Kedy ich opravia?
Historické vagóny Detskej železnice, ktoré ešte v polovici augusta pri nehode poškodila vodárenská cisterna, pred časom odtiahli na opravu. Tá bude trvať niekoľko mesiacov.
Starší služobný vozeň „Janko“ previezli do prenajatých priestorov Detskej železnice v Košiciach, opravovať ho bude špecializovaná firma. „Keďže je národnou kultúrnou pamiatkou, bude takto nablízku aj pamiatkarom, keby bolo potrebné niečo konzultovať,“ povedal nám riaditeľ Detskej železnice Ľubomír Lehotský.
Druhý zničený vagón pribudol do vozového parku koncom minulého roka. Ide o krytý vozeň s vykurovaním, ktorý doviezli zo Švajčiarska. „Oprava je oveľa náročnejšia, bol prevezený do železničných dielní v rumunskom mestečku Criscior, kde majú veľké skúsenosti s opravami úzkorozchodných vagónov z celej Európy,“ dodal Lehotský.
[ad][/ad]Čakanie na poisťovňu
Práce na vagónoch by mali trvať od dvoch do štyroch mesiacov, s opravami sa však ešte nezačalo. „Už sa to začína pomaly hýbať, z poisťovne sme dostali prvé informácie a aj prvú úhradu za opravu poškodenej koľaje,“ vysvetlil Lehotský. Oprava koľaje stála päťtisíc eur.
Odhadovaná cena za všetky opravy by nemala presiahnuť sumu 60- až 70-tisíc eur. „Veríme, že sa veci po takmer troch mesiacoch konečne rozbehnú a do začiatku sezóny už budú oba vagóny pripravené na jazdu,“ dodal.
Aby predišli riziku a možným škodám pri ďalších dopravných nehodách, posunuli vagóny, ktoré stáli na odstavnej koľaji pod rizikovým úsekom cesty, bližšie k stanici Čermeľ.
Zbierka na opravu
Detská železnica zverejnila v októbri na svojej stránke na Facebooku prosbu o podporu. Ľudia môžu formou sms v hodnote dvoch eur prispieť na opravu vagónov.
„Nuž, každý zázrak trvá tri dni, a tak po vlne solidarity a podpory v médiách a na sociálnej sieti aj toto nadšenie opadlo. Napriek tomu sme obdržali niekoľko menších finančných darov, či už prostredníctvom sms, alebo príspevkom na účet,“ dodal Lehotský. Celková suma podľa jeho informácií neprekročila niekoľko sto eur.
[article slug=”v-cermeli-havaroval-kamion-zasiahol-vagony-detskej-zeleznicky”][/article] [ad2][/ad2]Odporúčané články
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Učinili tak na mimoriadnom rokovaní v piatok popoludní. Na základe schválenej dohody zaniknú všetky doterajšie vzájomné sporné i nesporné nároky medzi samosprávou a spoločnosťou, ktoré sa týkajú užívania priľahlého areálu pri Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE, predtým Mestská krytá plaváreň Košice).