Košické súdy by mali nakupovať spoločne
Nakupovanie pravidelne používaných tovarov každým súdom zvlášť vedie k plytvaniu verejnými prostriedkami. Transparency International Slovensko (TIS) k tomuto tvrdeniu ako príklad uvádza košický súd.
Mimovládna nezisková organizácia zozbierala údaje o nákupe tonerov do tlačiarní súdmi, keďže tlačia obrovské množstvo dokumentov. Aj keď nejde o veľkú položku, podľa TIS pre podobnosť súdov a ich potrieb umožňuje ľahké porovnanie efektívnosti nakladania s financiami.
„Sídlia v jednej budove, no jeden platí za taký istý toner o tretinu viac. Reč je o Okresnom súde Košice–okolie a Košice I,“ opisuje organizácia jedno zo zistení v svojom príspevku.
Konkrétne porovnala nákup dvoch druhov originálneho tonera. Prvý nakupujú na súde Košice–okolie za 108 eur, súd Košice I má v zmluve cenu 142,8 eura. Pri druhom je cena 108,46 ku 146,4 eura, teda rozdiel takmer 38 eur. Obidva súdy majú navyše rovnakého dodávateľa, košickú firmu Trolka.
Neefektívny systém
Aj toto porovnanie podľa TIS ukazuje, že dodržiavanie zákona – prieskum trhu a výzva na predloženie ponúk súdmi – ešte automaticky neznamená efektívny postup. Chybu vidí v tom, že každý súd nakupuje samostatne.
„Súdy so sídlom v jednej budove nakupujú rovnakú vec za úplne rozdielne ceny a takýto systém je preto zjavne neefektívny. Nemá zmysel, aby tovary, ktoré sa používajú naprieč celou súdnou sústavou, museli obstarávať (a najmä hľadať výhodné ponuky a spracovávať administratívu okolo toho) všetky súdy,“ tvrdí programový koordinátor TIS Samuel Spáč.
Podľa predsedu Okresného súdu Košice I Radoslava Lacka organizácia informácie, ktoré jej súd poskytol, nesprávne interpretovala. Odvoláva sa na to, že za dva roky z prvého druhu originálneho toneru zakúpili len dva kusy, z druhého žiaden.
Košický okresný súd totiž tak ako väčšina súdov nakupuje repasované tonery, ktoré sú lacnejšie. Stoja okolo 30 eur. Lacko vypočítal, že pri nákupe 103 kusov za dva roky súd takto usporil vyše dvanásťtisíc eur.
Predseda: Originály sú záloha
„Po korektnom preštudovaní materiálov je zrejmé, že Okresný súd Košice I nakupuje tonery hospodárne, efektívne a účelne. Originály sa nakupujú, len ak ide o tlačiarne a faxové prístroje v záručnej dobe, alebo v súrnom prípade, ak nie je k dispozícii repasovaný toner,“ napísal predseda súdu v reakcii zaslanej TIS.
Tvrdí tiež, že ceny tonerov sa rýchle menia, a preto niektoré súd nakupuje aj za nižšiu cenu, ako bola zazmluvnená.
Organizácia šéfovi súdu odpovedala, že pod svoj článok na webe môže doplniť vyjadrenie, že tonery za vyššiu cenu nakúpil jeho súd len minimum, ale podľa nej to nemení nič na tom, že obstarávanie na súdoch potrebuje systémové riešenie.
Ministerstvo: Obstarávať môžu centrálne
Súdy ako samostatné rozpočtové organizácie majú aj postavenie samostatných verejných obstarávateľov, ale za podmienok stanovených v zákone je možné pre ne nakupovať centrálne, vysvetľuje ministerstvo spravodlivosti.
Zabezpečovať tovary a služby pre viaceré súdy tak môže ministerstvo spravodlivosti, ale pri podlimitných zákazkách aj niektorý zo súdov v postavení centrálneho verejného obstarávateľa.
„Zo strany rozpočtových organizácií v rámci rezortu požiadavka na centrálne obstarávanie doposiaľ nebola vznesená,“ povedala hovorkyňa ministerstva spravodlivosti Alexandra Donevová.
Dodala, že napriek tomu „za účelom hospodárnosti“ ministerstvo niektorých dodávateľov vyberá centrálne, ako napríklad poštové služby či služby mobilného operátora.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.
Európsky parlament a členské štáty Európskej únie sa v stredu dohodli na zákaze dovozu všetkého ruského zemného plynu do EÚ najneskôr do jesene 2027. Dohoda predstavuje kompromis medzi členskými štátmi a Parlamentom, ktorý požadoval skoršie zavedenie zákazu.
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.