Polovica škôl je nespokojná s učebnicami, najkritizovanejšou je matematika
Polovica slovenských škôl kritizuje kvalitu učebníc a za zlý považuje aj ich systém výberu a distribúcie. Vyplýva to zo zistení Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR.
„V rámci svojej analytickej činnosti oslovil NKÚ 201 základných škôl, čo je reprezentatívna vzorka vychádzajúca z celkového počtu 1314 škôl s vyučovacím jazykom slovenským,“ informovala riaditeľka odboru komunikácie úradu Janka Burdová.
V hodnotení sa ako najproblematickejšia ukázala učebnica matematiky pre prvý stupeň základných škôl, ktorú viac ako tri štvrtiny oslovených učiteľov označilo za nevyhovujúcu a často nesystematicky písanú.
[ad][/ad]Problematická je aj slovenčina či geografia
V prípade druhého stupňa škôl boli za problematické označované tiež učebnice slovenského jazyka a literatúry.
„Učitelia boli s vhodnosťou dodaných učebníc nespokojní aj napríklad v prípade informatiky či geografie,“ dodala Burdová. Poukázala tiež na to, že v prípade problematických učebníc zabezpečovaných ministerstvom školstva sa väčšina škôl snaží získať lepšie alternatívy, ktoré na trhu existujú.
„Aj preto skoro každá škola zabezpečovala pre žiakov vhodnejšie učebnice vo vlastnej réžii a financovala ich z príspevkov od rodičov či sponzorov,“ priblížila výsledky kontroly.
Školy podľa zistení NKÚ podporujú myšlienku otvorenia trhu s učebnicami a pracovnými zošitmi, takisto však nabádajú i k tomu, aby ministerstvo pri zabezpečovaní učebníc vychádzalo z pravidelnej spätnej väzby od škôl.
„Až 85 percent škôl konštatovalo, že nič také sa v súčasnosti nedeje,“ dodala Burdová. Generálny riaditeľ kancelárie predsedu NKÚ Ľubomír Andrassy pripomenul, že medzinárodné prieskumy zamerané na spokojnosť s učebnicami ukazujú, že SR je v porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie výrazne pod priemerom.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na druhej strane.
[break][/break]Limitujúca prekážka
„Naopak, 45 percent nespokojných slovenských pedagógov s učebnicami je o vyše 12 percent viac ako európsky priemer, nehovoriac o rozdiele v porovnaní s tromi percentami českých učiteľov, ktorí kritizujú kvalitu poskytovaných učebníc,“ skonštatoval. Upozornil, že nekvalitné učebnice sa pritom ukazujú ako jedna z limitujúcich prekážok pre dosahovanie kvalitného vzdelania.
Zvýraznil i rozmer zistenia, že učitelia za najproblematickejšie pokladajú učebnice matematiky, a to naprieč všetkými ročníkmi základných škôl. „Toto zistenie NKÚ má celospoločenský negatívny dosah. A to hlavne preto, že rozvoj matematického a logického myslenia žiakov je dôležitým predpokladom zabezpečenia dlhodobej konkurencieschopnosti slovenskej spoločnosti,“ poznamenal Andrassy.
[article-list slug=’rodicia-pred-nastupom-deti-do-skol-odovzdaju-vyhlasenie-v-skolach-budu-ruska, branislav-grohling-chceme-odstranit-byrokraciu-na-skolach-pripravuje-sa-balik-opatreni,prieskum-studenti-na-slovensku-budu-potrebovat-financnu-pomoc’][/article-list]Foto: TASR
(TASR)
Odporúčané články
Ostravu v Českej republike, partnerské mesto Košíc, zasiahli ničivé povodne a jej obyvatelia bojujú s následkami tejto prírodnej katastrofy. Ľudia, ktorí utrpeli škody spôsobené vodným živlom potrebujú podporu.
Jazdecká sezóna v Košiciach sa rozlúčila v tradičnom duchu Hubertovej jazdy, ktorá sa konala v piatok 11. októbra. Aj keď počasie tomuto podujatiu príliš neprialo, 46 jazdcov so svojimi koňmi neváhalo a vydalo sa na jazdu cez centrum mesta, aby udržali tradíciu, ktorá spája jazdeckú a poľovnícku sezónu.
Policajné zložky v spolupráci s organizátormi maratónu zabezpečia reguláciu dopravy, odklony a dohliadnu na plynulý priebeh pretekov po celej trase.