Klíma vraj spomaľuje autobusy MHD
Aj toto leto sa v horúčavách museli Košičania popasovať s neúnosnými teplotami v autobusoch či električkách. Pri vonkajšej teplote vyššej ako 25 stupňov a teplote v kabíne vodiča nad 28 stupňov Celzia, je povinnosťou šoférov jazdiť so zapnutou klimatizáciou. Tá sa ale nachádza len v približne jednej tretine vozidiel, ktoré má DPMK v prevádzke.
Zapnutá klíma však dáva niektorým autobusom poriadne zabrať, čo spôsobuje vrásky na čele nielen cestujúcim, ale najmä vodičom.
Problémové SOR-ky
S takýmito problémami sa údajne potýkajú autobusy značky SOR, ktorých po Košiciach jazdí niekoľko desiatok. ,,DPMK neeviduje takéto problémy týkajúce sa poklesu výkonu motora pri zapnutej klimatizácii. Autobusy prechádzajú prísnymi testovacími procesmi, ktoré takýmto problémom predchádzajú. V spomínaných autobusoch SOR, ako aj v iných typoch, sú použité obdobne výkonné motory, ktoré disponujú dostatočným výkonom, aby aj takéto záťažové situácie zvládli,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. Viacerí vodiči DPMK však tvrdia presný opak. ,,Aby bola klíma počas horúčav v autobuse účinná, musí byť pri pravidelnom otváraní a zatváraní dverí zapnutá na maximum. V týchto autobusoch zapnutá klíma dokáže dosť drasticky znížiť výkon a naopak, zvýšiť spotrebu motora. Autobusy potom majú problém vyjsť do kopca, v tom lepšom prípade im to trvá pridlho. Mne dokonca pre to dávnejšie aj horel autobus,“ povedal nám jeden z nich.
Predmet sporov
Čo sa električiek týka, zo 140, ktoré sú v Košiciach, nemá klimatizáciu ani jedna. Podľa DPMK preto, že časté otváranie dverí na zastávkach, ktoré sú relatívne blízko seba, veľmi znižuje jej účinnosť. Väčšina nedávno nakúpených autobusov značky SOR má buď rovnaký, alebo ešte väčší počet dverí ako električky. A je v nich aj klimatizácia.
Nie všetci cestujúci sú však s klimatizovanými spojmi spokojní. Chladný vzduch totiž môže spôsobovať problémy pri rôznych alergiách. Zdravotné ťažkosti môžu zapríčiniť aj teplotné rozdiely. Podľa Karaffovej časť cestujúcich si klimatizáciu v MHD vyžaduje, časti cestujúcich prekáža. Vodiči tak častokrát počúvajú pri fungujúcej klimatizácii sťažnosti, že je vo vozidle zima. Niektorí pasažieri neváhajú okno zabezpečené proti otvoreniu násilím vypáčiť a znefunkčniť klimatizáciu vo vozidle.
S klímou či bez
Či bude v budúcnosti DPMK nakupovať vozidlá s klímou alebo bez nej, nie je známe. Konkrétne požiadavky na ich vybavenie budú pri verejnom obstarávaní definované v súťažných podmienkach. ,,Vzhľadom na negatívne praktické skúsenosti s prevádzkou klimatizácie v autobusoch, sťažnosti cestujúcich a technologicko-finančnú náročnosť DPMK prípadný ďalší nákup vozidiel s klimatizáciou prehodnotí,” dodala Karaffová.
Matúš Pačinda
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ bolo zaradené medzi tri najinšpiratívnejšie podujatia Slovenska za rok 2024.
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.
Zoologická záhrada v Košiciach po šiestich dňoch opäť privítala návštevníkov. Uzavretá bola pre rozsiahle škody, ktoré v areáli spôsobila kalamita ťažkého mokrého snehu. Ten priebežne vyvracal stromy v rôznych častiach zoo a znemožnil bezpečný pohyb verejnosti.