Prezident hasičov nepodržal železničných kolegov z Košíc
Posledný útvar železničných hasičov na Slovensku, ktorý desiatky rokov funguje v Košiciach, je bližšie k svojmu koncu. Prezídium Hasičského a záchranného zboru pod vedením prezidenta Alexandra Nejedlého sa prikláňa k analýze Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), podľa ktorej už nemá opodstatnenie.
Štátna akciovka, ktorá zabezpečuje osobnú železničnú dopravu, si posudok nebezpečenstva vzniku požiarov dala spracovať, keď vlani na jar prevzala niektoré závodné požiarne útvary od Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Na podnet ZSSK potom o ďalšej existencii košického útvaru rozhodovalo Krajské riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru v Košiciach. S jeho zánikom nesúhlasilo, ale po odvolaní ZSSK riešilo vec ako druhostupňový orgán prezídium hasičského zboru.
„V januári zrušilo rozhodnutie krajského riaditeľstva, ktorý neschválil analýzu nebezpečenstva vzniku požiaru a vec mu vrátilo na nové rozhodnutie,“ uviedla vedúca komunikačného oddelenia Silvia Jančovičová. Dôvody rozhodnutia neuviedla s tým, že poskytnúť ich tretej osobe môže železničná spoločnosť ako účastník konania.
ZSSK má povinnosť prevádzkovať závodný hasičský útvar v Košiciach kvôli rušňovému depu, v ktorom je sklad nafty. Skúmať, či sú hasiči pre tento objekt nevyhnutní, dala firme FPB. Za analýzu jej zaplatila 25-tisíc eur. „Na uvedenom pracovisku sme investovali značné prostriedky do odstránenia rizika vzniku požiarov. Následne sme si dali vypracovať analýzu, z ktorej vyplynulo, že útvar nie je potrebný,“ povedala riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová.
Na útvare požiarnej ochrany železníc v Košiciach pracuje 24 hasičov. Prakticky od leta ich neposielajú na výjazdy. V spoločnom vyhlásení, ktoré poslali denníku košice: dnes tvrdia, že ZSSK chce šetriť na úkor požiarnej bezpečnosti. Namietajú, že ich analýza skúmala len riziko na rušňovom depe, ale opomenula požiarnu bezpečnosť na železničnej trati, po ktorej súpravy cisterien prepravujú nebezpečné látky.
V ďalšom liste upozorňujú na januárovú snehovú kalamitu, ktorá vyvracala stromy pri železničných tratiach a spôsobila niekoľkohodinové uviaznutie cestujúcich v odstavených vlakoch. „Príslušníci hasičského zboru nestíhali zasahovať na cestných komunikáciach, pričom železniční hasiči by kalamitu na železnici boli schopní odstraňovať okamžite po nahlásení. Také situácie pritom budú vznikať naďalej,“ tvrdia.
ZSSK reagovala, že železničná infraštruktúra patrí inému štátnemu podniku, Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR). Štátny prepravca už vlani presadil zánik útvarov v Bratislave a Nových Zámkoch. Odôvodňoval to ich slabou vyťaženosťou a racionalizáciou nákladov.
Foto: ZPOŠ
Odporúčané články
Prezident Pellegrini rozhodnutím nevyhlásiť referendum konal v rámci ústavou zverenej právomoci. Informovali o tom z Kancelárie prezidenta (KP) SR. O vyhlásenie referenda o zrušení sankcií proti Rusku hlavu štátu v petícii žiadali zástupcovia Slovenského hnutia obrody (SHO).
V Košiciach začalo fungovať jedinečné Centrum integrovaných zdravotno-sociálnych služieb, ktoré ponúka koordinovanú podporu na jednom mieste.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.