Polačekova kampaň z mestských peňazí
Transparency International Slovensko (TIS) vo svojej najnovšej analýze, zverejnenej 20. apríla, uvádza, že z krajských miest aktívne využívajú sociálne siete všetci primátori a v mnohých prípadoch sa na vytváraní ich obsahu podieľajú priamo aj zamestnanci samospráv.
Na obrázku nižšie je vidieť výdavky na propagáciu príspevkov na facebooku primátora Jaroslava Polačeka a propagáciu oficiálneho profilu mesta Košice. Suma, ktorú vynaložil primátor na svoju propagáciu, je o viac ako 748% vyššia, než za akú sa propaguje samotné mesto. Naskytá sa tu otázka, na čom komu záleží viac?
Podľa TIS často dochádza k miešaniu politických posolstiev a obsahu vytváraného za verejné zdroje.
„Nie som žiadny papaláš, poďte so mnou zadarmo na hokej. S takouto ponukou prišiel začiatkom apríla šéf druhého najväčšieho slovenského mesta Jaroslav Polaček na svojom primátorskom facebookovom profile. Na každý domáci zápas košického HC chce vziať do mestského skyboxu 14 ľudí, čím nadviazal na podobnú iniciatívu spred pandémie. Pol roka pred komunálnymi voľbami sa ťažko ubrániť dojmu, že ide aj o nepriamu predvolebnú kampaň platenú mestom, ktoré akciu organizuje,“ uvádza TIS vo svojej správe.
Podľa zverejneného materiálu Polaček mohol v tomto prípade sledovať okrem získavania náklonnosti aj ďalší motív. V rovnaký deň (3. apríla) totiž skoro ráno vyšiel denník Korzár s informáciou, že Košice nestihli dotiahnuť tender na nákup električiek a eurofondy na tento účel tak mestu prepadnú.
„Magistrát na toto závažné zistenie na svojom webe ani oficiálnom facebookovom portáli nijako nereagoval, primátor na svojom profile namiesto vysvetľovania prebíjal nepríjemnosť spomínanými VIP pozvánkami na hokej. Šírenie statusu na sociálnej sieti podporil aj sumou v objeme do 100 eur, ako ukazuje knižnica reklám Facebooku. Aj vďaka tomu sa status zobrazil 15- až 20-tisíc ľuďom,“ zdôrazňuje TIS.
Situácia však ilustruje aj ďalšiu vec. Viaceré väčšie mestá už o činnosti radnice na sociálnych sieťach neinformujú iba cez oficiálne mestské stránky, ale aj cez primátorské profily. Tie sa navonok zväčša tvária nezávisle, časť ich obsahu však tiež vzniká za verejné zdroje. Polaček totiž na svojom profile zverejňuje fotografie, ktoré sú vytvorené fotografom, plateným zo zdrojov magistrátu.
Mestský skybox za lajky
Primátor Polaček sa v podstate po meste už ani nepohybuje bez selfie tyče a natáča videá aj na akciách organizovaných mestom. Príkladom je aj už spomínaná skutočnosť, keď primátor na svojom profile vyzval fanúšikov košického hokeja, aby sa zúčastnili lajkovania jeho statusu, a tým sa dostali do výberu na lístky zadarmo. Samozrejme do skyboxu, kam bežný fanúšik nezavíta ani náhodou. Ide o skybox, ktorý je v užívaní mestom.
„Na facebookovej stránke Košíc sa objavilo v marci šesť videí s Polačekom, na osobnom profile sa v súvislosti s výkonom primátorskej funkcie prezentoval trikrát viac. Vyše 12-tisíc Polačekových sledovateľov tak mohlo na jeho profile lajkovať tlačové konferencie mesta, iniciatívy magistrátu na pomoc Ukrajincom, predstavovanie kľúčových investícií mesta či informácie o činnosti organizácií samosprávy,“ vypočítava správa TIS.
Pokračuje, že kým magistrát investoval podľa knižnice reklám Facebooku za prvých 90 dní do sponzorovaného šírenia príspevkov 376 eur, Polaček podobne minul v prvom štvrťroku 2022 až 3039 eur, čo je suverénne najviac spomedzi všetkých šéfov krajských miest. Reklamy na svojom profile si primátor podľa magistrátu hradí sám. Pravidelne však na ňom postuje aj obsah vytváraný zamestnancami samosprávy.
Najviac financií vyčlenilo na sociálne siete hlavné mesto. Primátor Košíc však míňa na sociálne siete suverénne najviac zo všetkých primátorov krajských miest.
Varovný prst dvíhajú aj poslanci mesta
“Na jednej strane je sympatické, že primátor dal možnosť Košičanom využiť mestský skybox počas semifinálových zápasov so Slovanom. Problémom však je, že takúto ponuku publikuje na súkromnom profile, nie na oficiálnom mestskom. Aj keby lístky a režijné náklady skyboxu boli nulové, lóža je majetkom mesta, nie jeho osoby,” vyjadril sa na facebooku k situácii poslanec mesta Košice Michal Djordjevič.
“Podobne je to aj pri tlačových konferenciách mesta, kde tieto vysiela jeho súkromný facebookový profil. Už v minulosti primátor síce argumentoval, že tak robí preto, aby sa zvýšil dosah, etickejšie by však bolo podľa mňa, ak by tieto udalosti vysielalo mesto a jeho profil by ich iba zdieľal…. Rozumiem, že cieľom je zvyšovanie počtu sledovateľov, avšak mala by sa dodržiavať nejaká hranica etiky a transparentnosti,” uzatvára Djordjevič.
Na obrázku nižšie je vidieť záznam živého vysielania pri príležitosti osláv Dní mesta Košice na profile primátora Jaroslava Polačeka.
(RCh)
Odporúčané články
Kampaňou Napíš list – Poteš srdce košická knižnica piatykrát inšpirovala k prejavom pozornosti a úcty voči staršej generácii. Listy boli odovzdané adresátom v troch seniorských zariadeniach.
Košická lekárska obec i pacienti prišli o významnú osobnosť. MUDr. Dušan Frič, CSc., dlhoročný primár a rešpektovaný gynekológ a pôrodník, zomrel vo štvrtok 7. novembra vo veku 74 rokov. Jeho odborné znalosti a ľudský prístup pomohli nespočetnému množstvu žien a na svet priviedol stovky detí.
Kabinet schválil predaj železničnej nemocnice v Košiciach firme zo siete Penta Hospitals. Vláda SR v stredu schválila návrh Ministerstva hospodárstva SR na povolenie prevodu majetku Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).