RegioJet definitívne končí: Vlaky na trase z Bratislavy do Košíc chce úplne zrušiť
Súkromný dopravca RegioJet sa rozhodol, že prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc.
“Rozhodol som sa, že odtiaľ definitívne odchádzame. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) neurobil nič s podnákladovými cenami v stratových InterCity (IC) vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorými sa nás cielene snaží vytlačiť z trhu,” odôvodnil majiteľ spoločnosti Radim Jančura. Navyše existuje podľa jeho slov podozrenie, že toleruje krížové financovanie IC vlakov z peňazí na dotované spoje, čo je v rozpore so zákonmi.
Presný dátum neznámy
Kedy presne spoločnosť svoje vlaky z tejto trasy stiahne, zatiaľ nie je stanovené. “Budeme musieť určiť dátum, ku ktorému odídeme tak, aby to bolo fér voči cestujúcim aj zamestnancom,” doplnil. Prisľúbil však, že do konca roka sa tak nestane. Najpravdepodobnejším termínom sú úvodné mesiace budúceho roka.
Spoločnosť totiž bude musieť dať výpovede a odstupné časti zamestnancom. Na linke momentálne pracuje približne 120 ľudí, väčšinu z nich však chce RegioJet zamestnať vo vlakoch na trase z Košíc do Prahy. Tieto spoje plánuje spoločnosť od decembra posilniť. “Myslím si, že tri štvrtiny zamestnancov prácu dostanú,” avizoval Jančura.
Momentálne tak vlaky na trase z Bratislavy cez Žilinu do Košíc jazdia bezo zmeny. Od pravidelnej úpravy cestovných poriadkov, ktorá je naplánovaná na 13. decembra, dopravca spoje mierne upraví. Zruší doterajší nočný spoj a nezavedie ohlásené nové denné spoje. Cestujúcim tak ostanú k dispozícii aktuálne tri páry denných vlakov.
Jančura hovorí o porušení zákona
RegioJet na tejto linke vypravuje vlaky od decembra minulého roka. Dopravca je presvedčený, že štátna ZSSK má po zohľadnení IC vlakov aj rýchlikov na trase z Bratislavy cez Žilinu do Košíc dominantné postavenie. Súkromný dopravca tak namieta, že ZSSK znížila s príchodom RegioJetu ceny lístkov v IC vlakoch ešte pod pôvodne ohlásené ceny súkromnej firmy, a teda pod úroveň nákladov. Tým mala podľa Jančuru porušiť zákon. Približne pred rokom sa obrátil aj na Protimonopolný úrad SR, ten ale doteraz nerozhodol.
ZSSK v tomto roku okresala časť svojich spojov, no ďalšie znižovanie sa podľa RegioJetu nechystá. “My na tej trati tento rok prerobíme okolo štyroch miliónov eur,” vyčíslil Jančura. Dopravu na linke preto podľa neho nemá zmysel dlhšie prevádzkovať, keďže štát so svojimi zdrojmi môže ZSSK dotovať dlhodobo.
Štátna ZSSK však tvrdenia RegioJetu odmieta. Podľa spoločnosti RegioJet cielene klame a útočí na ňu, pričom podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov spoločnosti. ZSSK trvá na tom, že ich IC vlaky nie sú krížovo financované z dotácií štátu a majú samostatné hospodárenie oddelené od vlakov, ktoré si zmluvne objednáva štát. Spoločnosť tiež argumentuje, že nevytláča RegioJet svojou politikou z trhu, nerozpútala a nevedie cenovú vojnu, ale je to práve naopak.
(TASR)
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Český prezident Petr Pavel v utorok na Pražskom hrade vymenoval predsedu hnutia ANO Andreja Babiša za premiéra. Babišovu tretiu vládu by okrem hnutia ANO mali tvoriť aj pravicové strany SPD a Motoristi. Informuje o tom web TN.cz.
Očakávané vynovenie budovy Komunitného centra mestskej časti Košice-Západ na Laboreckej 2 je konečne realitou. V piatok 5. decembra 2025 si stavbu prebrali zástupcovia vysúťaženého zhotoviteľa – prešovskej firmy PEhAES. Odovzdávania staveniska sa zúčastnili za mestskú časť Marcel Vrchota, jeho zástupca Peter Huba, viacerí miestni poslanci a odborní pracovníci tunajšieho úradu.
Mestskí poslanci na ostatnom rokovaní mestského zastupiteľstva schválili Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) mesta Košice o výkone správy verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie. Definuje povinnosti stavebníkov a ďalších osôb, ktoré svojou činnosťou zasahujú do funkčnosti verejného osvetlenia alebo cestnej svetelnej signalizácie vo vlastníctve a správe mesta.