Najčastejším negatívnym prejavom správania žiakov je fajčenie, hneď za ním je záškoláctvo
Ministerstvo vnútra SR spolu s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR zverejnili výsledky prieskumu prítomnosti sociálno-patologických javov na školách. Prieskumu sa zúčastnilo 1 112 základných a stredných škôl.
Dobrovoľný dotazníkový prieskum bol realizovaný v období od júna 2021 do augusta 2021. Dotazník bol na školy distribuovaný prostredníctvom odborov školstva okresných úradov v sídlach krajov a mapoval situáciu v školskom roku 2019/2020.
Prieskumu sa v stanovenom období zúčastnilo 1 112 škôl, čo predstavovalo 35,5 % účasť. V Košickom kraji sa zapojilo 125 škôl. Celkovo svoje odpovede poskytlo 787 základných škôl, 270 stredných škôl, 52 spojených škôl a 2 školy tento údaj nevyplnili. Verejných škôl bolo 978, súkromných 68 a cirkevných 57.
Jednou z otázok v dotazníku bolo, či má škola zriadené miesto pre sociálneho pedagóga. Len 106 škôl v tomto prípade odpovedalo kladne. Niektoré školy si tohto zamestnanca nemohli dovoliť, iné takúto podporu poskytovali prostredníctvom školského psychológa. Toho má len 26,3 % škôl.
Následne sa dotazník zameral na sociálno-patologické javy. Najčastejšími negatívnymi prejavmi žiakov bolo fajčenie. To predstavovalo 56,4 %. Hneď za ním sa nachádzalo záškoláctvo (47,3%). Tretie miesto obsadilo šikanovanie s 30,8 %. Nad 20% získali aj kyberšikanovanie (24,4%) a násilie medzi žiakmi (21,9%). Značne zastúpené boli aj vandalizmus (18,7%), sebapoškodzovanie (18,3%) a užívanie alkoholu (16,1%).
S nižším zastúpením (menej ako 7%) sa v tabuľke zobrazili javy ako násilie smerom k autorite, užívanie drog, prejavy extrémizmu, samovražedné správanie, sexuálne obťažovanie a pornografia. Najmenej zastúpená bola distribúcia drog.
Skúsenosť bez negatívnych javov malo 209 škôl z celkového počtu 1 112 – 159 z nich bolo základných.
V dotazníku bola aj možnosť iné, do ktorej mohli školy napísať ďalšie prejavy, ktoré by podľa nich nemali ostať nepovšimnuté. Sem školy najčastejšie písali krádeže, vyhrážanie sa, závislosť na sociálnych sieťach či nahrávanie pedagógov počas vyučovacích hodín.
Najväčšie problémy so záškoláctvom boli v Košickom, Trnavskom a Banskobystrickom kraji. V prvej trojici sa Košický kraj zobrazil aj pri kyberšikane.
Zdroj: (Ministerstvo vnútra SR, DK)