Henrich Burdiga: Tržby EEI sú diskutabilné
Mesto zverejnilo výber parkovného v nových rezidentských zónach za prvé dva mesiace od spustenia nového systému. Podľa aktivistov to však nestačí na to, aby firma EEI vytvorila hoci len zdanie transparentnosti voči obyvateľom Košíc.
EEI i mesto opakovane tvrdili, že príjem z parkovného je transparentný a mesto má nad ním kontrolu. Podľa informácií z magistrátu vybrala spoločnosť EEI v júli vyše 126-tisíc eur. Z toho tvorila suma za predaj ročných rezidentských kariet 110-tisíc eur. V auguste inkasovala EEI bezmála 33-tisíc eur, z toho bol príjem za rezidentské karty 8-tisíc. Teda čisto len na parkovnom to bolo v júli 16-tisíc eur, v auguste približne 25-tisíc. Na druhej strane EEI platí mestu za prenájom parkovacích miest v rezidentských zónach, a zároveň mestu odvádza polovicu z vybratého parkovného. V júli ju to dokopy stálo vyše 9100 eur, v auguste bezmála 13 300 eur.
Na spoločnom majetku
Na zverejnené čísla reagovali aktivisti bojujúci proti spravovaniu parkovania súkromnou firmou EEI. Podľa lídra iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent Henricha Burdigu mesto predložilo nejaký sumár príjmov za parkovné a vychádza pritom z podkladov, ktoré dostalo od parkovacej firmy.
„Táto firma už toľkokrát preukázala svoju odbornosť a serióznosť, že všetko, čo vyprodukuje, vrátane nejakého reportu o tržbách, bude diskutabilné,“ myslí si Burdiga a dodáva, že kým nebude mať EEI vo všetkých parkomatoch fi škálne moduly, nebude veriť ničomu, čo bude tvrdiť o svojich príjmoch.
„Zákon síce fiškálne moduly v parkovacích automatoch nevyžaduje, ale dobrovoľne ich nainštalovať môžu. Je totiž v ich záujme preukazovať transparentne svoje príjmy Košičanom. Vzhľadom na to, že podnikajú na našom spoločnom majetku, majú minimálne morálnu povinnosť urobiť absolútne všetko pre to, aby podnikali transparentne,“ tvrdí Burdiga.
Podľa ďalšieho z aktivistov Ladislava Lörinca (Nechcem platiť EEI za parkovnaie pred blokom) zverejnené čísla svedčia o tom, že príjmy EEI z parkovania v nových zónach zrejme zatiaľ zaostávajú za očakávaniami firmy. „V ich záujme je zvýšiť platobnú disciplínu, ktorá sa zatiaľ podľa odhadov priamo od EEI pohybuje na približne 60 percentách. Určite budú tlačiť na to, aby mestská polícia donútila vodičov k lepšej disciplíne pri platení parkovného,“ myslí si Lörinc.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Európska únia pripravuje 20. balík sankcií proti Rusku, ktorý má byť hotový „do mesiaca“. Ako referuje spravodajský web Kyiv Independent, povedal to v nedeľu ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Ako sme nedávno informovali, v Mestskej časti Západ sa rozmohli prípady vykrádania áut. Počet vlámačiek stúpol až štvornásobne a šíria sa dohady, že by to mohli mať na svedomí organizované skupiny. Oslovili sme starostu MČ Západ Marcela Vrchotu s otázkami, kedy by mohli začať dohliadať na bezpečnosť v rizikových oblastiach žandári aj ako sa dá predchádzať ďalším podobným prípadom.

