Modernizáciu električkových tratí brzdia nezakreslené inžinierske siete
Modernizácia električkových tratí (MET) je jednou z najdiskutovanejších tém v Košiciach. Prináša so sebou totiž výrazné dopravné obmedzenia, hluk a prach. S čím všetkým sa musia stavbári boriť, aby stihli stavbu ukončiť načas a čo to potom bude pre Košičanov znamenať, o tom sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom zhotoviteľskej spoločnosti EUROVIA SK Róbertom Šinálym.
Spoločnosť, na čele ktorej stojíte, realizuje viaceré veľké stavby. Aké miesto medzi nimi má modernizácia električkových tratí a v minulosti modernizácia električkových uzlov v Košiciach?
Patríme medzi lídrov na slovenskom stavebnom trhu. EUROVIA SK sa výraznou mierou podieľa najmä na výstavbe inžinierskych a zvlášť dopravných stavieb. Máme za sebou úspešne zrealizovaných viacero diaľničných úsekov, projekt verejno-súkromného partnerstva výstavby rýchlostnej cesty R1 Nitra a ďalšie veľké stavby ciest a obchvatov miest. Po ukončení stavebných prác na stavbe Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave, vrátane rekonštrukcie Starého mosta, ktorý priviedol električku späť do Petržalky, je projekt modernizácie električkových tratí v Košiciach našou ďalšou profesionálnou výzvou.
Najväčším problémom pri predchádzajúcom projekte IKD boli podľa realizátorov zo združenia Dúha a poľskej spoločnosti z Krakova nezakreslené inžinierske siete, ktoré mali spôsobovať veľké zdržanie celej stavby. Stretávate sa s týmto problémom aj vy?
Áno. Keďže práce sa sústreďujú najmä v zastavanom území, stretávame sa s nezakreslenými sieťami vodovodu, kanalizácie a plynu dosť často, nakoľko v dobe ich realizácie sa polohové zakreslenie nerobilo dôkladne. V niektorých prípadoch ide o 30 až 50 rokov staré inžinierske siete. Ostáva len dúfať, že nebudú v takom rozsahu, ktorý by zásadne ovplyvnil technické riešenie a termín realizácie diela.
Ako spomínaný problém riešite?
Riešime to so správcami inžinierskych sietí a projektantom na koordinačných poradách, ktoré sa konajú každý týždeň.
Ďalšou komplikáciou pri IKD boli problémové vzťahy so subdodávateľmi, napríklad meškanie platieb hlavného dodávateľa za vykonané práce…
Platba dodávateľom v termíne splatnosti za kvalitne odvedenú prácu je u nás samozrejmosťou. Do dnešného dňa sme museli rozviazať Zmluvu o dielo len s jedným poddodávateľom. Dôvodom bolo nedodržiavania časového harmonogramu prác.

Celá stavba MET je rozdelená na jednotlivé ucelené stavebné úseky. Ktorý z nich je zo stavebného hľadiska najzložitejší a prečo?
Z hľadiska dopravných obmedzení a organizácie výstavby je zložitá Križovatka VSS a taktiež kruhová križovatka Moldavská. Ide totiž o veľmi frekventované križovatky v meste. Tu sme práce naplánovali a realizujeme tak, aby obmedzenia pre vodičov i obyvateľov Košíc boli čo najmenšie.
Tuhá a dlhá zima znamenala pomerne významné zdržanie úseku Zimná – Boženy Němcovej a obratiska Botanická záhrada. Máte už presnejšiu predstavu, či to neovplyvní termín odovzdania tohto úseku a konečný termín dohotovenia celej stavby?
Po dlhej zime sme prijali akceleračné opatrenia posilnením kapacít a predĺžením pracovnej doby na stavbe. Úseky trate Zimná, Boženy Němcovej a obratisko Botanická záhrada majú presne stanové termíny, ktoré dodržíme. Jednotlivé etapy stavby budú dokončené v súlade s harmonogramom a zmluvou o dielo. Sprejazdnenie je naplánované na koniec júna. Práce budú pokračovať i po tomto termíne na oprave chodníkov a na trakčnom vedení.
Dopravu v meste komplikuje aj odstavenie Komenského ulice. Dodrží Eurovia pôvodne plánovaný termín ukončenia stavby, ktorý je podľa harmonogramu určený na koniec júla?
Termín sprejazdnenia Komenského ulice je do začiatku Medzinárodného maratónu mieru – tak aby sa mohol tento veľký športový sviatok uskutočniť bez obmedzení.
Je pre stavebnú firmu oveľa zložitejšie realizovať stavbu uprostred zastavaného územia, ako napríklad cestu mimo mesta? V čom je najväčší rozdiel?
Najväčší rozdiel je v prekládke inžinierskych sietí a ich nesúlade so zakreslením v projektovej dokumentácii voči skutočnosti. Pri stavebných prácach v intraviláne je potrebné dodržiavať všeobecne záväzné predpisy a nariadenia súvisiace s verejným poriadkom, bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci. Rozdiel je aj v náročnosti dopravných obmedzení a v možnosti pracovať počas víkendov či dní pracovného pokoja s ohľadom na hlučnosť a prašnosť.
Dostali sa k nám informácie, že sa stavba najmä pre nepredvídané okolnosti predražuje. Je to pravda? Ak áno, o koľko sa náklady zvýšili a čo ich spôsobilo?
V súčasnosti sú rozpracované a predložené zmenové listy na trasovanie prekládky inžinierskych sietí. Pri týchto zmenových listoch sa nepredpokladá nárast cien.
Je pre vás súčasná modernizácia električkových tratí v Košiciach zložitejšia ako predchádzajúca stavba modernizácia eletričkových uzlov v minulosti? Ak áno, v čom?
Modernizácia električkových tratí je rozsahom podstatne väčšia stavba najmä v objeme stavebných prác a predpokladaného termínu realizácie. V harmonograme prác musíme totiž počítať s dvoma zimnými obdobiami. Z hľadiska technickej realizácie sú to však projekty takmer totožné.
Košičania nám denne posielajú množstvo postrehov a pripomienok k stavbe. Čo by ste im chceli odkázať?
V prvom rade by sme chceli všetkých požiadať o trpezlivosť. Sme si vedomí, že stavebné práce na určitý čas skomplikovali dopravu v meste ako aj život občanom, ktorí bývajú v bezprostrednej blízkosti stavby. Chceme Košičanov ubezpečiť, že sa snažíme o čo najrýchlejšie sprejazdnenie jednotlivých častí, hoci sa na uvedených úsekoch bude ešte pracovať. Robíme opatrenia na elimináciu dopadov stavby na obyvateľov. Odmenou za ich trpezlivosť budú tichšie električkové trate a kvalitná MHD v meste. Radi privítame všetky návrhy a podnety občanov mesta, ktoré by mohli prispieť k úspešnej realizácii diela.

Ing. Róbert Šinály
Je podpredsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom spoločnosti EUROVIA SK. Na post generálneho riaditeľa nastúpil v januári 2012 po tom, ako úspešne zavŕšil svoje pôsobenie ako manažér stavby Nitra západ – Selenec počas výstavby náročného a zatiaľ jediného projektu PPP R1 realizovaného na Slovensku. V stavebníctve pracuje viac ako 20 rokov, počas ktorých pôsobil na rôznych manažérskych a riadiacich postoch. Vyštudoval STU v Bratislave, odbor Pozemné stavby.
Stavba MET vo faktoch
– verejnú súťaž na MET vyhlásilo Mesto Košice v decembri 2015
– predpokladaná hodnota zákazky bola 88,2 milióna eur
– prihlásilo sa do nej päť uchádzačov
– víťazom sa s najnižšou cenou 78,5 milióna eur stala spoločnosť EUROVIA SK
– mesto financuje päť percent ceny, zvyšok ide z eurofondov
– stavba je rozdelená na osem ucelených častí
– práce na prvej (Zimná – Obratisko Botanická záhrada) sa začali v novembri 2016
– práce na poslednej (Krajský súd – Kruhový objazd na Moldavskej) sa majú skončiť v auguste 2018
foto: Miroslav Vacula
Odporúčané články
Prvá tradičná Mikulášska jazda sa uskutočnila v sobotu 6. decembra. Naša redakcia bola pri tom a zisťovala, ako sa Mikuláš dostal zo severného pólu až do Košíc, aby mohol poslušným deťom priniesť sladkosti.
V nadchádzajúcom týždni budú v Košickom kraji prebiehať plánované odstávky elektriny v zmenšenom rozsahu. Upozorňujeme obyvateľov dotknutých lokalít, aby svoje aktivity prispôsobili dočasnému prerušeniu dodávky.
Akademická únia v Oxforde (AUO) a Európske obchodné zhromaždenie v Oxforde (Spojené kráľovstvo) je inštitúcia s viac ako 25-ročnými skúsenosťami s oceňovaním vynikajúcich podnikov a lídrov zo 74 krajín.
