Parkovanie po novom a trvalý pobyt
Nový systém parkovania, ktorý začne platiť od začiatku júla, spôsobí vrásky na čelách najmä tým, ktorí bývajú blízko centra mesta v prenajatých bytoch. V drvivej väčšine prípadov totiž nebudú môcť bezplatne parkovať blízko bydliska.
Ján Tomanovič, riaditeľ spoločnosti EEI, ktorá realizuje novú koncepciu, to povedal jasne: „V centrálnej mestskej zóne a v nových rezidentských lokalitách budú môcť bezplatne parkovať len autá s rezidentskou kartou. V prípade prvého vozidla za byt je cena 35 eur ročne, za druhé vozidlo 70 a za tretie 150 eur ročne. Rezidentom je ten, kto má v danej oblasti trvalý pobyt. O tom rozhodli mestskí poslanci vo všeobecne záväznom rozhodnutí mesta.“
Presvedčte majiteľa bytu
Cenník aj spôsob platenia od júla v doterajšej spoplatnenej zóne a nových rezidentských zónach nájdete v dnešnom vydaní denníka košice:dnes na stranách 12 – 13 alebo na tomto odkaze. Na spomínanom území však býva veľký počet ľudí v prenajatých bytoch. Tí všetci majú smolu. V blízkosti svojho bydliska zaparkovať bezplatne tak, ako doteraz, už nebudú môcť. „Jediné, čo môžu urobiť, je dohodnúť sa s majiteľom bytu, aby im umožnil prihlásiť sa na trvalý pobyt v byte, kde sú v podnájme. Prechodný pobyt ani nájomná zmluva im nepomôžu,“ tvrdí Tomanovič.
Príjem z daní
Podľa jeho slov je v záujme mesta, aby sa legalizoval pobyt ľudí, ktorí tam bývajú, používajú cesty či vytvárajú odpad. Mesto tým získa viac na podielových daniach, ktoré sa odvíjajú od počtu trvalo žijúcich obyvateľov. Na druhej strane by sa mal pre mesto zvýšiť aj príjem z daní z prenájmu, ktorému sa mnohí vyhýbajú tým, že nájomníkov neprihlásia. Na nový systém doplatia najmä ľudia, ktorí síce majú trvalý pobyt v Košiciach (mimo spoplatnenej zóny), avšak z rôznych dôvodov (rozvod, odchod od rodičov…) bývajú v prenajatých bytoch vnútri zóny. Za nich mesto získava podielové dane, ale na rezidentskú kartu nemajú nárok. „Rezidentom je len človek, ktorý má trvalý pobyt v danej rezidentskej zóne.“
Neaktívne autá
„Ak nie, hoci je aj Košičan, platí preňho na území nových zón to isté, ako pre návštevníkov mesta,“ hovorí šéf spoločnosti EEI. Kritický nedostatok parkovacích miest v širšom centre Košíc vzniká najmä tým, že za hranicou doterajšej zóny plateného parkovania celé dni stáli autá často s cudzími evidenčnými číslami. Postavili ich tam ľudia, ktorí pracujú v centre mesta, ale často šlo aj o takzvané neaktívne autá, ktoré si tam niekto odstavil aj na týždeň. Domáci miesto jednoducho nenašli. „Podľa našich výpočtov by teraz každý rezident mal nájsť parkovacie miesto do vzdialenosti 150 metrov od bloku, v ktorom býva. Prispeje k tomu aj asi 1500 nových parkovacích miest. Tie vytvoríme tým, že optimálne využijeme miesto na doterajších parkoviskách a pribudnú aj miesta na inak nevyužívaných a zanedbaných zelených plochách.“
Rezidenti zdarma len vo svojej zóne
Aj pre parkovanie v doteraz spoplatnenom území sa menia prvidlá. Platiť sa bude viac a na väčšej ploche ako doteraz.
Spoplatnené parkovanie sa doteraz týkalo územia zhruba ohraničeného ulicami Strojárenská, Kuzmányho, Štúrova, Námestie osloboditeľov a Thurzova. To sa rozdelí na tarifné pásma. Viac ako dnes sa bude platiť v prvom tarifnom pásme. Na Mäsiarskej, Alžbetinej, Kováčskej, Vodnej, Kasárenskom námestí a medzi Zvonárskou a Orliou ulicou bude stáť hodina 1,50 eur. Ostatné parkoviská v spomínanej zóne zostanú na doterajšej cene – 1 euro. Návštevnícke parkoviská v rezidentských zónach budú lacnejšie – 50 centov.
Ešte lacnejšie budú záchytné parkoviská, teda napríklad pri amfiteátri, na Južnej triede, na Tyršovom nábreží, alebo pred knižnicou na Strojárenskej ulici. Cena bude 1 euro na dve hodiny, maximálne však 2 eurá na deň. „Treba upozorniť, že v rámci svojej rezidentskej zóny budú môcť rezidenti s rezidentskou kartou parkovať zadarmo na ktoromkoľvek voľnom mieste. V susednej zóne, alebo v centrálnej časti pre nich však platia rovnaké pravidlá, ako pre ostatných,“ upozorňuje Ján Tomanovič zo spoločnosti EEI. Počet vyhradených parkovacích miest viazaných na konkrétne evidenčné čísla áut sa podľa neho zmenší, čím pribudnú rezidentské miesta. „Takéto miesto bude stáť ročne 1000, alebo 1500 eur. Ak bude mať človek istotu, že za 35 eur ročne nájde miesto do 150 metrov od bydliska, bude zbytočné platiť takú vysokú sumu,“ myslí si J. Tomanovič.
Desať nových spoplatnených parkovacích zón
Ohraničujú ich tieto ulice:
1 Bajzova, železničná trať, Jantárová 2 Jantárová, Požiarnická, Južná trieda, Námestie osloboditeľov 3 Požiarnická, Jantárová, Oštepová, Južná trieda 4 Štúrova, Fejova, Južná trieda, Milosrdenstva, Šoltésovej, Skladná, Rastislavova 5 Štúrova, Skladná, Rastislavova 6 Štúrova, Kuzmányho, Vojenská, Husárska – Floriánska 7 Vojenská, Kuzmányho, ČSA, Štítová, Festivalové námestie 8 Letná, Komenského, Slovenskej jednoty, Gorkého, Strojárenská, ČSA 9 Slovenskej jednoty, Rampová, žel. trať, Lomená, Hutnícka 10 Lomená, železničná trať, Svätoplukova
Doterajšiu spoplatnenú zónu v centre lemujú ulice: Hutnícka, Strojárenská, Kuzmányho, Štúrova, Námestie Osloboditeľov a z východnej strany železničná trať.
Pre zväčšenie kliknite na mapu: Foto: Ľubo Ferko Mapa: eei
Súvisiace články:
Odporúčané články
Mestskí poslanci na ostatnom rokovaní mestského zastupiteľstva schválili Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta Košice o výkone správy verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie. Definuje povinnosti stavebníkov a ďalších osôb, ktoré svojou činnosťou zasahujú do funkčnosti verejného osvetlenia alebo cestnej svetelnej signalizácie vo vlastníctve a správe mesta.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.