Nedostatok kvalifikovaných učiteľov v Košiciach, predmety sa učia aj neodborne
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Základné školy sú v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Košice. Učiteľka zo základnej školy, ktorá si nepriala byť menovaná, hovorí, že vo všeobecnosti je problém s nedostatkom učiteľov, najmä v aprobácii matematika, fyzika, chémia a informatika. Keď je potrebné suplovať hodinu, kvalifikácia nerozhoduje, je potrebné byť na hodine prítomný.
Učiteľka z inej ZŠ tiež hovorí o nedostatku učiteľov aj v týchto aprobáciách, ale najmä v súvislosti zástupu za materskú alebo dlhodobú PN. Problém podľa nej začína už na VŠ, kde končí veľmi málo absolventov v aprobáciách prírodopisných vied. “Nás v kombinácii biológia-chémia síce bolo takmer 30 v jednom ročníku, ale učíme asi desiati. Zvyšok je vo farmakológii či obchode,” hovorí učiteľka.
Ďalej opisuje demotiváciu mladých ísť študovať učiteľstvo aj pre konflikty s rodičmi žiakov. “Mladí nemajú motiváciu učiť a ani sa im nečudujem. Hoci učenie a práca s deťmi je krásna, pozadie už krásne nie je. Výchovné problémy, konfliktní rodičia, dešpekt zo strany rodičov, ktorý prenášajú na deti, papierovačky, “reformy”, narastajúci počet žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a psychickými ochoreniami,” vymenúva pedagogička. V ich škole sa napríklad až po rokoch podarilo zohnať kvalifikovaného pedagóga technickej výchovy.

Magistrát: Nekvalifikovane sa vyučujú najmä technické predmety
Magistrát ku koncu novembra eviduje voľné pracovné miesta na učiteľov matematiky, anglického a slovenského jazyka a literatúry, počty neuvádza. Aj mesto registruje problémy v nedostatku učiteľov. “Celkovo evidujeme nedostatok učiteľov technických a prírodovedných predmetov ako sú matematika a informatika,” uvádza magistrát v stanovisku. Oproti údajom z IVP je v Košiciach lepšia kvalifikovanosť. “Podľa údajov z 1. septembra 2025 máme na základných školách 98,51% kvalifikovanosť,” hovorí magistrát. Nekvalifikovane sa najčastejšie vyučujú technické predmety: matematika, informatika, technika a jazyky.
Aj magistrát uvádza pretrvávajúci problém v nízkom záujme žiakov stredných škôl o štúdium učiteľstva chýbajúcich predmetov. “Nízky je aj záujem zamestnať sa v školstve po absolvovaní učiteľského štúdia,” uvádza magistrát v stanovisku a dodáva, že má záujem uľahčovať začínajúcim učiteľom začiatky. “Mesto Košice ako zriaďovateľ škôl bude aj naďalej vytvárať čo najlepšie podmienky pre mladých učiteľov. Je to aj jedno z opatrení našej novej koncepcie vzdelávania…”, píše magistrát. Konkrétne kroky ale nepredstavilo aj napriek našim otázkam.
Učiteľ strednej školy: Nájsť matikára či fyzikára je takmer nemožné
Pedagóg z odbornej školy, ktorý si nepraje byť menovaný, hovorí, že nájsť učiteľa matematiky, fyziky či informatiky je dnes takmer nemožné, obzvlášť v druhom najväčšom meste plnom IT firiem. “Absolventi utekajú do súkromného sektora, pretože školstvo im nedokáže ponúknuť adekvátny plat ani rešpekt. Od roku 2012 vidím to isté, školstvo nie je prioritou štátu, stáva sa ňou len na bilbordoch pred voľbami,” hovorí sklamaný učiteľ. Viacerí oslovení učitelia sa zhodujú v tom, že výpadky kvalifikovaných učiteľov sa školy často snažia vykrývať prijímaním študentov, ktorí ešte nedokončili štúdium, alebo povolaním bývalých kolegov z dôchodku späť do praxe.
Učiteľ gymnázia objasňuje, že prírodopisné učiteľské odbory (chémia-biológia, informatika) sú síce populárne, ale do školstva sa absolventi nehrnú a nedopĺňajú tak počty učiteľov odchádzajúcich do dôchodku. Absolventi, ktorých má v škole na starosti, hovoria aj o strate dôstojnosti tejto profesie, nadmernej administratíve spracovávanej stále ručne, konfliktoch so žiakmi, rodičmi a veľkom strese.
Jediné riešenie vidia učitelia stredných škôl v reálnej redukcii byrokracie, osvete učiteľského povolania a vyučovania študentov učiteľstva pedagógmi z praxe aj nad rámec povinnej praxe.

Nekvalifikovaní učitelia vraj učia bežne
Školský zákon to umožňuje, najmä ak riaditeľ školy nedokáže na voľné pracovné miesto nájsť kvalifikovaného pedagóga. “Vzhľadom na akútny nedostatok učiteľov prírodovedných predmetov (matematika, fyzika, informatika) je prijímanie ľudí bez úplnej kvalifikácie bežnou realitou na mnohých základných aj stredných školách,” hovorí učiteľ strednej odbornej školy a dodáva, že často učia odborné predmety ľudia bez pedagogického vzdelania alebo kolegovia s inou aprobáciou, len aby sa zabezpečil chod vyučovania. Pritom ale títo učitelia spadajú do nižšej platovej triedy a nemajú nárok na príplatky.
Navyše, školy sa k neodbornej výučbe nerady uchyľujú, pretože im kazí hodnotenie. “Percento neodborne odučených hodín sa uvádza v záverečnej správe pre zriaďovateľa, a to znižuje kredit a hodnotenie školy v očiach verejnosti,” vysvetľuje učiteľ gymnázia.
Vyjadrenie od KSK k školám v ich pôsobnosti sme nedostali
Košický samosprávny kraj je zriaďovateľom stredných škôl. Na portáli s ponukami práce sme našli ponuky práce pre SŠ na aprobácie informatika, fyzika, matematika a nemecký jazyk. KSK sme adresovali otázky ohľadom štatistík odborne, neodborne vyučovaných predmetov a stratégii zlepšenia situácie, ale do uzávierky sme nedostali odpovede.
Odporúčané články
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.
Akademická únia v Oxforde (AUO) a Európske obchodné zhromaždenie v Oxforde (Spojené kráľovstvo) je inštitúcia s viac ako 25-ročnými skúsenosťami s oceňovaním vynikajúcich podnikov a lídrov zo 74 krajín.
Požiar zo začiatku novembra, ktorý v Mašličkove pripravil o život dve deti, opäť nastolil otázku riešenia nelegálnych osád. Za Luníkom IX ostalo ďalších 56 chatrčí a býva tam okolo 300 ľudí. O riešení situácie sme sa rozprávali so starostom MČ Luník IX, Marcelom Šaňom. V rozhovore približujeme projekt prestupného bývania.

