Košice hostili unikátnu akciu: Po letiskovej dráhe sa preháňali elektromobily
V piatok svišťali na košickom letisku gumy štvorkolesových tátošov. Nikto však necítil benzín. Svišťali tam totiž elektromobily. Na jedinej slovenskej zastávke ich predstavila RWE Go & See Tour. Na niekoľkých prémiových značkách si záujemcovia mohli skúsiť, kam pokročil vývoj vozidiel na elektrický pohon. Popri superšportiaku Fisker Karma či Tesle Roadster na letisku jazdili aj „ľudovejšie“ modely, napríklad Golf alebo Kia Soul. Prajné mesto Na nevyužívanej letiskovej ploche vyniklo najmä pozoruhodné zrýchlenie elektrovozidiel. „Chýba tomu pach benzínu, ale akcelerácia je naozaj ohromná,“ zhodnotil rally jazdec Jozef Béreš ml., ktorý predviedol svoje jazdecké umenie. Na 3-tisíc km dlhej trase z Ľubľany do Essenu sa Košice ocitli ako jedno z miest, ktoré praje tomuto projektu. V meste máme 17 elektromobilov, dve nabíjacie stanice a v mestskej hromadnej doprave jazdí päť elektrobusov. Novinkou by mohlo byť avizované bezplatné parkovanie v meste pre všetky elektromobily od roku 2016. Úžasné ticho Luxusný športiak si vyskúšal aj primátor Richard Raši: „Mám úžasný pocit z jazdy, výborné zrýchlenie, pohodlie… Úžasné je aj to ticho v elektromobile. Ale viem, že určitú hlučnosť by mali mať v budúcnosti nastavenú.“
Výhody elektromobility
Elektrické autá neprodukujú kysličník uhličitý, sú tiché a náklady na prejdenie 100 km sú štyri až päťkrát nižšie ako pri konvenčných pohonoch. Predovšetkým v oblasti mestskej mobility má elektrický pohon najväčší potenciál. Až 80 percent jázd v Európe je totiž do 40 km, čo je ideálne aj vzhľadom na dojazd vozidiel.Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a.s. informuje cestujúcu verejnosť o mimoriadnej výluke električkovej dopravy na rýchlodráhe v úseku Pereš – Vstupný areál U.S.Steel z dôvodu nevyhnutného orezu stromov.
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.