Odborníci v Košiciach sa zhodli, že platiť za Green Deal by mali bohatí (FOTO)
Hlavným zámerom debaty bývalej ministerky financií SR Brigity Schmögnerovej, poslanca NR SR za stranu Hlas – sociálna demokracia Igora Šimka a analytika Konfederácie odborových zväzov SR a OZ Pracujúca chudoba Jána Košča bolo zistiť, na kom by malo ostať financovanie nevyhnutných zmien.

Celosvetovo sa už dlhšie obdobie hovorí o nutnosti transformácie ekonomík. Je tomu tak najmä kvôli tomu, že postupujúce problémy so životným prostredím sa stávajú čoraz viac viditeľné ale hlavne citeľné. Slovensko nie je v tomto výnimkou. Ak sú však štátne zdroje obmedzené, vystáva otázka, kto to celé zaplatí.
Témami diskusie, ktorú moderoval Robert Žanony, zástupca Friedrich Ebert Stiftung na Slovensku, boli v kontexte zelenej transformácie aj otázky, ktoré súviseli napríklad s mierou sociálnej nerovnosti alebo daňovým nastavením.
V otvorenej debate zaznelo množstvo riešení konkrétnych problematík, pričom diskutujúci ponúkli viacero rôznych pohľadov. Napriek tomu, že v niektorých otázkach došlo k rozporom, základná zhoda panovala na zodpovednosti za znečisťovanie. Kto najviac ničí životné prostredie, by teda podľa diskutérov mal najvýraznejšie na zelenú transformáciu prispievať.
Galéria



Brigita Schmögnerová pripomenula, že problémy, ktorými sa v súčasnosti zaoberáme, prerastú v budúcnosti do oveľa väčších rozmerov. Ako príklad uviedla obrovskú migráciu, ktorá dôsledkom klimatických zmien má nastať. Prispievanie najbohatších zároveň označila za vysoko potrebný prostriedok na zmiernenie dopadov prebiehajúcich kríz.
Na tieto názory nadviazal ďalší prítomný hosť Ján Košč. Ten poznamenal, že 1% najbohatších produkuje viac emisií, ako 66% celkovej svetovej populácie. Zároveň dodal, že potrebné dáta v týchto oblastiach na Slovensku buď absentujú alebo sú nedostatočné. Ak nedôjde k zmene, môžu podľa neho nastať v blízkej budúcnosti výrazne sociálne nepokoje.
Poslanec Hlasu Igor Šimko taktiež obohatil prebiehajúce polemiky zaujímavými názormi. Neopomenul viackrát spomínanú vážnosť súčasnej situácie. Podčiarkol však to, že v Európe obmedzujeme CO₂ ale nikto nerieši čo sa deje za našimi hranicami, napríklad v prípade environmentálnej krízy. Tá sa môže čoskoro zrodiť v dôsledku vojnového konfliktu aj u našich východných susedov na Ukrajine. V závere prišlo aj na otázky z publika, ktorými sa uzavrela významná diskusia na košickej pôde.
Odporúčané články

Po tom, čo sa tento týždeň spustila výroba teplej obaľovanej asfaltovej zmesi, začína mesto Košice v týchto dňoch so súvislými opravami chodníkov, výtlkov, prepadnutých častí a iných závad na cestách a chodníkoch vo svojom vlastníctve.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) bude musieť prehodnotiť plán na obstaranie 15 jazdených autobusov. Do verejného obstarávania, ktoré bolo vyhlásené začiatkom februára, sa neprihlásil žiaden uchádzač. Súťaž tak bude zrušená.

Po zlepšení epidemiologickej situácie bude od utorka 1. apríla 2025 opätovne povolené navštevovať hospitalizovaných pacientov vo viacerých zdravotníckych zariadeniach v Košiciach. Zákaz návštev, ktorý platil ako súčasť preventívnych opatrení, sa tak ruší na základe rozhodnutí vedení nemocníc.