Doležal privítal obnovenie výstavby diaľnice

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal privítal dohodu o plnom obnovení stavebných prác na výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať.
„Pre mňa je dôležité, že sa na stavbu vrátil život a pokračuje sa vo výstavbe. Nebolo to jednoduché, raz o tom napíšem pamäti,“ povedal Doležal k situácii na problematickej, päť rokov meškajúcej diaľničnej stavbe na Liptove.
Výstavba takmer 15-kilometrového diaľničného obchvatu Ružomberka bude po niekoľkých mesiacoch zníženia intenzity prác pokračovať naplno. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., sa na ich pokračovaní už v plnom nasadení dohodla so zhotoviteľom stavby, zároveň naďalej platí aj zmluvný termín ukončenia stavby koncom roka 2023.
„Rokovania boli náročné, ale riešenie sme našli a môžeme oznámiť, že na stavbe sa bude pokračovať v plnom režime a bude dýchať svojim životom tak, ako všetky stavby, ktoré NDS buduje,“ potvrdil nedávno predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko. Do konca roka by sa podľa neho malo dospieť aj k dohode o konečnej cene stavby. Počas výstavby tohto úseku sa vyskytli nepredvídateľné skutočnosti, ktoré treba vyjadriť aj finančne. Tunelu Čebrať chýba k prerazeniu ešte približne 45 metrov v južnej rúre a 125 metrov v severnej rúre. „Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť do dvoch-troch mesiacov,“ očakáva Jacko.
Zhotoviteľom stavby liptovského úseku diaľnice D1 na základe zmluvy ešte z novembra 2013 je združenie stavebných spoločností OHLA ŽS, a. s., Brno a Váhostav – SK, a. s., Bratislava. Diaľnicu mali vybudovať pôvodne za 227 mil. eur bez DPH do roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov. To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny, medzitým sa zvýšili ceny stavebných materiálov a prác. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez DPH.
Zdroj: SITA, be;su
Odporúčané články

Len nedávno sme na facebookovej stránke KOŠICE: DNES zdieľali video, v ktorom na Hlavnej ulici tancovali mladí Košičania a Košičanky. Táto udalosť je už roky neoddeliteľnou súčasťou májových dní v našom meste. Tanečníci mali na sebe oblečené tričká s farbami žltá a modrá, čo množstvo ľudí v komentároch pod príspevkom prijalo negatívne. Tieto farby sa totiž často spájajú s podporou Ukrajiny avšak pravdou je, že táto farebná kombinácia je aj oficiálnou súčasťou identity mesta Košice už roky.

Ako informovalo mesto Košice, o výsadbu sa postarala Správa mestskej zelene v Košiciach, realizovaná bola v rámci projektu „Zeleň pripravená na klimatické zmeny“.

Vyplýva to z odborných záverov pracovnej skupiny prezentovaných na ostatnom mestskom zastupiteľstve. Pracovnú skupinu zriadilo mesto Košice, a tvorili ju zástupcovia odborných referátov mesta Košice, Správy mestskej zelene, Archívu mesta Košice, Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) a Okresného úradu. Ako sa ďalej uvádza v odborných vyjadreniach, symboly, ktoré sú na pomníku použité od jeho vzniku v roku 1945, sú autentickou súčasťou pomníka ako vojnového hrobu, a tiež ako kultúrnej pamiatky. Boli tiež zahrnuté v pôvodnom projekte kapitána E. F. Gurjanova.