Mesto chce zatraktívniť Dolnú bránu, plánuje požiadať o nenávratný príspevok
Rekonštrukciu časti Archeologického múzea Dolná brána v spojení s audiovizuálnou prehliadkou histórie mesta plánujú Košice v rámci pripravovaného projektu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Slovenská republika – Maďarsko. Košickí mestskí poslanci na svojom tohtotýždňovom zasadnutí odobrili predloženie žiadosti o poskytnutie nenávratného finančného príspevku (NFP) na účel realizácie projektu História očami súčasnosti na oboch stranách hranice.
Cezhraničným partnerom projektu je maďarské mesto Abaújszántó, ktoré v rámci projektu plánuje obnoviť mestský kaštieľ Patay. „Dolná brána je nadčasové riešenie podzemných priestorov, ktoré tu v centre mesta máme. Podľa môjho názoru však nie sú využívané tak, ako by mali a ako to robia rôzne európske mestá, kde je to naozaj lákadlom pre turistov, návštevníkov, aj pre vlastné školy. Deti sa tam môžu vzdelávať o histórii mesta,“ povedal primátor Košíc Jaroslav Polaček.
[ad][/ad]Jednou z aktivít projektu sú stavebno-technické úpravy a mobiliár, čo zahŕňa aj povrchové úpravy stropu, stien podláh, ale aj vzduchotechniku, osvetlenie či výstavný fundus.
Virtuálna 3D prehliadka
Zvýšiť návštevnosť a atraktivitu týchto priestorov chcú napríklad využitím moderných technológií. Druhou aktivitou je tak vytvorenie virtuálnej 3D prehliadky, ozvučenie podzemia počas prehliadky, umiestnenie TV vizualizácie či spracovanie a následné premietanie krátkeho filmu o histórii mesta a rekonštrukčných prácach pri objavení Dolnej brány.
Celkové oprávnené výdavky na spoločný cezhraničný projekt predstavujú sumu 1,5 milióna eur, pričom predpokladaná celková výška výdavkov pre mesto Košice je 600-tisíc eur. Z toho je miera spolufinancovania mesta vo výške 30-tisíc eur.
„Budeme sa uchádzať aj o ďalšie granty, ktoré hľadáme. Naším cieľom nie je len zatraktívniť suterénny priestor pod Hlavnou ulicou. Je dlhodobo známe, že platňa, ktorá je nad týmto objektom, má isté chyby – to je dôvod, prečo do priestoru zateká a vznikajú rôzne poruchy,“ povedal primátor s tým, že mesto chce etapovito hľadať zdroje na opravu. „Od Dolnej brány až po križovatku Hlavná – Rooseveltova by sme opravili platňu a celý priestor sanovali. Celá takáto sanácia vrátane spodného priestoru, ktorý riešime cez NFP v hodnote tých 600-tisíc eur, je odhadovaná na úrovni okolo dvoch miliónov eur,“ dodal.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Záujem o elektromobilitu na Slovensku rastie, čo potvrdzujú aj dáta. K 29. októbru 2025 jazdilo po slovenských cestách už takmer 24 000 batériových elektromobilov (BEV). Spolu s tým sa rozširuje aj sieť verejného nabíjania, ktorá ku koncu septembra 2025 dosiahla 2 919 nabíjacích bodov. ZSE Drive výrazne prispieva k nárastu nabíjacích bodov ako aj k zmene kvality nabíjacej infraštruktúry – cielene buduje sieť ultrarýchlych nabíjačiek s výkonom nad 150 kW. Jedným z ďalších strategických bodov v sieti ZSE Drive je aj novo otvorený nabíjací HUB v OC Optima Košice, ktorý prepája vysoký výkon s každodenným komfortom zákazníka.
Študenti tvoria špecifickú kategóriu, keďže prahnú väčšinou po štýlových novinkách na trhu. Či už ide o stredoškolákov pripravujúcich sa na maturitu alebo vysokoškolákov, darčeky pre nich musia byť praktické, technologicky vyspelé alebo musia pomáhať pri relaxácii a sebarozvoji. Prinášame tipy na darčeky, ktoré sú ideálne pre študentov a dajú sa kúpiť v Košiciach alebo objednať s rýchlym dodaním.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.