Ministerstvo predstavilo systémovú stratégiu na zníženie opakovania ročníka
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR plánuje zaviesť systémovú stratégiu na minimalizovanie opakovania ročníka. Uviedol to na dnešnom tlačovom brífingu šéf rezortu Branislav Gröhling (SaS). Pomocou stratégie škola zistí, ktorý žiak potrebuje podporu, prečo ju potrebuje a ako mu ju zaistiť. Celkovo ide o trojročný plán, v prvom roku zistia o akých žiakov ide, v druhom roku sa zapoja podporné mechanizmy a v poslednom roku sa vyhodnotí daná stratégia. Na základe dát plánuje na konci volebného obdobia zvážiť generálny zákaz opakovania ročníka. Rezort tiež plánuje zrušiť dvojzmennú prevádzku na základných školách, ktorá podľa Gröhlinga má vplyv na počty žiakov opakujúcich ročník. Minister zároveň podotkol, že tendencia opakovania ročníka klesá. Pokles však predstavuje rozdiel 1 percentuálneho bodu. Výnimkou bol školský rok 2019/2020, keď si namiesto odhadovaných 10-tisíc žiakov na základnej škole učivo z uplynulého ročníka v školskom roku zopakovalo 3-tisíc žiakov. Dáta za školský rok 2020/2021 budú známe v polovici septembra.
Gröhling dodal, že na Slovensku ide o prvú systematickú stratégiu, ako znížiť opakovanie ročníka a pomôcť žiakom uspieť v škole. „Naším cieľom je vyhnúť sa opakovaniu tak, aby sme už počas školského roka identifikovali a zachytili žiakov v riziku. Následne im poskytneme pomoc a podporu, aby učivo zvládli,“ priblížil. Ide podľa neho o prierezový a nadrezortný problém, ktorý sa týka aj sféry Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. V tejto veci rezort školstva inicioval stretnutie nielen so zástupcami ministerstva, ale aj s ďalšími odborníkmi.
Štátna tajomníčka pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová vysvetlila, že školy si podľa novej koncepcie zmonitorujú žiakov. Budú zisťovať, či majú žiaka, ktorý potrebuje podporu a pomoc, a budú sa snažiť zistiť príčinu problému. Môže ísť o žiakov, ktorí majú vymeškané väčšie množstvo hodín, zhoršil sa im prospech, nestíhajú tempo vyučovania alebo zažívajú problémy v škole. Pri tejto prvej fáze budú školy používať novozavedený index školskej úspešnosti. Po identifikácii žiaka zistia školy cez rozhovor dôvody a na základe toho určia podporné opatrenia, ako mu pomôcť. Základom je podľa štátnej tajomníčky nástup do doučovania.
Síthová doplnila, že v ďalšej fáze škola nadviaže spoluprácu s komunitným centrom, poradenským zariadením či neziskovým sektorom. Poradenské zariadenie vypracuje spolu so školským podporným tímom a triednym učiteľom intervenčný plán, prípadne žiaka zaradí do svojej starostlivosti. V poslednej etape sa vyhodnotí efektívnosť a účinnosť opatrení. „Školy sa zároveň nemusia báť zavádzania nových opatrení. Zo strany ministerstva školstva, ako aj priamo riadených organizácií Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie a Štátneho pedagogického ústavu budú k dispozícii webináre, prostredníctvom ktorých riaditeľom, učiteľom či školským psychológom pomôžeme s uplatnením nového postupu,“ zdôraznila.
Zdroj: (SITA, adz;DSe/ d.p.)
Odporúčané články
Učinili tak na mimoriadnom rokovaní v piatok popoludní. Na základe schválenej dohody zaniknú všetky doterajšie vzájomné sporné i nesporné nároky medzi samosprávou a spoločnosťou, ktoré sa týkajú užívania priľahlého areálu pri Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE, predtým Mestská krytá plaváreň Košice).
Premiér Robert Fico sa vo štvrtok 4. decembra v parlamente vyjadril k odškodneniu pozostalých po tragickom požiari v Mašličkove. Vyhlásil, že na pomoc nevidí dôvod, pričom úmrtie dvoch detí porovnal so zraneniami cestujúcich po vlakových nešťastiach v dôsledku zlyhania ľudského faktora. Salezián Peter Veselský, ktorý roky pracuje s Rómami na Luníku IX, to vníma ako zbytočnú paušalizáciu a poukazuje na nutnosť posudzovania jednotlivých prípadov osobitne.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.