Nová nemocnica sa spolieha na dážď
Sklo je často používaný materiál aj na výškové polyfunkčné budovy. Platilo to tiež v minulosti, čoho dôkazom v Košiciach je napríklad univerzitná nemocnica na Terase.
Špeciálne tvrdené sklo na výstavbu budov využívali už architekti v 60. – 70. rokoch minulého storočia – reč je o budove lôžkového oddelenia „novej“ nemocnice na Triede SNP. Je 83 metrov vysoká, čo ju medzi nemocnicami radí na 37. miesto na svete a siedme v Európe. Dostavali ju v roku 1979.
Aby budova vyzerala stále vo forme, je potrebné umývať ju aj zvonku. Na rozdiel od náteru, ktorý stačí raz za čas obnoviť.
[ad][/ad]Nefunkčné, nepoužívané
V podzemí nemocnice sa nachádza špeciálne zariadenie, ktoré kedysi slúžilo práve na čistenie budovy. Zo strechy nemocnice sa spúšťalo smerom dole a obsluha ručne čistila sklenené tabule. Zaujímalo nás, či je zariadenie dodnes funkčné a ako ho využívajú, ak vôbec.
„Žiaľ, vzhľadom na vek prístroja k nemu veľa informácii nemáme. Ide o umývaciu lávku, teda stroj na umývanie sklenených častí fasády nemocnice. Je už vyradený z evidencie a nepoužíva sa zhruba 15 rokov,“ informovala nás hovorkyňa Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Ivana Vaněková.
Ako sa teda umýva plášť budovy dnes? Jednou z možností je zavolať horolezcov, ktorí sa takýmto výškovým prácam venujú, alebo špecializovanú firmu, ktorá by namontovala už modernejšiu lávku na budovu. „Musíme sa spoľahnúť na počasie,“ uviedla Vaněková. Zároveň ale dodala, že okná, ktoré sa dajú otvoriť zvnútra budovy, umývajú pravidelne z oboch strán. Na dážď ostávajú iba plochy, ku ktorým nie je žiadny prístup.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Obyvatelia mesta Košice si v piatok 8. novembra nevybavia úradné záležitosti na Magistráte mesta Košice na Triede SNP 48/A. Magistrát bude totiž z dôvodu plánovaného celodenného výpadku elektrickej energie zatvorený pre verejnosť.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Dopravný podnik mesta Košice upozorňuje obyvateľov na plánované nočné údržbové práce na električkovej trati, ktoré môžu spôsobiť dočasné zvýšenie hlučnosti v oblasti.