnovenie výkupu pozemkov pod úsekom Košice, Šaca – Košické Oľšany. Výkup zastavilo bývalé vedenie NDS, vykúpiť zostáva asi dvanásť percent pozemkov.
Najnižšia ponuka vyhrala súťaž
„Vyhodnotili sme súťaž na výstavbu úseku D1 Budimír – Bidovce. Dostali sme päť cenových ponúk, obálky sme za prítomnosti médií otvárali v máji. Najnižšiu cenu ponúkla spoločnosť Skanska SK, ktorá chce diaľnicu s dĺžkou 15,46 kilometra postaviť za 197,44 milióna eur. Komisia, ktorá ponuky vyhodnocovala, najnižšiu ponuku akceptovala,“ konštatoval Róbert Auxt.
Pripomenul, že predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 209,39 milióna eur, cena vygenerovaná v súťaži je nižšia. Všetky ostatné stavebné spoločnosti predložili vyššie cenové ponuky, ako bola predpokladaná hodnota zákazky. Očakáva, že do niekoľkých týždňov podpíše NDS s víťazným uchádzačom zmluvu.
„Prvé práce, archeologický prieskum a príprava staveniska, by sa mohli začať niekedy v novembri. Všetko je pripravené, máme stavebné povolenie, stavebnú dokumentáciu, čakáme len na harmonizáciu štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA),“ vysvetlil Auxt. Na doložke vplyvov EIA už pracujú, no konečné rozhodnutie nezávisí od NDS alebo ministerstva dopravy, ale od rezortu životného prostredia. Principiálne ide o vec, ktorú si vyžaduje Európska únia. Postup by mohlo zabrzdiť aj vznesenie námietky niektorým z neúspešných uchádzačov.


Diaľnica skompletizuje obchvat
Diaľnica D1 Budimír – Bidovce od Budimíru po križovatku s rýchlostnou cestou R2 v Košických Oľšanoch bude po dobudovaní rýchlostnej cesty R2 tvoriť juhovýchodný obchvat mesta Košice. Úsek pokračuje priamo za diaľnicou D1 Prešov, západ – Budimír. Mesto Košice je napojené na diaľnicu v križovatke Budimír, ďalšie napojenie bude v križovatke Hrašovík pri obci Košické Oľšany, kde sa napojí aj rýchlostná cesta R2. Úsek končí v križovatke Bidovce napojením na ďalší úsek D1 Bidovce – Dargov.

Súťaž vyhlásia kvôli vysokým cenám
„Súťaž na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany vyhlási NDS do konca roka. Prioritne sa sústredíme na úsporu financií a hlavne času. Naším najväčším záujmom je, aby sa stavať začalo čo najskôr,“ konštatoval Auxt. Koncom júna NDS zrušila súťaž na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie pri rýchlostnej ceste R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany s predpokladanou hodnotou zákazky 5,3 mil. eur pre neúmerne vysoké cenové ponuky. Súťaže sa zúčastnili iba dvaja uchádzači. Jeden ponúkol cenu 6,87 mil. eur a druhý 7,39 mil. eur, čo bolo viac o 29,67 %, respektíve o 39,57 % oproti predpokladanej hodnote zákazky. Celkový predpokladaný náklad na tento úsek R2 je 240 miliónov eur.
„Aby sme ušetrili čas, hovoríme o úspore roka až roka a pol, súťaž na zhotoviteľa vyhlásime v žltom FIDIC. Znamená to, že nemusíme ísť do novej súťaže na projektovú dokumentáciu, pretože tú si vypracuje samotný zhotoviteľ. Okrem času by sme takto mali ušetriť aj finančné náklady. Súťaž by sme chceli uzavrieť v roku 2017, v roku 2018 by sa mohlo začať stavať a pri predpokladanej dobe výstavby troch rokov by juhovýchodný obchvat Košíc mohol byť dokončený v roku 2021,“ povedal Auxt. Dodal, že veľkým prínosom danej stavby je priame napojenie spoločnosti U.S. Steel Košice na diaľničný komunikačný systém Slovenskej republiky.
Vybudovaním rýchlostnej cesty R2 v danom úseku dôjde k prepojeniu s úsekom rýchlostnej cesty R4 v úseku Košice – Milhosť a diaľnicou D1 Budimír – Bidovce. Takto sa zabezpečí ucelený cestný ťah z hranice Slovenska a Maďarska.
(SITA)
Foto: NDS
Odporúčané články
Sviatočná atmosféra v Košiciach je v plnom prúde. Prinášame veľký prehľad podujatí, ktoré sú organizované až do januára nielen na jednotlivých trhoch v Košiciach. Pozrite si, ktorý koncert či detské vystúpenie by sa oplatilo navštíviť v predvianočnom čase.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Európsky parlament a členské štáty Európskej únie sa v stredu dohodli na zákaze dovozu všetkého ruského zemného plynu do EÚ najneskôr do jesene 2027. Dohoda predstavuje kompromis medzi členskými štátmi a Parlamentom, ktorý požadoval skoršie zavedenie zákazu.
