Do cementární v Turni nad Bodvou sa vozí aj odpad z Talianska
Na územie Slovenskej republiky sa v roku 2019 doviezlo vyše 300-tisíc ton zahraničného odpadu.
Ako informoval Csaba Czompoly z Iniciatívy PRO NATURO, časť z neho skončila aj v cementárni v Turni nad Bodvou.
„Sme hlboko znepokojení informáciou, že pomerná časť odpadu prúdiaca do nášho regiónu pochádza aj z epicentra ochorenia COVID 19 z Talianska. Existuje riziko, že tento odpad, ktorý sa pred prepravou tepelne neupravuje môže byť zdrojom nákazy miestneho obyvateľstva,“ uviedol Czompoly.
[ad][/ad]Znamená to zvýšené riziko?
V tejto súvislosti zverejnila iniciatíva výzva pre Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky.
„Máme dôvod sa obávať, či tento výrobný podnik v súčasnosti zásadným spôsobom neohrozuje zdravie obyvateľstva v jeho okolí. Do cementárne v Turni nad Bodvou sa totiž dováža odpad zo zahraničia. Okrem odpadu z Rakúska, Maďarska a Slovinska sa odpad do Turne dováža aj z aktuálneho európskeho epicentra COVID 19 z Talianska. Je tento odpad pred jeho dovozom na územie Slovenskej republiky upravovaný tak, že je vylúčená jeho kontaminácia korona vírusom spôsobujúcim ochorenie COVID 19? Nemôže manipulácia s takýmto odpadom na území Slovenskej republiky v tomto čase znamenať zvýšené riziko infikovania obyvateľov Slovenskej republiky korona vírusom spôsobujúcim ochorenie COVID 19?“ ozrejmil Czomapoly.
Nie je to ojedinelý prípad
Situácia v Turni nad Bodvou nie je podľa Iniciatívy PRO NATURO ojedinelá. Najväčšie objemy odpadu zo zahraničia sa podľa údajov zverejnených Ministerstvom životného prostredia SR vozia do cementární v Rohožníku, Ladcov, Horného Sŕnia a spomínanej Turne nad Bodvou. Odpad sa dováža z Talianska, Rakúska, Maďarska, Chorvátska, Slovinska, Nemecka, Belgicka, Švajčiarska a Českej republiky.
Na Slovensko sa takto podla iniciatívy ročne dovezie vyše 300-tisíc ton odpadu zo zahraničia, ktorý môže byť kontaminovaný.
Žiadajú preverenie
„V kontexte súčasnej situácie žiadame kompetentné orgány, aby preverili, či predmetný odpad nepochádza z oblastí, ktoré sú postihnuté ochorením COVID 19, s ktorým Slovensko bojuje už niekoľko týždňov. Na základe týchto zistení zároveň žiadame Ministerstvo životného prostredia na čele s novým ministrom Jánom Budajom, aby prostredníctvom Inšpekcie životného a Hlavným hygienikom SR preverilo jeho bezrizikovosť z hľadiska možnej kontaminácie korona vírusom spôsobujúcim ochorenie COVID 19,“ uzavrel Czompoly.
Zároveň žiadajú ministerstvo, aby v súvislosti s pandémiou dočasne pozastavilo dovoz nového odpadu zo zahraničia až do doby, kedy budú tieto výsledky známe.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a.s. informuje cestujúcu verejnosť o mimoriadnej výluke električkovej dopravy na rýchlodráhe v úseku Pereš – Vstupný areál U.S.Steel z dôvodu nevyhnutného orezu stromov.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.