„Influencer“ Polaček propaguje súkromné prevádzky
Bude tomu mesiac, odkedy sa zatvorila väčšina stravných prevádzok, kaviarní či služieb. V snahe pomôcť sa košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) snaží na sociálnych sieťach podporiť a spropagovať rôzne gastroprevádzky, ktorým sa v dnešných časoch podniká ťažšie. Nezištná aktivita je však možno v kolízii s ústavným zákonom, podľa ktorého sa verejný funkcionár nesmie podieľať na reklame.
Facebookový profil Jaro Polaček má takmer 8-tisíc sledovateľov, na Instagrame je ich takmer 9-tisíc. Okrem informácií o chode mesta sa môže sledovateľ z profilov dozvedieť aj niečo viac zo zákulisia fungovania magistrátu či súkromného života primátora.
Polačekov „influence“
Odkedy sa pre nariadenie vlády zatvorili v meste takmer všetky prevádzky a kaviarne, košický primátor využíva svoj „influence“ (vplyv) a vyzýva svojich sledovateľov, aby v ťažkých časoch podporili svoje obľúbené reštaurácie a zariadenia.
„Ak im nepodáme pomocnú ruku, hrozí im kolaps. Ja si teraz každý deň objednávam jedlo do práce. Snažím sa reštaurácie meniť. Toto je to jediné, čo vieme urobiť, aby sme sa po kríze mohli s priateľmi do ich podnikov opäť vrátiť,“ píše sa v popise fotografie, na ktorej Polaček konzumuje pizzu. V príspevku je aj označená prevádzka, z ktorej bolo jedlo objednané.
[ad][/ad]Reklama pre Mariku či pojazdnú kaviareň
Takto tiež urobil reklamu svojej kaderníčke Marike či sieti reštaurácií s hamburgermi, ktorú označil vo fotke objednaného jedla na instagram „story“. Naposledy to bola séria fotografií v kaviarni, kde Polaček pózuje aj s balíkmi kávy z kaviarne a opäť v príspevku označil konkrétnu prevádzku.
Viacerí komentujúci propagačnú aktivitu primátora chvália, no mestský poslanec Zdenko Lipták (nezávislý) Polačeka upozornil, že koná v rozpore s ústavným zákonom o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov. Verejný funkcionár totiž nesmie používať svoju osobu, meno, fotku, podpis alebo zvukový záznam na reklamu.
„Ak je pre vás zákon trhací kalendár, tak potom sorry. Aj preto je Slovensko tam, kde je. Predstavte si, že vy budete mať obchod a primátor urobí reklamu, ale vašej konkurencii cez ulicu. Bude sa vám to páčiť?“ zareagoval Lipták na komentujúcu, ktorá sa zastávala aktivít primátora.
Primátor: Budem v tom pokračovať
Polaček si z poslancovej kritiky nič nerobí a vníma to ako ďalšiu reklamu. „Snažím sa tak poukázať na to, aby sme sa spojili, a ak je to možné, pomohli. Prekvapilo ma, že aj takéto moje aktivity niekomu môžu vadiť, ale na druhej strane je to aj dobré. Takto moju myšlienku šíria ďalej. Teší ma, že sa ku mne začínajú pripájať aj viaceré osobnosti Košíc, aby pomohli,“ uviedol primátor Košíc pre KOŠICE:DNES.
V propagovaní firiem a podnikateľov mieni pokračovať aj naďalej. „Aj naďalej budem rád tvárou každého košického živnostníka a podnikateľa, ktorý v súčasnosti kvôli koronavírusu bojuje o svoje prežitie. Každé takéto zachránené pracovné miesto bude spoločným úspechom nás všetkých,“ dodáva Jaroslav Polaček.

Príspevky zo sociálnych sietí primátora sme ukázali aj advokátovi Romanovi Frnčovi. Podľa jeho názoru označenie konkrétnych prevádzok na fotkách už hraničí s reklamou.
Podľa zákona je reklama predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou, s cieľom uplatniť produkty na trhu.
„Je to na diskusiu. Ak by sme sa držali textu zákona, tak ide o reklamu. Je však reklamou, ak uvediem, že som si objednal hamburger z konkrétnej reštaurácie? Ale ak odporučím – objednávajte si hamburger len z tejto reštaurácie, lebo ich majú najlepšie, tak to už je reklama,“ hovorí R. Frnčo s tým, že konkrétny výklad zákona v tomto prípade je na posúdení komisie a následne prípadne Ústavného súdu.
„Dá sa to robiť aj tak aby to nebolo reklamou, a neoznačovať konkrétne prevádzky. Vo všeobecnosti však ide o starú známu tému, ktorá nie je jasne dotiahnutá a boli v nej riešení už aj iní politici,“ dodáva advokát.
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Výber vianočného darčeka pre muža by mal v sebe spájať funkčnosť, technológiu alebo praktické využitie v rámci voľnočasových aktivít. Či už ide o darček pre partnera, otca alebo syna, vhodná voľba spája kvalitu spracovania a súčasné trendy.
S prvými zmenami počasia prichádza aj prezúvanie letných pneumatík na zimné. Vodiči všetkých vozidiel sú povinní prejsť na používanie zimných pneumatík za presne stanovených podmienok. Za nedodržanie tohto predpisu hrozí motoristom mastná pokuta.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.