Hrozbu štrajku v DPMK poslanci neodstránili
AKTUALIZOVANÉ
Poslanci mestského zastupiteľstva v Košiciach mali dnes prerokovať Východiská pre tvorbu koncepcie rozvoja Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) na roky 2019 – 2023.
Poslanci však dostali materiál na rokovanie tesne pred začiatkom zastupiteľstva. Hneď v úvode sa za neskoré doručenie ospravedlnil primátor Jaroslav Polaček (nezávislý). „Nebolo v našich silách tento materiál spracovať skôr. Keďže 1. júla sa mám stretnúť so zamestnancami DPMK, chceli sme ho teraz predložiť poslancom. Som rád, že materiál je na svete. Hovorí sa v ňom o komplexnom fungovaní podniku.“
[ad][/ad]Prezentácia v skratke
Materiál v skratke prezentoval generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák. V sále bolo približne 20 odborárov z DPMK, ktorí očakávali najmä informáciu o zvyšovaní platov a dofinancovaní podniku.
Podľa Padyšáka zamestnanci už teraz dostávajú niektoré benefity, ako je dochádzkový bonus, lístky na nápoje v rámci pitného režimu, zvýšený príspevok na poistenie a aj lepšiu právnu ochranu. „Predpokladom na naplnenie všetkých vízií je zavedenie novej tarify s účinnosťou od 1. septembra 2019 a schválenie pripravovaného príspevku od mesta vo výške 300-tisíc eur,“ uviedol.
Podľa novej mzdovej politiky v DPMK by mal vodič v pretržitom cykle od 2. polroka 2019 zarábať o 99 eur viac, jeho mzda teda stúpne z terajších 1 010 eur na 1 109 eur a v roku 2022 by mala priemerná mzda dosiahnuť 1 196 eur. Vodiči v nepretržitom cykle by si mali ešte tento rok prilepšiť o 33 eur, teda z terajších 1 130 eur na 1 163 eur. V roku 2022 by mali zarábať 1 256 eur. Viac by mali dostávať aj údržbári, ktorí teraz majú v priemere mzdy vo výške 975 eur. Ich mzda ešte tohto roku vzrastie na 1 045 eur a do roku 2022 by sa mala pohybovať okolo sumy 1 128 eur.
Chcú aj modernizovať
Riaditeľ DPMK upozornil aj na to, že v podniku je veľké množstvo nepotrebných náhradných dielcov. „Mali by sme ich objednávať po logických skupinách a hlavne adresne. Taktiež musíme urobiť analýzu zmlúv a aktualizovať denníky poskytovaných služieb.“ Pristavil sa aj pri čistení sedadiel v autobusoch a električkách a uviedol, že namiesto toho, aby za túto činnosť platili externú firmu, využívajú vlastné kapacity umývacieho centra.
Dopravný podnik plánuje v budúcom roku začať s modernizáciou údržbovej základne, odbavovacieho systému v autobusoch či dopravného dispečingu. Od roku 2021 plánuje aj nákup autobusov a električiek. V budúcom roku chce začať s obnovou trolejbusovej infraštruktúry. Nákup nových trolejbusov je plánovaný v roku 2023. Zároveň predložil návrh na možnosti zvýšenia cestovného.
Nespokojnosť poslancov
Návrh na rozvoj dopravného podniku vyvolal diskusiu. Poslankyňa Lenka Kovačevičová (nezávislá) medzi prvými reagovala na neskoré doručenie tohto materiálu. „Nedali ste nám čas na jeho preštudovanie. V materiáli je mnoho informácií a podľa mňa je to neúcta k poslancom, keďže ide o strategický dokument.“
Viliam Knap (nezávislý) uviedol, že on mal na preštudovanie ani nie 10 minút. „Aj zamestnanci podniku očakávajú predstavenie konkrétnej pomoci, nepotrebujú počúvať vízie. Materiál by mal ísť najprv na prerokovanie do komisie dopravy, potom do jednotlivých klubov, a až tak by sa mal dostať do zastupiteľstva, aby sme ho mohli schváliť, ak bude kvalitný.“
Podľa Jozefa Filipka (SaS, KDH, SMK-MKP, NOVA, OKS) je materiál dobrým východiskom aj v nasledujúcich rokoch. „Ak mesto dofinancuje výkony DPMK, treba hľadať aj ďalšie zdroje, čím môže byť zvýšenie tarify. Dvanásť rokov sme ju nemenili a tento stav je neudržateľný.“
Michal Djordjevič (nezávislý) upozornil, že dnes už existuje viacero spôsobov cestovania v meste. „Máme tu bikesharing, carsharing, pribudnú o chvíľu zdieľané motocykle. Žiadam vypracovať analýzu, či po zvýšení cestovného bude vôbec ešte niekto cestovať MHD.“
[ad2][/ad2]Stretnú sa 4. júla
Mestské zastupiteľstvo nakoniec schválilo uznesenie, v ktorom zobralo na vedomie predložený materiál o DPMK, odporúčalo generálnemu riaditeľovi pokračovať v kolektívnom vyjednávaní a žiadalo primátora predložiť nový návrh tarify DPMK s účinnosťou od 1. septembra. Poslanci zároveň schválili termín mimoriadneho mestského zastupiteľstva, ktoré sa bude zaoberať rozvojom DPMK – opäť sa stretnú 4. júla.
Ako pre TASR povedal predseda Základnej odborovej organizácie vodičov MHD pri DPMK Ivan Horváth, MsZ by nemalo byť pôdou pre kolektívne vyjednávanie. Podľa jeho slov sa o konkrétnych sumách, ktoré návrh obsahoval, dozvedeli prvýkrát práve na stredajšom zasadnutí zastupiteľstva. „Musíme si sadnúť, prepočítať a hlavne sa spýtať na názor zamestnancov, ktorých zastupujeme,“ uviedol. Štrajkové výbory majú zasadnúť do konca tohto týždňa, následne plánujú stretnutie so zamestnancami DPMK aj s vedením spoločnosti. Odborári zdôraznili, že štrajková pohotovosť naďalej trvá. „Hrozba ostrého štrajku je tu stále, určite vo väčších intenciách ako doteraz,“ dodala predsedníčka Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri DPMK Andrea Vindišová.
[article slug=”pribudnut-maju-nove-vozidla”][/article]
Čítajte aj:
- Súd odborárom DPMK nezakázal štrajkovať
- DPMK štrajkuje!
- Odborári DPMK zostávajú v štrajkovej pohotovosti
[ad3][/ad3]
Odporúčané články
Minulý týždeň zasahovala hliadka Mestskej polície mesta Košice (MsP) pri obchodnom centre v mestskej časti Košice Nad jazerom. Prípad sa týkal neoprávneného vyberania šatstva z boxu na použité odevy a krádeže tovaru z miestnej predajne.
Košický primátor Jaroslav Polaček má preskúmať možnosti premiestnenia alebo odstránenia Pamätníka vojakov Sovietskej armády na Námestí osloboditeľov. Dovtedy je prioritou trvalé odstránenie symbolov komunizmu, ako kosák a kladivo, ktoré sa na pomníku nachádzajú. Rozhodlo o tom mestské zastupiteľstvo na svojom utorkovom rokovaní, kde poslanci schválili príslušné uznesenie.
Slovenské pamiatky a ikonické budovy v stredu 20. novembra nasvietia namodro. Pripoja sa tak k iniciatíve UNICEF pri príležitosti osláv Svetového dňa detí. Ako informuje Michal Biznár z UNICEF, cieľom iniciatívy, ku ktorej sa slovenské pamiatky a budovy pripoja po druhýkrát, je pripomenúť záväzok chrániť práva každého dieťaťa.