Pokazená dovolenka
Meškania charterových letov najmä v letných mesiacoch nie sú ničím výnimočným. Súvisia s preplneným vzdušným priestorom, ale niekedy i s technickou poruchou lietadiel. Cestujúci sú na podobné situácie väčšinou zvyknutí, no niekoľkohodinové meškanie, ktoré zapríčiní stratu minimálne jedného dňa z dovolenky, už nie sú ochotní tolerovať.
Naša čitateľka nám opísala situáciu, ktorá sa stala v pondelok 29. júla pri odlete z tureckej Antalye do Košíc.
Prasknuté sklo
„Plánovaný odlet o 16.05 hod. sa odložil kvôli technickej poruche, a to prasknutému čelnému sklu lietadla. K jeho výmene je, samozrejme, potrebný určitý čas. Sklo na tento typ stroja nebol k dispozícii, a tak sa muselo čakať na jeho prepravu z Istanbulu. Bolo jasné, že dovoz a výmena skla nebude otázkou pár minút,“ povedala nám Ivana Macková, ktorá bola v Turecku s cestovnou kanceláriou Hydrotour.
[ad][/ad]Neplánovane štrapácia
K odletu napokon došlo v utorok o štvrtej hodine ráno, teda po 12 hodinách čakania. Stroj patril leteckej spoločnosti SmartWings. „Je absolútne zarážajúce a nepochopiteľné, ako si toto niekto môže dovoliť. Technickej poruche sa zabrániť nedá, tomu rozumiem. Posielať však ľudí hore-dolu s deťmi na pleciach a ťažkými kuframi v rukách po letisku, potom do hotela a späť, a pritom im nepodať žiadnu relevantnú informáciu, čo sa vlastne deje, je viac než zarážajúce,“ dodala Macková.
O vysvetlenie celej situácie sme požiadali cestovnú kanceláriu Hydrotour, u ktorej si naša čitateľka objednala zájazd. Na naše otázky však ani po viacerých urgenciách neodpovedala.
[ad2][/ad2]Dôverné informácie
Cestujúci v určitých prípadoch majú nárok na finančnú kompenzáciu, pri dvanásťhodinovom meškaní i niekoľko stoviek eur. Zaujímalo nás, koľko charterových letov z a do Košíc meškalo v mesiaci júl.
„Informácie o meškaniach a ich dôvodoch evidujeme, ak nám letecký prepravca uvedené informácie poskytne. Sú to dôverné interné informácie medzi letiskom a leteckým prepravcom, teda nie sú zverejňované v rámci štatistík,“ povedala Daniela Kovalčíková, HR manager košického letiska.
„V prípade individuálnych požiadaviek od cestujúcich vystavujeme potvrdenia o meškaní, a to za účelom uplatňovania ich nárokov u poisťovní,“ dodala Kovalčíková.

Poistenie si väčšina z nás zaplatí na presne vymedzený čas, ktorým je dátum odletu do dovolenkovej destinácie a prílet domov. V prípade, že sa kvôli omeškanému letu zdržíte v zahraničí dlhšie a príde k poistnej udalosti, môže nastať problém. Oslovili sme aj poisťovne s otázkou, čo robiť v prípade hospitalizácie, alebo úrazu po čase poistenia, keďže k predĺženiu pobytu v zahraničí nedošlo našou vinou.
„V prípade, ak sa poistený nemôže kvôli zmene plánovaného odchodu hromadného dopravného prostriedku zo zahraničia vrátiť do vlasti v pôvodne predpokladanom termíne, poistná doba sa automaticky predlžuje. Poistenie tak končí uplynutím 5. dňa po dojednanom konci poistenia,“ uviedol Branislav Klačan, operátor zákazníckeho centra jednej z komerčných poisťovní.
Prvým krokom pri plánovaní dovolenky by tak malo byť podrobné preštudovanie podmienok zájazdu. No a v neposlednom rade opýtať sa i na situáciu, ako riešiť poistnú udalosť, keď sa vám pobyt v zahraničí neplánovane predĺži.
[ad3][/ad3]
Odporúčané články
Vláda Slovenskej republiky schválila s pripomienkou v stredu návrh na zmenu a doplnenie nariadenia č. 353/2025 Z. z., ktoré vykonáva zákon o adresnej energopomoci. Cieľom je aktualizovať spôsob výpočtu hodnoty energopoukážky, ktorý zodpovedá skutočným cenám a objemom tepla.
Ukrajina očakáva, že v roku 2026 dostane 40 až 45 miliárd eur zo zmrazených ruských aktív v celkovej sume 210 miliárd eur. Ako referuje web Espreso TV, na utorňajšej tlačovej konferencii to povedal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Takmer päťhodinové rokovania medzi USA a Ruskom o ukončení vojny na Ukrajine nepriniesli v utorok žiadny prelom, keďže Kremeľ uviedol, že v kľúčovej otázke územia sa zatiaľ „nedosiahol žiadny kompromis“.